SylabUZ

Generate PDF for this page

Introduction to Pedagogy - course description

General information
Course name Introduction to Pedagogy
Course ID 05.1-WP-WNJO-PP
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Early-stage teaching of foreign language
Education profile academic
Level of studies Postgraduate studies
Beginning semester winter term 2017/2018
Head faculty Faculty of Social Sciences
Course information
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Ewa Pasterniak-Kobyłecka, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture - - 5
(including as e-learning)
0,33
(including as e-learning)
Credit with grade
Class - - 10
(including as e-learning)
0,67
(including as e-learning)
Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studentów z podstawami wiedzy o pedagogice jako nauce humanistycznej, społecznej i empirycznej, teoretycznej oraz praktycznej; kształcenie umiejętności wykorzystywania zdobytej wiedzę do analizy procesów edukacyjnych

Prerequisites

Brak

Scope

Wykłady: 

Geneza i tożsamość pedagogiki jako nauki.  Nauki współpracujące z pedagogiką. Wartości i cele edukacji. Współczesne systemy wychowania. Empiryczne, prakseologiczne i hermeneutyczne orientacje badawcze w pedagogice.

ĆWICZENIA:

Fazy rozwoju współczesnej nauki o wychowaniu. Zasady myślenia i działania pedagogicznego.

Charakterystyka wybranych koncepcji współczesnej pedagogiki. Od heteronomii do autonomii w wychowaniu i kształceniu.

Teaching methods

metody asymilacji wiedzy (dyskusja, pogadanka, prezentacja multimedialna/poster/portfolio), metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy (klasyczna metoda problemowa, burza mózgów).

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykład - zaliczenie z oceną na podstawie aktywnej obecności i dyskusji studentów oraz prac zleconych przez prowadzącego

Ćwiczenia - zaliczenie z oceną na podstawie aktywnej obecności i dyskusji studentów, praz prac wykonanych samodzielnie (referat, prezentacja, portfolio)

Ocena końcowa jest średnią z ocen uzyskanych z ćwiczeń i wykładów

Recommended reading

Gnitecki J., Wstęp do ogólnej metodologii badań w naukach pedagogicznych, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2006.

Kunowski S., Podstawy współczesnej pedagogiki, Wydawnictwo Salezjańskie, Warszawa 1993.

Pedagogika. Podręcznik akademicki, t.1-2, Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), PWN, Warszawa 2010.

Pedagogika, t. 1, Podstawy nauk o wychowaniu, B. Śliwerski (red.), GWP, Gdańsk 2006.

Śliwerski B., Współczesne kierunki I nurty wychowania, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2001.

Further reading

Krüger H. H., Wprowadzenie w teorie i metody badawcze nauk o wychowaniu, tłum. A. Kacmajor, A. Sulak, GWP, Gdańsk 2003.

Lewowicki T., O tożsamości, kondycji i powinnościach pedagogiki, ITE – PIB, Warszawa – Radom 2007.

Okoń W., Wszystko o wychowaniu, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2009

Palka S., Pedagogika w stanie tworzenia. Kontynuacje, Wydawnictwo UJ, Kraków 2003.

 

Notes


Modified by dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ (last modification: 09-07-2017 16:29)