SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Elementy komunikacji interpersonalnej - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Elementy komunikacji interpersonalnej
Kod przedmiotu 15.0-WP-SP-KP-EKI
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Kwalifikacje pedagogiczne
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów podyplomowe
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2017/2018
Jednostka obsługująca przedmiot Wydział Nauk Społecznych
Informacje o przedmiocie
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Mirosław Kowalski, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład - - 5
(w tym jako e-learning)
0,33
(w tym jako e-learning)
Zaliczenie 
Ćwiczenia - - 10
(w tym jako e-learning)
0,67
(w tym jako e-learning)
Zaliczenie 

Cel przedmiotu

    1. osiągnięcie umiejętności i kompetencji w zakresie: prawidłowego posługiwania się profesjonalną terminologią z zakresu komunikowania werbalnego i niewerbalnego; formułowania i rozwiązywania problemów komunikacyjnych w sferze społecznej;

    2. osiągnięcie umiejętności i kompetencji w zakresie: planowania i przeprowadzania samodzielnie działań komunikacyjnych – w ramach np. interpretacji, wyprowadzania ocen i wniosków z odczytywania komunikatów werbalnych i niewerbalnych;

    3. osiągnięcie umiejętności i kompetencji w zakresie: świadomego odbioru komunikatów werbalnych, rozpoznawania intencji właściwej pośrednich aktów mowy, a także skutecznego posługiwania się językiem w pracy w środowisku edukacyjnym.

 

Wymagania wstępne

Brak

Zakres tematyczny

Komunikacja i kultura języka. Procesy komunikowania się. Bariery komunikacji. Media i ich wpływ wychowawczy. Nauczyciel w procesie komunikacji − autoprezentacja, aktywne słuchanie, efektywne nadawanie. Komunikacja niewerbalna. Porozumiewanie się emocjonalne w klasie. Style komunikowania się uczniów i nauczyciela. Bariery komunikacyjne w klasie. Porozumiewanie się w sytuacjach konfliktowych. Rozwiązywanie konfliktów, mediacje. Poznanie i spostrzeganie społeczne. Postawy, stereotypy, uprzedzenia. Zachowania społeczne i ich uwarunkowania. Sytuacja interpersonalna. Empatia. Porozumiewanie się ludzi w instytucjach. Reguły współdziałania.  Proces i wzorce  komunikowania się na terenie szkoły. Ukryty program szkoły.

Metody kształcenia

wykład

burza mózgu

pogadanka

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

przygotowanie prezentacji wg podanych standardów

Literatura podstawowa

1.       Griffin E., Podstawy komunikacji społecznej, Gdańsk 2003;

2.       Dobek-Ostrowska B., Podstawy komunikowania społecznego, Wrocław 1999;

3.       Leary M., Wywieranie wrażenia na innych. O sztuce autoprezentacji, Gdańsk 1999;

4.       Pease A., Język ciała. Jak czytać myśli ludzi z ich gestów, Kraków 1992;

5.       Thiel E., Mowa ciała zdradzi więcej niż tysiąc słów, Wrocław 1997;

6.       Matthew M., Martha D., Franning P., Sztuka skutecznego porozumiewania się, Gdańsk 2001.

Podobnie postępuj w przypadku kolejnych pozycji bibliograficznych literatury podstawowej wciskając [Enter]. Pamiętaj o kolejności: autor, tytuł, wydawnictwo, miejsce, rok wydania! Przed wciśnięciem [Enter] skasuj ukryty tekst: „Podobnie

Literatura uzupełniająca

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 13-09-2017 09:25)