SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Wybrane zagadnienia z psychologii |
Kod przedmiotu | 14.4-WP-SP-KP-WZP |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Kwalifikacje pedagogiczne |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | podyplomowe |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2017/2018 |
Jednostka obsługująca przedmiot | Wydział Nauk Społecznych |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | - | - | 10 (w tym jako e-learning) |
0,67 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | - | - | 20 (w tym jako e-learning) |
1,33 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie |
Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy z zakresu wybranych zagadnień psychologicznych związanych z rozwojem, funkcjonowaniem psychospołecznym jednostki oraz różnic w tym zakresie pomiędzy ludźmi
brak
Rozwój fizyczny i psychiczny (poznawczy, emocjonalny, społeczny). Modele rozwoju. Rozwój wybranych funkcji psychicznych. Rozwój i kształtowanie osobowości. Rozwój a wychowanie.
Teorie i struktura osobowości. Psychologia różnic indywidualnych - różnice w zakresie inteligencji, temperamentu i stylu poznawczego. Zachowania asertywne, agresywne i uległe. Stres i radzenie sobie z nim. Psychologiczne koncepcje człowieka a interpretacja zachowań ucznia i sytuacji w szkole. Kontekst psychologiczny projektowania procesów edukacyjnych. Sylwetka rozwojowa ucznia w okresie adolescencji i wczesnej dorosłości. Rozwój procesów poznawczych (myślenie, mowa, spostrzeganie, uwaga, pamięć), rozwój społeczno-emocjonalny i moralny. Krystalizowanie się tożsamości. Dorosłość. Identyfikacja z nowymi rolami społecznymi. Kształtowanie się stylu życia. Formy aktywności młodzieży. Nauka, realizacja zainteresowań, działalność społeczna, wolontariat, praca. Poszerzanie autonomii i samodzielności.
Wykład, wykład konwersatoryjny, praca w grupie- odgrywanie scenek, ról, analiza sytuacji problemowej
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Efekty kształcenia zostaną zweryfikowane poprzez egzamin testowy oraz przedstawienie w czasie ćwiczeń metod, sposobów rozwiązania hipotetycznej sytuacji problemowej w wybranym etapie edukacji. Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny z testu i pozytywnej oceny NT. rozwiązania sytuacji problemowej
Harwas-Napierała, B. i Trempała, J. (red.) (2001). Psychologia rozwoju człowieka, tom 2. Warszawa: PWN
Harwas-Napierała, B. i Trempała, J. (red.) (2002). Psychologia rozwoju człowieka, tom 3. Warszawa: PWN
Przetacznik-Gierowska M. i Tyszkowa M. (1996). Psychologia rozwoju człowieka, tom 1. Warszawa: PWN.
Schaffer, H.R. (2006). Rozwój społeczny. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 13-09-2017 09:47)