SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Dydaktyka zajęć komputerowych w klasach IV-VIII |
Kod przedmiotu | 05.5-WP-PEDD- DZK |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika / Edukacja elementarna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2017/2018 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Laboratorium | 45 | 3 | 27 | 1,8 | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest przygotowanie studenta do projektowania i prowadzenia zajęć komputerowych w szkole podstawowej na poziomie edukacji w wczesnoszkolnej oraz klas IV-VIII, zapoznanie studenta z istotą i założeniami dydaktyki zajęć komputerowych. Przygotowanie do pełnienia roli zawodowej nauczyciela w zakresie zajęć komputerowych. Przygotowanie do właściwego wykorzystania środków dydaktycznych prostych i złożony w procesie kształcenia.
Podstawowe wiadomości z przedmiotów technologie informacyjne; media w edukacji, podstawowa wiedza o mediach i multimediach, Podstawowe wiadomości o komputerze i systemie operacyjnym (zakres TI). Podstawowe wiadomości z zakresu dydaktyki ogólnej.
Wykład
Rozwój dydaktyki mediów jako nauki. Przedmiot badań, cele, zadania i funkcje dydaktyki mediów. Media jako środek dydaktyczny.
Dydaktyka mediów jako subdyscyplina pedagogiki mediów. Problematyka badań nad mediami.
Nowoczesne technologie w nauczaniu i uczeniu się.
Kompetencje medialne – pojęcie kluczowe w zawodzie nauczyciela. Pojęcie kompetencji w pedagogice mediów. Pojęcie kompetencji w dydaktyce mediów.
Warunki przygotowania pomieszczeń pod kątem wykorzystywania mediów w szkole.
Koncepcje dydaktyki mediów. Koncepcje: skoncentrowane na nauczycielu, na moduł, na zadanie, na system, na odkrywanie, na działanie.
Oprogramowanie edukacyjne jako propozycja programowa. Klasyfikacja oprogramowania do nauki. Wyznaczniki określania jakości programów edukacyjnych.
Laboratorium
Struktura zajęć komputerowych. Planowanie procesu edukacyjnego, ocenianie, ewaluacja.
Projektowanie pracy dydaktyczno-wychowawczej nauczyciela. Ustalanie typów lekcji i struktur jednostki metodycznej – tok lekcji: podającej a uczenie się przez przyswajanie; problemowej a uczenie się przez odkrywanie; ćwiczeniowej a uczenie się przez działanie; eksponującej a uczenie się przez przeżywanie.
Miejsce technologii informacyjnych w realizacji poszczególnych toków lekcji.
Zasady, formy i środki dydaktyczne w procesie nauczania-uczenia się. Istota i znaczenie nauczania – uczenia się problemowego, proces rozwiązywania problemów, samodzielność uczniów w rozwiązywaniu zadań problemowych. Miejsce i znaczenie mediów w nauczaniu problemowym. Założenia nauczania multimediamego.
Projektowanie i prezentacja zajęć komputerowych z wykorzystaniem środków prostych i złożonych. Szczegółowa analiza i omówienie prezentowanych zajęć.
Wykład, pogadanka.
Ćwiczenia praktyczne, praca indywidualna, praca z partnerem i w grupie, pokaz, demonstracja. Metoda projektu, gry dydaktyczne, dyskusja.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład - warunkiem uzyskania zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium obejmującego zagadnienia z wykładu. Warunkiem przystąpienia do kolokwium zaliczeniowego jest zaliczenie laboratorium.
Laboratorium - warunkiem zaliczenia jest aktywność na zajęciach, zaprojektowanie i przeprowadzenie zajęć komputerowych zgodnych z tematyką podstawy programowej.
Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną końcowych ocen z laboratorium i wykładu.
Arends R. I. (2000) Uczymy się nauczać, Warszawa, WSiP
Juszczyk J., Morańska D., Musioł M., (2004), Dydaktyka informatyki i technologii informacyjnej. Toruń
Kron F. Sofos A., (2009), Dydaktyka mediów, Gdańsk
Bereźnicki F. (2001) Dydaktyka kształcenia ogólnego, Kraków
Kupisiewicz C. (2000) Dydaktyka ogólna, Warszawa
Nowakowski Z., (2003) Dydaktyka informatyki w praktyce. Między praktyką a teorią. Czego uczyć? Warszawa
Serdyński A. (2003) Podstawy dydaktyki techniki i informatyki, Szczecin
Goźlińska E., (2005), Nie lekcje, lecz zajęcia edukacyjne, Warszawa
Koletyńska K., Sitko K, (2005), Nauczyciel na starcie, Warszawa
Zmodyfikowane przez dr Ewa Nowicka (ostatnia modyfikacja: 12-05-2017 13:38)