SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Wybrane zagadnienia z psychologii - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Wybrane zagadnienia z psychologii
Kod przedmiotu 14.4-WP-SP-KP-WZP
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Kwalifikacje pedagogiczne
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów podyplomowe
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2017/2018
Jednostka obsługująca przedmiot Wydział Nauk Społecznych
Informacje o przedmiocie
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Dorota Niewiedział
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład - - 10
(w tym jako e-learning)
0,67
(w tym jako e-learning)
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - - 20
(w tym jako e-learning)
1,33
(w tym jako e-learning)
Zaliczenie 

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy z zakresu wybranych zagadnień psychologicznych związanych z rozwojem, funkcjonowaniem psychospołecznym jednostki oraz różnic w tym zakresie pomiędzy ludźmi
 

Wymagania wstępne

brak

Zakres tematyczny

Rozwój fizyczny i psychiczny (poznawczy, emocjonalny, społeczny). Modele rozwoju. Rozwój wybranych funkcji psychicznych. Rozwój i kształtowanie osobowości. Rozwój a wychowanie.  

Teorie i struktura osobowości. Psychologia różnic indywidualnych - różnice w zakresie inteligencji, temperamentu i stylu poznawczego.  Zachowania asertywne, agresywne i uległe. Stres i radzenie sobie z nim. Psychologiczne koncepcje człowieka a interpretacja zachowań ucznia i sytuacji w szkole. Kontekst psychologiczny projektowania procesów edukacyjnych. Sylwetka rozwojowa ucznia w okresie adolescencji i wczesnej dorosłości. Rozwój procesów poznawczych (myślenie, mowa, spostrzeganie, uwaga, pamięć), rozwój społeczno-emocjonalny i moralny. Krystalizowanie się tożsamości. Dorosłość. Identyfikacja z nowymi rolami społecznymi. Kształtowanie się stylu życia.  Formy aktywności młodzieży. Nauka, realizacja zainteresowań, działalność społeczna, wolontariat, praca. Poszerzanie autonomii i samodzielności.    

 

Metody kształcenia

 

Wykład, wykład konwersatoryjny, praca w grupie- odgrywanie scenek, ról, analiza sytuacji problemowej

 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Efekty kształcenia zostaną zweryfikowane poprzez egzamin testowy oraz przedstawienie w czasie ćwiczeń metod, sposobów rozwiązania hipotetycznej sytuacji problemowej w wybranym etapie edukacji. Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny z testu i pozytywnej oceny NT. rozwiązania sytuacji problemowej

 

Literatura podstawowa

Harwas-Napierała, B. i Trempała, J. (red.) (2001). Psychologia rozwoju człowieka, tom 2. Warszawa: PWN
Harwas-Napierała, B. i Trempała, J. (red.) (2002). Psychologia rozwoju człowieka, tom 3. Warszawa: PWN
Przetacznik-Gierowska M. i Tyszkowa M. (1996). Psychologia rozwoju człowieka, tom 1. Warszawa: PWN.
Schaffer, H.R. (2006). Rozwój społeczny. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego

 

Literatura uzupełniająca

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 13-09-2017 09:47)