SylabUZ

Generate PDF for this page

Metodyka wychowania dzieci ze spektrum zaburzeń autystycznych w przedszkolu - course description

General information
Course name Metodyka wychowania dzieci ze spektrum zaburzeń autystycznych w przedszkolu
Course ID 05.6-WP-EA-MAP
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Edukacja i rehabilitacja osób z autyzmem oraz zespołem Aspergera
Education profile academic
Level of studies Postgraduate studies
Beginning semester winter term 2017/2018
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • mgr Katarzyna Stein - Szała
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class - - 15
(including as e-learning)
1
(including as e-learning)
Credit with grade

Aim of the course

Dokonanie charakterystyki metod pracy indywidualnej i grupowej z dziećmi z autystycznego spektrum zaburzeń w przedszkolu. Przedstawienie możliwości dostosowania podstawy programowej wychowania przedszkolnego do indywidualnych i rozwojowych potrzeb edukacyjnych dzieci. Ukazanie możliwości realizacji diagnozy oraz edukacji, terapii i wsparcia dzieci ze spektrum autyzmu w przedszkolu.

Prerequisites

Znajomość zasad dydaktyki specjalnej 

Scope

ĆWICZENIA:

1) Diagnoza dzieci ze spektrum zaburzeń autystycznych jako podstawa organizacji edukacji przedszkolnej.  Diagnoza gotowości szkolnej dzieci z autystycznego spektrum zaburzeń. 2) Komunikacja alternatywna i wspomagająca jako jeden z elementów pracy wychowawczo-dydaktycznej umożlwiający realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego. 3) Dostosowanie podstawy programowej wychowania przedszkolnego do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci ze spektrum zaburzeń autystycznych. 4) Wspomaganie rozwoju poznawczego, emocjonalno-społecznego oraz motorycznego dzieci ze spektrum zaburzeń autystycznych. 5) Metody, zasady i formy pracy w przedszkolu z dziećmi z autystycznego spektrum zaburzeń. 6) Rozwój zabawy u dzieci ze spektrum zaburzeń autystycznych. 

Teaching methods

Ćwiczenia: dyskusja, pokaz, metoda projektu, ćwiczenie praktyczne  

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

 

Zaliczenie z ćwiczeń: kolokwium z treści ćwiczeń. Kryteria ocen: 3.0 (70%); 4.0 (80%); 5.0 (90%)

Prace pisemne: (1) opracowanie programu edukacyjno-terapeutycznego, (2)  opracowanie scenariusza zajęć grupowych w przedszkolu na podstawie diagnozy przedszkolnej dziecka z autyzmem

Ocena ostateczna: średnia arytmetyczna z uzyskanych ocen  

Recommended reading

1. Bąbel P., Ostaszewski P., Suchowierska M., Terapia behawioralna dzieci z autyzmem, Gdańsk 2012.

2. Cieszyńska J., Korendo M., Wczesna interwencja terapeutyczna, Kraków 2012.

3. Cieszyńska-Rożek J., Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci, Kraków 2013.

4. Frith U., Autyzm. Wyjaśnienie tajemnicy, Gdańsk 2008.

5. Pisula E., Przyczyny, symptomy, terapia, Gdańsk 2016.

Further reading

1. Grandin T., Byłam dzieckiem autystycznym, Warszawa 1995.

2. Gray C., Ja i mój świat. Historyjki społeczne, Warszawa 2005.

3. Howlin P., Baron – Cohen S., Hadwin J., Jak uczyć dzieci z autyzmem czytania umysłu, Kraków 2012

4. Pisula E, Małe dziecko z Autyzmem. Diagnoza i terapia, Gdańsk 2005.

 5. Schopler E., Ćwiczenia edukacyjne dla dzieci autystycznych, Gdańsk 1994.

 

Notes


Modified by dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (last modification: 22-09-2017 11:09)