SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Podstawy dydaktyki |
Kod przedmiotu | 05.0-WP-SP-KP-PD |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Kwalifikacje pedagogiczne |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | podyplomowe |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2017/2018 |
Jednostka obsługująca przedmiot | Wydział Nauk Społecznych |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | - | - | 10 (w tym jako e-learning) |
0,67 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | - | - | 20 (w tym jako e-learning) |
1,33 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie |
rozbudzenie refleksji nad złożonością problematyki kształcenia na płaszczyźnie teoretycznej, zapoznanie z wielością możliwości kształtowania procesu dydaktycznego;
profesjonalna alfabetyzacja z zakresu dydaktyki ogólnej; zapoznanie z najistotniejszymi informacjami na temat prawidłowości procesu kształcenia;
brak
Dydaktyka jako subdyscyplina pedagogiczna. Przedmiot i zadania współczesnej dydaktyki. Dydaktyka ogólna a dydaktyki szczegółowe. Główne nurty myślenia o
edukacji szkolnej i szkole. Uczenie się jako centralna kategoria pojęciowa współczesnej dydaktyki. Środowiskowe i personalne uwarunkowania uczenia się.
Cele i treści kształcenia - źródła, sposoby formułowania i rodzaje. Organizacja procesu kształcenia i pracy uczniów. Lekcja (jednostka dydaktyczna) i jej budowa. Kształcenie indywidualne i grupowe. Planowanie i zasady pracy dydaktycznej. Sprawdzanie i ocena osiągnięć uczniów.
Praca z tekstem, problemowa dyskusja wokół zaproponowanych zagadnień, prezentacja – pokaz
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Zaliczenie ćwiczeń nastąpi na podstawie przygotowanej i zaprezentowanej prezentacji multimedialnej oraz aktywnego udziału w zajęciach. Kryteria oceny:
Bdb. – przygotowanie i przedstawienie zwartej wiedzy do poruszanego problemu w formie prezentacji w oparciu o samodzielnie dobraną literaturę, która inicjuje dyskusję i pobudza do refleksji,
Db. – przygotowanie i przedstawienie zwartej wiedzy do poruszanego problemu w formie prezentacji w oparciu o zaleconą, obowiązkową literaturę, która pobudza do dyskusji,
Dst. – przygotowanie i przedstawienie wiedzy podstawowej do poruszanego problemu w formie prezentacji w oparciu o 1 – 2 zalecone, obowiązkowe pozycje literatury, która nie prowokuje do refleksji i dyskusji – jest odtwórczą prezentacją wybranych fragmentów tekstów.
Arends R.I., Uczymy się nauczać, WSiP , Warszawa 1994.
Bereźnicki F., Dydaktyka ogólna w zarysie, Miscellanea, Koszalin 1994.
Bernacka D., Od słowa do działania , Wydawnictwo Akademickie " Żak", Warszawa, 2001.
Fisher R., Uczymy jak się uczyć, WSiP S.A., Warszawa, 1999.
Kruszewski K. (red.), Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela, PWN, Warszawa 2002.
Kupisiewicz Cz., Podstawy dydaktyki ogólnej, PWN, Warszawa 1988.
Niemierko B., Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007.
Niemierko B., Między oceną szkolną a dydaktyką. Bliżej dydaktyki, WSiP, Warszawa 1997.
Niemierko B, Pomiar wyników kształcenia, WSiP, S.A., Warszawa 1999.
Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Wydawnictwo " Żak", Warszawa 1996.
Okoń W., Nowy słownik pedagogiczny, Wydawnictwo " Żak", Warszawa 1996.
Półlturzycki J., Dydaktyka dla nauczycieli, Toruń 1997.
Zaczyński W., , Uczenie się przez przeżywanie. Rzecz o teorii wielostronnego kształcenia, Warszawa 1990.
Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 13-09-2017 09:30)