SylabUZ

Generate PDF for this page

Vocal emission - course description

General information
Course name Vocal emission
Course ID 05.1-WP-WNJO-EG
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Early-stage teaching of foreign language
Education profile academic
Level of studies Postgraduate studies
Beginning semester winter term 2017/2018
Head faculty Faculty of Social Sciences
Course information
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Lidia Kataryńczuk-Mania, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class - - 10
(including as e-learning)
0,67
(including as e-learning)
Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami emisji i higieny głosu. Poznanie podstawowych ćwiczeń sprawności głosowej i autoprezentacji.

Prerequisites

Student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu psychologii rozwojowej, pedagogiki.

Scope

Cele i zadania przedmiotu emisja głosu

Głos – podstawowym narzędziem pracy nauczyciela (środek przekazu dydaktycznego, budowanie autorytetu nauczyciela)

Głos jako podstawowe narzędzie autoprezentacji, ekspresji, komunikacji

Ciało jako zbiór rezonatorów ( rezonatory :głowowy, piersiowy, brzuszny; sposoby kierowania dźwięku, praca nad barwą głosu)

Konteksty kształcenia emisyjnego (ćwiczenia usprawniające aparat głosotwórczy)

Sztuka mówienia sztuka śpiewania ( ekspresja wypowiedzi, mowa ciała, ćwiczenia intonacji)

Praca z tekstem – praktyczne wykorzystanie ćwiczeń artykulacyjnych

Higiena głosu ( najczęstsze dolegliwości i schorzenia głosowe, uwarunkowania)

Ćwiczenia relaksacyjne pomocne w prawidłowej emisji głosu

Profilaktyka i rehabilitacja głosu

Teaching methods

Metody ekspresyjne, asymilacji wiedzy

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Ćwiczenia:  zaliczenie z oceną na podstawie aktywnej obecności i dyskusji studentów, pracy pisemnej i autoprezentacji

Recommended reading

Broszkiewicz B., Teatr szkolny. Głoski, sylaby, wyrazy, Wrocław 2003

Broszkiewicz B., Teatr szkolny. Akcent, intonacja, intencje, Wrocław 2004

Kataryńczuk -Mania L., Kowalkowska I., red., Profilaktyka i rehabilitacja głosu, mowy, Zielona Góra 2006

Oczkoś M., Abecadło mówienia, Wstęp do nauki poprawnej wymowy, warszawa 2000

Oczkoś M., Sztuka poprawnej wymowy, warszawa 2007

Przybysz-Piwko M., red., Emisja głosu nauczyciela, Warszawa 2006

Łasiński G., Sztuka prezentacji, Poznań 2000

Gawronska M., Podstawy wymowy i impostacji głosu, Wrocław 2001

Grombel B.E. i In., zasady komunikacji werbalnej, Poznań 2001

Further reading

Toczyska B., Elementarne ćwiczenia dykcji, Gdańsk 1997

Toczyska B., Sarabanda w chaszczach, Gdańsk 1999

Laskowska H., Podstawy emisji głosu, Bydgoszcz 2000

Uchyła-Zroski J., Glos mówiony i śpiewany. Z zagadnień pedagogiki muzycznej, Piotrków Trybunalski 1998

 

Notes


Modified by dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ (last modification: 09-07-2017 16:40)