SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Proseminarium - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Proseminarium
Kod przedmiotu 05.0-WP-PEDP-PR_EE
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika / Edukacja elementarna i terapia pedagogiczna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2017/2018
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Seminarium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Przygotowanie studentów do samodzielnej pracy w ramach seminarium dyplomowego. Przygotowanie do dokonywania wyboru literatury przedmiotu, pracy ze źródłami i literaturą naukową. Przygotowanie do formułowania problemów badawczych i podejmowania decyzji o rozwiązaniu metodologicznym. Przygotowanie do redagowania tekstów naukowych.

Wymagania wstępne

Brak

Zakres tematyczny

Inspiracje dotyczące wyboru tematu opracowania i przedmiotu badań w obszarze pedagogiki, w szczególności pedagogiki wczesnoszkolne i przedszkolnej. 

Teoretyczne uzasadnianie problemów badawczych. Pedagogiczne znaczenie problematyki dla procesów edukacyjnych odniesionych do dzieci w wieku wczesnoszkolnym i przedszkolnym.

Znaczenie osobistych zainteresowań poznawczych, doświadczeń życiowych i wcześniejszych obserwacji w ustalaniu tematyki badań.

Problemy praktyczne i problemy naukowe. Temat opracowania vs problemy badawcze. Błędy w formułowaniu problemów badawczych.

Przegląd źródeł i literatury naukowej w odniesieniu do wybranej tematyki badań, ocena przydatności źródeł i ich selekcja.

Analiza wyników badań dostępnych w piśmiennictwie naukowym w odniesieniu do przyjętego tematu badań i problemów badawczych.

Kwerendy, ich rodzaje i możliwości wykorzystania w pracy naukowej.

Język i styl pracy naukowej. Praca z tekstem naukowym, redagowanie i układ tekstu. Rodzaje przypisów i ich stosowanie.

Struktura opracowania. Przygotowanie planu pracy.

Etyka w pracy naukowej. Plagiat jako przejaw nieuczciwości.

 

Metody kształcenia

Wykład problemowy, dyskusja,  praca z materiałem źródłowym, metody oparte na działaniu praktycznym, metoda projektów.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zajęcia z przedmiotu kończą się zaliczeniem z oceną. Ocenie podlegają projekt pracy, w szczególności odwołania do literatury przedmiotu, struktura pracy.  Elementem oceny jest udział studenta w dyskusji, forma wypowiedzi ustnej.

Szczegółowe warunki oceny ustala prowadzący proseminarium na pierwszych zajęciach.

Literatura podstawowa

1. Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2003.

2. Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Kraków 2007.

3. Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe,    Warszawa 2001.

4. Literatura przedmiotu związana z wybraną tematyką

Literatura uzupełniająca

  1. Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją, Warszawa 2008.
  2. Sztumski J., Wstęp do metod i technik badań społecznych, Katowice 1995.
  3. Frankfort-Nachmias Ch. i Nachmias D., Metody badawcze w naukach społecznych, Poznań 2001.
  4. Kubinowski D., Jakościowe badania pedagogiczne: filozofia – metodyka – ewaluacja, Lublin 2010.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 31-05-2017 13:14)