SylabUZ
Course name | Metody leczenia i terapii osób ze spektrum zaburzeń autystycznych |
Course ID | 05.6-WP-EA-MLTA |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Edukacja i rehabilitacja osób z autyzmem oraz zespołem Aspergera |
Education profile | academic |
Level of studies | Postgraduate studies |
Beginning semester | winter term 2017/2018 |
Semester | 2 |
ECTS credits to win | 2 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Class | - | - | 20 (including as e-learning) |
1,33 (including as e-learning) |
Credit with grade |
Dostarczenie studentom wiedzy na temat podziału metod leczenia i terapii osób ze spektrum zaburzeń autystycznych. Ukazanie założeń metod leczenia i terapii. Przedstawienie zasad doboru metod do indywidualnych i rozwojowych potrzeb osób ze spektrum zaburzeń autystycznych. Dokonanie krytycznej oceny przydatności poszczególnych metod w terapii osób ze spektrum zaburzeń autystycznych. Zainspirowanie studentów do wykorzystania w swojej pracy dobrych praktyk.
Znajomość zasad dydaktyki specjalnej
ĆWICZENIA:
1) Diagnoza spektrum autyzmu jako podstawowe kryterium doboru metod leczenia i terapii osób ze spektrum zaburzeń autystycznych. Zasady doboru metod leczenia i terapii: TEACCH, Terapia behawioralna, Metoda opcji, Metoda Delacato, Integracja sensoryczna, Muzykoterapia, Logoterapia, Metoda Domana, Terapia zabawą, Metoda Knillów, Terapie biomedyczne, Metoda Weroniki Sherborne, Metody neurobiologiczne. 2) Organizacja procesu terapii osób ze spektrum zaburzeń autystycznych. Cele i zadania metod leczenia i terapii. 3) Charakterystyka czynników wpływających na efektywność metod leczenia i terapii. 4) Ocena przydatności poszczególnych metod w pracy z osobami ze spektrum zaburzeń autystycznych. 5) Funkcjonowanie jednostek organizacyjnych SPOA Dalej Razem zajmujących się całościowym wsparciem osób z autystycznego spektrum zaburzeń i ich rodzin: ośrodek diagnostyczno-terapeutyczny, przedszkole, szkoła, przedsiębiorstwo społeczne, mieszkania treningowe, domy stałego pobytu.
Ćwiczenia: dyskusja, pokaz, metoda projektu, ćwiczenie praktyczne
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
1. Grandin T., Scariano M.M., Byłam dzieckiem autystycznym, Warszawa 1995
2. Pisula E., Małe dziecko z autyzmem, Gdańsk 2005.
3. Schopler E., Profil psychoedukacyjny, Gdańsk 1996.
4. Waclaw W., Aldenrud U., Listed S., Dzieci z autyzmem i zespołem Aspergera. Praktyczne doświadczenia z codziennej pracy, Katowice 2000.
Modified by dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (last modification: 21-09-2017 20:24)