SylabUZ
Course name | Metodyka wychowania dzieci ze spektrum zaburzeń autystycznych w przedszkolu |
Course ID | 05.6-WP-EA-MAP |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Edukacja i rehabilitacja osób z autyzmem oraz zespołem Aspergera |
Education profile | academic |
Level of studies | Postgraduate studies |
Beginning semester | winter term 2017/2018 |
Semester | 2 |
ECTS credits to win | 2 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Class | - | - | 15 (including as e-learning) |
1 (including as e-learning) |
Credit with grade |
Dokonanie charakterystyki metod pracy indywidualnej i grupowej z dziećmi z autystycznego spektrum zaburzeń w przedszkolu. Przedstawienie możliwości dostosowania podstawy programowej wychowania przedszkolnego do indywidualnych i rozwojowych potrzeb edukacyjnych dzieci. Ukazanie możliwości realizacji diagnozy oraz edukacji, terapii i wsparcia dzieci ze spektrum autyzmu w przedszkolu.
Znajomość zasad dydaktyki specjalnej
ĆWICZENIA:
1) Diagnoza dzieci ze spektrum zaburzeń autystycznych jako podstawa organizacji edukacji przedszkolnej. Diagnoza gotowości szkolnej dzieci z autystycznego spektrum zaburzeń. 2) Komunikacja alternatywna i wspomagająca jako jeden z elementów pracy wychowawczo-dydaktycznej umożlwiający realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego. 3) Dostosowanie podstawy programowej wychowania przedszkolnego do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci ze spektrum zaburzeń autystycznych. 4) Wspomaganie rozwoju poznawczego, emocjonalno-społecznego oraz motorycznego dzieci ze spektrum zaburzeń autystycznych. 5) Metody, zasady i formy pracy w przedszkolu z dziećmi z autystycznego spektrum zaburzeń. 6) Rozwój zabawy u dzieci ze spektrum zaburzeń autystycznych.
Ćwiczenia: dyskusja, pokaz, metoda projektu, ćwiczenie praktyczne
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Zaliczenie z ćwiczeń: kolokwium z treści ćwiczeń. Kryteria ocen: 3.0 (70%); 4.0 (80%); 5.0 (90%)
Prace pisemne: (1) opracowanie programu edukacyjno-terapeutycznego, (2) opracowanie scenariusza zajęć grupowych w przedszkolu na podstawie diagnozy przedszkolnej dziecka z autyzmem
Ocena ostateczna: średnia arytmetyczna z uzyskanych ocen
1. Bąbel P., Ostaszewski P., Suchowierska M., Terapia behawioralna dzieci z autyzmem, Gdańsk 2012.
2. Cieszyńska J., Korendo M., Wczesna interwencja terapeutyczna, Kraków 2012.
3. Cieszyńska-Rożek J., Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci, Kraków 2013.
4. Frith U., Autyzm. Wyjaśnienie tajemnicy, Gdańsk 2008.
5. Pisula E., Przyczyny, symptomy, terapia, Gdańsk 2016.
1. Grandin T., Byłam dzieckiem autystycznym, Warszawa 1995.
2. Gray C., Ja i mój świat. Historyjki społeczne, Warszawa 2005.
3. Howlin P., Baron – Cohen S., Hadwin J., Jak uczyć dzieci z autyzmem czytania umysłu, Kraków 2012
4. Pisula E, Małe dziecko z Autyzmem. Diagnoza i terapia, Gdańsk 2005.
5. Schopler E., Ćwiczenia edukacyjne dla dzieci autystycznych, Gdańsk 1994.
Modified by dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (last modification: 22-09-2017 11:09)