SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Dydaktyka przedmiotu - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Dydaktyka przedmiotu
Kod przedmiotu 05.1-WP-SP-KP-DP
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Kwalifikacje pedagogiczne
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów podyplomowe
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2017/2018
Jednostka obsługująca przedmiot Wydział Nauk Społecznych
Informacje o przedmiocie
Liczba punktów ECTS do zdobycia 12
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • mgr Wioletta Wodnicka
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia - - 90
(w tym jako e-learning)
6
(w tym jako e-learning)
Zaliczenie 

Cel przedmiotu

Doskonalenie kompetencji metodycznych w zakresie planowania, nauczania, oceniania.

Wymagania wstępne

Podstawy wiedzy z zakresu dydaktyki ogólnej

Zakres tematyczny

Konstrukcja i zakres wykorzystania podstawy programowej kształcenia ogólnego. Kompetencje kluczowe w aspekcie zaleceń Parlamentu Europejskiego i rozporządzenia w sprawie podstawy programowej. Projektowanie działań edukacyjnych w kontekście specjalnych potrzeb edukacyjnych oraz szczególnych uzdolnień uczniów.

Diagnoza, kontrola i ocena wyników kształcenia. Wewnątrzszkolny system oceniania, egzaminy zewnętrzne. Ocenianie osiągnięć szkolnych uczniów oraz efektywności dydaktycznej nauczyciela i jakości pracy szkoły.

Lekcja.  Formalna struktura lekcji jako jednostki metodycznej. Sytuacje wpływające na przebieg lekcji. Typy i modele lekcji w zakresie przedmiotu (rodzaju zajęć). Planowanie lekcji. Formułowanie celów lekcji i dobór treści nauczania. Metody i zasady nauczania. Konwencjonalne i niekonwencjonalne metody nauczania/uczenia się, w  tym metody aktywizujące. Metoda projektów. Praca badawcza ucznia. Dobór  metod dydaktycznych. Formy pracy. Organizacja pracy w klasie, praca w grupach. Indywidualizacja nauczania. Formy pracy specyficzne dla danego przedmiotu (rodzaju zajęć): wycieczki, zajęcia  terenowe i laboratoryjne, doświadczenia. Praca domowa.  Projektowanie  środowiska materialnego lekcji. Organizowanie przestrzeni klasy szkolnej. Środki dydaktyczne: podręczniki, pakiety edukacyjne i pomoce dydaktyczne – dobór i wykorzystanie. Edukacyjne zastosowania mediów i technologii informacyjnej.  Kontrola i ocena efektów pracy uczniów. Konstruowanie testów i sprawdzianów.

Ocenianie i jego rodzaje. Ocenianie bieżące, semestralne i roczne. Ocenianie wewnętrzne i zewnętrzne. Ocenianie kryterialne i kształtujące. Funkcje oceny. Egzaminy kończące etap edukacyjny.

Odkrywanie i rozwijanie predyspozycji i uzdolnień uczniów. Wspomaganie rozwoju poznawczego. Kształtowanie pojęć, postaw, umiejętności praktycznych oraz umiejętności rozwiązywania problemów i wykorzystywania wiedzy. Strukturyzacja wiedzy. Powtarzanie i utrwalanie wiedzy i umiejętności.  Dostosowywanie działań pedagogicznych do potrzeb i możliwości ucznia, w szczególności do możliwości psychofizycznych oraz tempa uczenia się ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Kompetencje metodyczne a rozwój zawodowy nauczyciela.

Metody kształcenia

metody podające, wykład

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Przygotowanie projektu i samodzielne przeprowadzenie zajęć dydaktycznych

Literatura podstawowa

1.       Ochenduszko J.: Planowanie pracy dydaktycznej nauczyciela, Bydgoszcz 1997

2.       Arends R.J.: Uczymy się nauczać. Warszawa 1998

3.       Denek K.: Wewnątrzszkolne ocenianie osiągnięć ucznia /w:/ „Edukacja Medialna” 2000 nr 1

4.       Hamer H.: Klucz do efektywności nauczania. Poradnik dla nauczycieli. Warszawa 1994

5.       Taraszkiewicz M.: Jak uczyć lepiej? Czyli refleksyjny praktyk w działaniu, Warszawa 1996

6.       Krzyżewska J.: Aktywizujące metody i techniki w edukacji, Suwałki 2000

7.       Kozak W.: Mapa mentalna czyli twórcza technika notowania, Kielce 1999

8.       Niemierko B.: Między oceną szkolną a dydaktyką. Bliżej dydaktyki, Warszawa 1999

9.        Niemierko B.: Pomiar sprawdzający w dydaktyce, Warszawa 1990

10.    Niemierko B.: Pomiar wyników kształcenia, Warszawa 1999

11.    Suchańska M.:  Ścieżki edukacyjne – teoria i praktyka, Kielce 2001

12.    Gałązka K.: Ścieżki edukacyjne na lekcjach matematyki, Łódź 2001

13.    Brudnik E., Moszyńska A., Owczarska B.: Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie, Kielce 2000

14.    Sawiński J.: Dlaczego kompetencje? /w:/ „Nowa Szkoła” 1998 nr 2

15.    Sołtys D., Szmigiel M.: Doskonalenie kompetencji nauczyciela w zakresie diagnozy edukacyjnej, Kraków 1997

16.    Stróżyński K.: Zasady oceniania wewnątrzszkolnego, Jelenia Góra 1999

17.    Szaleniec H., Szmigiel M.: Egzaminy zewnętrzne. Podnoszenie kompetencji nauczycieli w zakresie oceniania zewnętrznego, Kraków 2001

18.    Kupisiewicz Cz., Podstawy dydaktyki ogólnej, PWN Warszawa 1998

19.    Nowacki T., Aktywizujące metody w kształceniu, Warszawa 1994

20.    Okoń W., Nowy słownik pedagogiczny, Warszawa 1988

21.    Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa 1987

22.    Szlosek F., Wstęp do dydaktyki przedmiotów zawodowych, Warszawa 1995

Literatura uzupełniająca

Uwagi

 

1.       Podstawa programowa kształcenia ogólnego. 

Podobnie postępuj w przypadku kolejnych pozycji bibliograficznych literatury uzupełniającej wciskając [Enter]. Pamiętaj o kolejności: autor, tytuł, wydawnictwo, miejsce, rok wydania! W przypadku, gdy nie proponuje się studentom literatury uzupełniającej, należy wstawić kreskę. Przed wciśnięciem [Enter] skasuj ukryty tekst: „Podobnie …”

 


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 13-09-2017 09:17)