SylabUZ

Generate PDF for this page

Methodology of education in kindergarten - course description

General information
Course name Methodology of education in kindergarten
Course ID 05.1-WP-EPiW-MEJP
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pre-school and early-school education
Education profile academic
Level of studies Postgraduate studies
Beginning semester winter term 2017/2018
Head faculty Faculty of Social Sciences
Course information
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Anetta Soroka-Fedorczuk
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture - - 5
(including as e-learning)
0,33
(including as e-learning)
Credit
Class - - 15
(including as e-learning)
1
(including as e-learning)
Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studentów z teoretycznymi i praktycznymi założeniami edukacji językowej dzieci w wieku przedszkolnym.

Zapoznanie z klasycznymi i alternatywnymi metodami pracy w przedszkolu w kontekście nauki czytania i pisania.

Prerequisites

Podstawowa wiedza z zakresu dydaktyki ogólnej i psychologii rozwojowej.

Scope

Wykłady:

Charakterystyka rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym pod kątem umiejętności niezbędnych do nauki czytania i pisania.

Wprowadzanie dziecka w świat pisma.

Gotowość dziecka do czytania i pisania – rozwój dziecka, oczekiwane kompetencje.

Dojrzałość szkolna – poziomy, definicje, badanie.

Czytanie i pisanie w przedszkolu – tradycyjne metody wprowadzania dzieci w świat liter.

 

Ćwiczenia:

Alternatywne metody nauki czytania i pisania – G. Domana, I. Majchrzak, B. Cuttinga, B. Rocławskiego, M. Bogdanowicz.

Projektowanie zajęć dla dzieci w wieku przedszkolnym do poszczególnych metod.

Środki edukacyjne wspierające umiejętność czytania i pisania.

Projektowanie zadań i zabaw wspierających dzieci w nauce czytania i pisania.

Analiza dokumentów ministerialnych w zakresie przedszkolnej nauki czytania i pisania.

Kontrowersje wokół przedszkolnej nauki czytania i pisania.

Teaching methods

Dyskusja, metoda zadaniowa, praca w grupach, gry dydaktyczne.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Obecność na zajęciach oraz opracowanie i pozytywna ocena z prezentacji projektu zajęć dla przedszkolaków w oparciu o wybrane metody nauki czytania i pisania omawiane na zajęciach.

Recommended reading

1.         Brzezińska A., Gotowość dzieci w wieku przedszkolnym do czytania i pisania, Wyd. Naukowe UAM, Poznań 1987.

2.         Doman G., Jak nauczyć małe dziecko czytać?, Wyd. „Excalibur”, Bydgoszcz 1992.

3.         Kamińska K., Nauka czytania dzieci w wieku przedszkolnym, WSiP, Warszawa 1999.

4.         Majchrzak I., Wprowadzanie dziecka w świat pisma, Wyd. Żak, Warszawa 1999.

5.         Wilgocka-Okoń B., Gotowość szkolna dzieci sześcioletnich, Wyd. Żak, Warszawa 2003.

Further reading

1.         Łazowska H., Mikiciuk B., Moritz B., Co zrobić, aby ułatwić dziecku naukę czytania i pisania, Wyd. Impuls, Kraków 2002

2.         Marzano R.J., Paynter D.E., Trudna sztuka pisania i czytania, GWP, Gdańsk 2004.

3.         Silberg J., Nauka czytania przez zabawę, Wyd. K.E.LIBER, Warszawa 2005.

4.         Zakrzewska B., Każdy przedszkolak dobrym uczniem w szkole, WSiP, Warszawa.

 

Notes


Modified by dr Jarosław Wagner (last modification: 14-09-2017 11:03)