SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania
Kod przedmiotu 05.7-WP-SP-KP-BIOM
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Kwalifikacje pedagogiczne
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów podyplomowe
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2017/2018
Jednostka obsługująca przedmiot Wydział Nauk Społecznych
Informacje o przedmiocie
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Ewa Nowacka-Chiari
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład - - 5
(w tym jako e-learning)
0,33
(w tym jako e-learning)
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - - 10
(w tym jako e-learning)
0,67
(w tym jako e-learning)
Zaliczenie 

Cel przedmiotu

Wskazanie etapów rozwoju człowieka i ich specyfiki oraz czynników decydujących o rozwoju. Zapoznanie z metodami oceny wieku biologicznego i praktycznym ich wykorzystaniem. Wskazanie właściwości biologicznych człowieka w okresie intensywnego rozwoju, rozbieżności między dojrzałością biologiczną a społeczną. Wskazanie potencjalnych problemów natury biologicznej, psychologicznej i społecznej uczniów.

Wymagania wstępne

Wiedza z zakresu biologii człowieka - poziom szkoły średniej

Zakres tematyczny

Pojęcia związane z rozwojem człowieka. Etapy ontogenezy według kryterium środowiskowego oraz przemian metabolicznych. Czynniki rozwoju- podział, charakterystyka, przykłady. Kryteria oceny wieku rozwojowego; praktyczne wykorzystanie metody siatek centylowych; ocena rozbieżności wieku metrykalnego z rozwojowym, wskaźnik WSDB. Sylwetka rozwojowa ucznia w okresie adolescencji i wczesnej dorosłości: specyfika rozwoju fizycznego, motorycznego i psychoseksualnego - zmiany fizyczne i psychiczne w okresie dojrzewania;. Dojrzałość fizyczna a dojrzałość społeczna i emocjonalna. Choroby wieku dziecięcego, choroby cywilizacyjne - przyczyny, profilaktyka, choroby związane z wykonywaniem zawodu nauczyciela – profilaktyka.

Metody kształcenia

Wykład: metoda podająca - multimedialny wykład informacyjny

Ćwiczenia: metoda praktyczna - przygotowanie i przedstawienie pokazu, praktyczna ocena wieku rozwojowego dzieci (metodą siatek centylowych); metoda podająca - pogadanka

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład - egzamin końcowy w formie pisemnej, do którego student jest dopuszczony na podstawie uprzedniego zaliczenia ćwiczeń. Egzamin trwający 60 minut zawiera 33 zadania: Do zaliczenia na ocenę dostateczną konieczne jest uzyskanie 17 pkt na 33 pkt. możliwe do zdobycia.

Ćwiczenia - warunkiem zaliczenia jest akceptacja pracy studenta podczas wszystkich ćwiczeń, przewidzianych do realizacji w ramach programu. Student oceniany jest na podstawie przygotowanych i przedstawionych prezentacji oraz zadań wykonanych w trakcie ćwiczeń.

Literatura podstawowa

  1. Jaczewski A.: Biologiczne i medyczne podstawy rozwoju i wychowania, Wyd. Akademickie „Żak”, Warszawa, 2001.

  2. Malinowski A.: Wstęp do antropologii i ekologii człowieka, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 1999.

  3. Malinowski A.: Auksologia, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra, 2004.

  4. Wolański N.: Rozwój biologiczny człowieka, PWN, Warszawa, 2005.

 

Literatura uzupełniająca

  1. Czajkowska- Majewska D.: Nowy lepszy? człowiek, Wyd. Akademickie „Żak”, Warszawa, 2005.

  2. Kasperczyk T.: Wady postawy ciała, diagnostyka i leczenie, Firma Handlowo-Usługowa „Kasper” s.c., Kraków, 1996.

  3. Korman E.: Podstawy endokrynologii wieku rozwojowego, PZWL, Warszawa, 1999.

  4. Kornafel D.: Czynniki determinujące urodzeniową masę ciała człowieka, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław, 1995.

 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 13-09-2017 09:21)