SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Dydaktyka zajęć komputerowych w klasach IV-VIII - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Dydaktyka zajęć komputerowych w klasach IV-VIII
Kod przedmiotu 05.5-WP-PEDD- DZK
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika / Edukacja elementarna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2017/2018
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Ewa Nowicka
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Laboratorium 45 3 27 1,8 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest przygotowanie studenta do projektowania i prowadzenia zajęć komputerowych w szkole podstawowej na poziomie edukacji w wczesnoszkolnej oraz klas IV-VIII, zapoznanie studenta z istotą i założeniami dydaktyki zajęć komputerowych.  Przygotowanie do pełnienia roli zawodowej nauczyciela w zakresie zajęć komputerowych. Przygotowanie do właściwego wykorzystania środków dydaktycznych prostych i złożony w procesie kształcenia.

Wymagania wstępne

Podstawowe wiadomości z przedmiotów technologie informacyjne; media w edukacji, podstawowa wiedza o mediach i multimediach, Podstawowe wiadomości o komputerze i systemie operacyjnym (zakres TI). Podstawowe wiadomości z zakresu dydaktyki ogólnej.

Zakres tematyczny

Wykład

Rozwój dydaktyki mediów jako nauki. Przedmiot badań, cele, zadania i funkcje dydaktyki mediów. Media jako środek dydaktyczny.
Dydaktyka mediów jako subdyscyplina pedagogiki mediów. Problematyka badań nad mediami.
Nowoczesne technologie w nauczaniu i uczeniu się.
Kompetencje medialne – pojęcie kluczowe w zawodzie nauczyciela. Pojęcie kompetencji w pedagogice mediów. Pojęcie kompetencji w dydaktyce mediów.
Warunki przygotowania pomieszczeń pod kątem wykorzystywania mediów w szkole.
Koncepcje dydaktyki mediów. Koncepcje: skoncentrowane na nauczycielu, na moduł, na zadanie, na system, na odkrywanie, na działanie.
Oprogramowanie edukacyjne jako propozycja programowa. Klasyfikacja oprogramowania do nauki. Wyznaczniki określania jakości programów edukacyjnych.

Laboratorium

Struktura zajęć komputerowych. Planowanie procesu edukacyjnego, ocenianie, ewaluacja.
Projektowanie pracy dydaktyczno-wychowawczej nauczyciela. Ustalanie typów lekcji i struktur jednostki metodycznej – tok lekcji: podającej a uczenie się przez przyswajanie; problemowej a uczenie się przez odkrywanie; ćwiczeniowej a uczenie się przez działanie; eksponującej a uczenie się przez przeżywanie.
Miejsce technologii informacyjnych w realizacji poszczególnych toków lekcji.
Zasady, formy i środki dydaktyczne w procesie nauczania-uczenia się. Istota i znaczenie nauczania – uczenia się problemowego, proces rozwiązywania problemów, samodzielność uczniów w  rozwiązywaniu zadań problemowych. Miejsce i znaczenie mediów w nauczaniu problemowym. Założenia nauczania multimediamego. 
Projektowanie i prezentacja zajęć komputerowych z wykorzystaniem środków prostych i złożonych. Szczegółowa analiza i omówienie prezentowanych zajęć.

Metody kształcenia

Wykład, pogadanka. 
Ćwiczenia praktyczne, praca indywidualna, praca z partnerem i w grupie, pokaz, demonstracja. Metoda projektu, gry dydaktyczne, dyskusja.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład - warunkiem uzyskania zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium obejmującego zagadnienia z wykładu. Warunkiem przystąpienia do kolokwium zaliczeniowego jest zaliczenie laboratorium.
Laboratorium - warunkiem zaliczenia jest aktywność na zajęciach, zaprojektowanie i przeprowadzenie zajęć komputerowych zgodnych z  tematyką podstawy programowej.
Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną końcowych ocen z laboratorium i wykładu.

Literatura podstawowa

Arends R. I. (2000) Uczymy się nauczać, Warszawa, WSiP
Juszczyk J., Morańska D., Musioł M., (2004), Dydaktyka informatyki i technologii informacyjnej. Toruń
Kron F. Sofos A., (2009), Dydaktyka mediów, Gdańsk
Bereźnicki F. (2001) Dydaktyka kształcenia ogólnego, Kraków
Kupisiewicz C. (2000) Dydaktyka ogólna, Warszawa
Nowakowski Z., (2003) Dydaktyka informatyki w praktyce. Między praktyką a teorią. Czego uczyć? Warszawa
Serdyński A. (2003) Podstawy dydaktyki techniki i informatyki, Szczecin 

Literatura uzupełniająca

Goźlińska E., (2005), Nie lekcje, lecz zajęcia edukacyjne, Warszawa
Koletyńska K., Sitko K, (2005), Nauczyciel na starcie, Warszawa

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Ewa Nowicka (ostatnia modyfikacja: 12-05-2017 13:38)