SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Teorie edukacji kulturalnej - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Teorie edukacji kulturalnej
Kod przedmiotu 14.7-WP-PEDP-TEK-C_pNadGenVXMX7
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika / Animacja kultury z profilem artystycznym - Taniec/Fotografia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2017/2018
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Sylwia Słowińska, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z koncepcjami edukacji kulturalnej - podejściami tradycyjnymi i współczesnymi oraz przygotowanie do wykorzystania rozwiązań i idei różnych koncepcji w pracy animacyjnej,

Wymagania wstępne

Zaliczony kurs zajęć z historii wychowania, teorii kultury i animacji.

Zakres tematyczny

Wykłady

Tradycja edukacji kulturalnej (Platon, Arystoteles, F. Schiller) i jej obecność we współczesnym myśleniu o edukacji kulturalnej. Klasyczne polskie koncepcje edukacji kulturalnej (J. Mortkowiczowa i S. Szuman). Sztuka jako przestrzeń rozwoju i instrument wychowania (V. Lowenfeld; A. Stern, C. Freinet, R. Gloton, C. Clero, H. Read). Czas wolny jako przestrzeń edukacji kulturalnej ( H. Opaschowski). Interdyscyplinarna współczesna dyskusja nad edukacją kulturalną. Edukacja kulturalna w badaniach empirycznych. Współczesne dylematy edukacji kulturalnej.

Ćwiczenia

Wielostronne wychowanie przez sztukę i do sztuki (I. Wojnar). Edukacja kulturalna jako przygotowanie do uczestnictwa w kulturze symbolicznej (D. Jankowski); Edukacja socjokulturalna. Edukacja kulturalna wobec kultury popularnej (W. Jakubowski). Analiza praktyk edukacji kulturalnej. Przygotowanie i przeprowadzenie zajęć z zakresu edukacji kulturalnej dla wybranej grupy.

Metody kształcenia

Wykłady – wykład konwencjonalny, wykład interaktywny, dyskusja.

Ćwiczenia – praca w grupach, dyskusja, analiza przypadków, burza mózgów, warsztat, prezentacja.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ćwiczenia

Podstawą zaliczenia ćwiczeń jest uzyskanie pozytywnych ocen za prezentację analizy przypadku (przykładowego projektu edukacji kulturalnej); za opracowaną i zrealizowaną samodzielnie lub w grupie koncepcję działań z zakresu edukacji kulturalnej z wybraną grupą uczestników  oraz  aktywność na zajęciach. Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen cząstkowych.

Wykłady

Podstawą zaliczenia wykładu jest pozytywna ocena z egzaminu pisemnego z pytaniami otwartymi i zamkniętymi. Warunkiem przystąpienia do egzaminu z wykładu jest pozytywna ocena z ćwiczeń.

Ocena końcowa

Na ocenę końcową składa się ocena z ćwiczeń (50%) i z wykładu (50%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny z ćwiczeń i wykładu.

Literatura podstawowa

Fatyga i in, Jakiej kultury potrzebują Polacy i czy edukacja kulturalna ją im zapewnia? Raport o problemach edukacji kulturalnej w Polsce dla MKiDN, Warszawa 2009.

 Inicjatywy kulturalne angażujące osoby 50+ jako przestrzeń indywidualnego rozwoju i kształtowania kapitału społecznego, red. S. Słowińska, Zielona Góra 2015.

Jakubowski W., Edukacja w świecie popkultury, Kraków 2006.

Jankowski D., Pedagogika kultury, Kraków 2006.

Kargul J., Upowszechnianie, animacja, komercjalizacja kultury, Warszawa 2012.

Kargul J., Słowińska S., Gancarz M., Z prądem i pod prąd. Lubuskie instytucje kultury w nowym ładzie społecznym, Zielona Góra 2004.

Słowińska S., Edukacja kulturalna w Polsce i w Niemczech Inspiracje – propozycje – koncepcje, Kraków 2007.

 Wojnar I., Teoria wychowania estetycznego: polscy autorzy, Warszawa 1997.

 

Literatura uzupełniająca

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Sylwia Słowińska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 05-05-2017 20:46)