SylabUZ

Generate PDF for this page

Zarządzanie zmianami - course description

General information
Course name Zarządzanie zmianami
Course ID 04.9-WP-POiZO-ZZ
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Management in education
Education profile academic
Level of studies Postgraduate studies
Beginning semester winter term 2017/2018
Head faculty Faculty of Social Sciences
Course information
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • prof. dr hab. Inetta Nowosad
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture - - 5
(including as e-learning)
0,33
(including as e-learning)
Credit
Class - - 10
(including as e-learning)
0,67
(including as e-learning)
Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie słuchaczy z podstawową wiedzą na temat prawidłowości i uwarunkowań procesu zmiany w placówkach oświatowych. Poszerzenie wiedzy w zakresie kompetencji zaliczanych do inteligencji emocjonalnej. Rozwijanie zdolności identyfikowania własnych uczuć, przewidywania własnych reakcji w sytuacjach  zawodowych oraz rozpoznawania uczuć pracowników i reagowanie na ich podstawowe potrzeby. Kształcenie umiejętności wykorzystania wpływu osobistego do kierowania pracownikami.

Prerequisites

Brak

Scope

  1. Charakterystyka procesu zmiany, prawidłowości i uwarunkowań. 
  2. Znajomość elementów (etapów) procesu zmiany.
  3. Znajomość czynników wspierających proces zmiany.
  4. Zachowanie pracowników w sytuacji zmiany.
  5. Strategie wprowadzania zmian i planowanie zmiany.
  6. Radzenie sobie z oporem wobec zmian.
  7. Rozwijanie zdolności szkoły (jako organizacji) do uczenia się i zmiany.

Teaching methods

Wykład konwersatoryjny, wykład problemowy, dyskusja, analiza przypadków zmian organizacyjnych, praca w grupach

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Warunkiem uzyskania zaliczenia z wykładów jest uczestnictwo w zajęciach i aktywny udział studenta w dyskusjach. Warunkiem uzyskania zaliczenia z ćwiczeń jest opracowanie indywidualnie lub grupowo projektu analizy wybranej zmiany w placówce oświatowej.

Na ocenę z przedmiotu składa się średnia arytmetyczna ocen z wykładów i ćwiczeń.

Recommended reading

  1. Elsner D., Kierowanie zmianą w szkole, wyd. CODN, Warszawa 2005.
  2. Nowosad I., Perspektywy rozwoju szkoły. Szkice z teorii szkoły, IBE, Warszawa 2003.
  3. Przywództwo edukacyjne. Współczesne wyzwania, red. S. M. Kwiatkowski , J. Madalińska-Michalak, Wyd. Wolters Kluwer, Warszawa 2013.
  4. Przywództwo w szkole, red. J.M. Michalak, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2006.
  5. Schulz R., Procesy zmian i odnowy w oświacie, Warszawa 1980.
  6. Schulz R., Szkoła – instytucja – system – rozwój, Toruń 1992
  7. Szkice z teorii i praktyki zmiany oświatowej, red. E. Potulicka, Eruditus, Poznań 2001.

Further reading

  1. Arends R.I., Uczymy się nauczać, Warszawa 1995.
  2. Czerepaniak-Walczak M., Między dostosowaniem a zmianą. Elementy emancypacyjnej teorii edukacji, Wyd. Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 1995.
  3. Fullan M., Odpowiedzialne i skuteczne kierowanie szkołą, PWN, Warszawa 2006.
  4. Juraś-Krawczyk B., Śliwerski B., Pedagogiczne drogowskazy, Kraków 2000.
  5. Nalaskowski A., Przestrzenie miejsca szkoły, Kraków 2004.
  6. Ornstein A.C., Hunkins F.P., Program szkolny. Założenia, zasady, problematyka, Warszawa 1998.
  7. Płócińska M., Rylke H., Czas współpracy i czas zmian, WSiP, Warszawa 2002.
  8. Schulz R., Szkoła jako organizacja, Toruń 1993.
  9. Senge P., Kleiner A., Roberts Ch., Ross R., Smith B., Piąta dyscyplina. Jak budować organizację uczącą się, Wolters Kluwer, Kraków 2008.
  10. Sołtys A., Piekarska A., Mentoring i coaching jako alternatywna forma wzmacniania działań społecznych i instytucjonalnych, [w:] Mentoring  w doradztwie zawodowym, red. H. Skłodowski, Łódź 2007.
  11. Szkoła jako ucząca się organizacja. Szansa dla ambitnych, red. D. Elsner, Chorzów 2003.
  12. Tuohy D., Dusza szkoły. O tym co sprzyja zmianie i rozwojowi, PWN, Warszawa 2002.

Notes


Modified by prof. dr hab. Inetta Nowosad (last modification: 10-07-2017 12:30)