SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Edukacja integracyjna i włączająca dzieci niepełnosprawne z elementami pedagogiki specjalnej - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Edukacja integracyjna i włączająca dzieci niepełnosprawne z elementami pedagogiki specjalnej
Kod przedmiotu 05.1-WP-PEDP-EIDN-K_pNadGen7ER3I
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika / Edukacja elementarna i terapia pedagogiczna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2017/2018
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Ukazanie specyficznych potrzeb edukacyjnych dzieci z różnymi rodzajami niepełnosprawności. Przedstawienie założeń oraz zasad organizacji edukacji dzieci niepełnosprawnych w systemie integracyjnym i inkluzyjnym. Omówienie sytuacji przedszkolnej i szkolnej dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Ukazanie zasad wspomagania rozwoju dzieci niepełnosprawnych. Uwrażliwienie studentów na problemy dzieci niepełnosprawnych w środowisku przedszkolnym, szkolnym i lokalnym oraz konieczność pomocy w ich rozwiązywaniu we współpracy z innymi osobami (psycholog, logopeda, pracownik socjalny, rodzic).

Wymagania wstępne

Brak 

Zakres tematyczny

Wspólne i swoiste potrzeby oraz możliwości psychofizyczne dzieci pełnosprawnych i niepełnosprawnych jako podstawa planowania działań edukacyjnych: koncepcja wspólnych i swoistych cech. Charakterystyka trudności rozwojowych dzieci niepełnosprawnych: ruchowo, upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim, przewlekle chorych, niewidomych i niedowidzących, głuchych i niedosłyszących, ze spektrum autyzmu. Organizacja edukacji dzieci niepełnosprawnych w systemie kształcenia integracyjnego oraz inkluzyjnego. Metody badań społecznej integracji w grupach przedszkolnych i klasach szkolnych: socjometria, obserwacja, analiza rysunków.  Przegląd badań na temat społecznej integracji. Uczenie się we współpracy jako metoda edukacji i społecznej integracji. 

Metody kształcenia

Prelekcja, dyskusja, pokaz, praca w grupach, metoda projektu, metoda ćwiczeń.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ćwiczenia

(1) praca pisemna na temat wybrany przez studentów. 

(2) kolokwium obejmujące wiedzę z ćwiczeń. Kryteria ocen: 3.0 (70%), 4.0 (80%), 5.0 (90%)

Ocena końcowa: średnia ocen z pracy pismenej i kolokwium.

Literatura podstawowa

  1. Bąbka J., Edukacja integracyjna dzieci niepełnosprawnych i pełnosprawnych: założenia i rzeczywistość, Poznań 2001.
  2. Brzezińska A.I., Ohme M., Resler-Maj A. Kaczan R., Wiliński M., Droga do samodzielności: jak wspomagać rozwój dzieci i młodzieży z ograniczeniami sprawności, Gdańsk 2009.
  3. Fairbairn G., Fairbairn S., red., Integracja dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych, Warszawa 2000.
  4. Krause A., Integracyjne złudzenia ponowoczesności, Kraków 2000.
  5. Maciarz A., Uczniowie niepełnosprawni szkole powszechnej, Warszawa 1992.
  6. Maciarz A., red., Z teorii i badań społecznej integracji, Kraków 1999.
  7. Nowak A., Wybrane edukacyjne i prawne aspekty niepełnosprawności, Kraków 1999.
  8. Nowicka A., Psychospołeczna integracja dzieci przewlekle chorych, Kraków 2001.
  9. Szumski G., Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych, Warszawa 2006.
  10. Zamkowska A., Wsparcie edukacyjne uczniów z upośledzeniem umysłowym z stopniu lekkim w różnych formach kształcenia na I etapie edukacji, Radom 2009.

Literatura uzupełniająca

  1. Bąbka J., Interwencja edukacyjna wspomagająca rodziców dzieci niepełnosprawnych w praktyce szkolnej, „Rocznik Lubuski” 2003, nr 29.
  2. Flis R., Praca w klasie integracyjnej: materiały pomocnicze dla nauczycieli klas I-III szkoły podstawowej, Karków 2005.
  3. Frańczyk A., Krajeńska K., Program psychostymulacji dzieci w wieku przedszkolnym z deficytami i zaburzeniami w rozwoju, Kraków 2003.
  4. Jarosz E., Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego, Katowice 2005.
  5. Kowalik S., red., Psychologia ucznia i nauczyciela: podręcznik akademicki, Warszawa 2011.
  6. Lis-Kujawski A., Moje „ja” i integracyjna szkoła: zjawiska ukrytego programu w nauczaniu uczniów niepełnosprawnych, Kraków 2010.
  7. Soroka-Fedorczuk A., Osoby niepełnosprawne w opiniach dzieci, Kraków 2007.
  8. Sowa J., Wojciechowski F., Proces rehabilitacji w kontekście edukacyjnym, Rzeszów 2001.
  9. Tomkiewicz-Bętkowska A., Krztoń A., ABC pedagoga specjalnego, Kraków 2008.
  10. Woynarowska B., red., Uczniowie z chorobami przewlekłymi: jak wspierać ich rozwój, zdrowie i edukację, Warszawa 2010

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 09-05-2017 17:55)