SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Elementy komunikacji interpersonalnej |
Kod przedmiotu | 15.0-WP-SP-KP-EKI |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Kwalifikacje pedagogiczne |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | podyplomowe |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2017/2018 |
Jednostka obsługująca przedmiot | Wydział Nauk Społecznych |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | - | - | 5 (w tym jako e-learning) |
0,33 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie |
Ćwiczenia | - | - | 10 (w tym jako e-learning) |
0,67 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie |
osiągnięcie umiejętności i kompetencji w zakresie: prawidłowego posługiwania się profesjonalną terminologią z zakresu komunikowania werbalnego i niewerbalnego; formułowania i rozwiązywania problemów komunikacyjnych w sferze społecznej;
osiągnięcie umiejętności i kompetencji w zakresie: planowania i przeprowadzania samodzielnie działań komunikacyjnych – w ramach np. interpretacji, wyprowadzania ocen i wniosków z odczytywania komunikatów werbalnych i niewerbalnych;
Brak
Komunikacja i kultura języka. Procesy komunikowania się. Bariery komunikacji. Media i ich wpływ wychowawczy. Nauczyciel w procesie komunikacji − autoprezentacja, aktywne słuchanie, efektywne nadawanie. Komunikacja niewerbalna. Porozumiewanie się emocjonalne w klasie. Style komunikowania się uczniów i nauczyciela. Bariery komunikacyjne w klasie. Porozumiewanie się w sytuacjach konfliktowych. Rozwiązywanie konfliktów, mediacje. Poznanie i spostrzeganie społeczne. Postawy, stereotypy, uprzedzenia. Zachowania społeczne i ich uwarunkowania. Sytuacja interpersonalna. Empatia. Porozumiewanie się ludzi w instytucjach. Reguły współdziałania. Proces i wzorce komunikowania się na terenie szkoły. Ukryty program szkoły.
wykład
burza mózgu
pogadanka
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
przygotowanie prezentacji wg podanych standardów
1. Griffin E., Podstawy komunikacji społecznej, Gdańsk 2003;
2. Dobek-Ostrowska B., Podstawy komunikowania społecznego, Wrocław 1999;
3. Leary M., Wywieranie wrażenia na innych. O sztuce autoprezentacji, Gdańsk 1999;
4. Pease A., Język ciała. Jak czytać myśli ludzi z ich gestów, Kraków 1992;
5. Thiel E., Mowa ciała zdradzi więcej niż tysiąc słów, Wrocław 1997;
6. Matthew M., Martha D., Franning P., Sztuka skutecznego porozumiewania się, Gdańsk 2001.
Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 13-09-2017 09:25)