SylabUZ

Generate PDF for this page

Praktyka pedagogiczna w zakresie edukacji i rehabilitacji osób z autyzmem oraz zespołem Aspergera - course description

General information
Course name Praktyka pedagogiczna w zakresie edukacji i rehabilitacji osób z autyzmem oraz zespołem Aspergera
Course ID 05.6-WP-EA-PPA
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Edukacja i rehabilitacja osób z autyzmem oraz zespołem Aspergera
Education profile academic
Level of studies Postgraduate studies
Beginning semester winter term 2017/2018
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 6
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Practical training - - 120
(including as e-learning)
8
(including as e-learning)
Credit with grade

Aim of the course

Poznanie przez studentów zasad organizacji edukacji i rehabilitacji (rewalidacji) osób z autyzmem i zespołem Aspergera. Opanowanie przez studentów umiejętności planowania oraz realizacji edukacji i rewalidacji osób ze spektrum zaburzeń autystycznych. Uwrażliwienie studentów na konieczność podejmowania indywidulanych i zespołowych działań na rzecz zmiany sytuacji osób ze spektrum zaburzeń autystycznych oraz ich rodzin.   

Prerequisites

Podstawowa wiedza z zakresu dydaktyki specjalnej oraz edukacji i rehabilitacji osób z autyzmem i zespołem Aspergera 

Scope

  1. Struktura instytucji oraz zadania statutowe dotyczące organizacji edukacji i rehabilitacji dzieci/uczniów z autyzmem i zespołem Aspergera. Obowiązującą dokumentacja instytucji: statut, regulamin Rady Rodziców, regulamin Rady Pedagogicznej, roczny plan pracy wychowawczo-dydaktycznej i opiekuńczej, system oceniania. Obowiązująca dokumentacja nauczyciela-wychowawcy: program wczesnego wspomagania rozwoju, IPET, program rewalidacji dla dzieci/ uczniów z autyzmem i zespołem Aspergera. 
  2. Organizacja procesu wychowania i nauczania: dobór metod, form, aranżacja przestrzeni i jej wyposażenie, organizacja pracy grupowej i indywidualnej, sposoby zadawania i kontrolowania prac domowych, sposoby oceniania wychowanków, sposoby komunikowania się z wychowankami z autyzmem i zespołem Aspergera oraz ich rodzicami.
  3. Organizacja zajęć rewalidacyjnych: dobór metod, form, wykorzystanie środków dydaktycznych, nowoczesnych technologii, indywidualizacja oddziaływań rewalidacyjnych, formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej, sposoby komunikowania się z wychowankami z autyzmem i zespołem Aspergera oraz ich rodzicami.
  4. Przeciwdziałanie społecznemu wykluczeniu osób z autyzmem i zespołem Aspergera oraz ich rodzin.

Teaching methods

Student wykorzystuje różne metody pracy wychowawczej, dydaktycznej i rewalidacyjnej z którymi zapoznał się na zajęciach 

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Zaliczenie z ćwiczeń: Odbycie praktyki w wymiarze przewidzianym w programie studiów (120 godzin) potwierdzonej opinią nauczyciela – opiekuna. Zaliczenie praktyki na podstawie terminowego rozliczenia dokumentacji praktyki u nauczyciela z ramienia UZ. 

Ocena ostateczna:  Ocena z praktyki stanowi średnią ważoną: 80% oceny z praktyki wystawionej przez nauczyciela opiekuna praktyki i 20% oceny wystawionej przez nauczyciela z ramienia UZ za poziom merytoryczny dokumentacji praktyki.

Recommended reading

 

1. Chrzanowska I., Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności, Kraków 2015.

2. Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne, red. J. Głodkowska,  Warszawa 2011.

3. Pisula E., Autyzm. Przyczyny, symptomy, terapia, Gdańsk 2010.

4. Schopler E., Ćwiczenia edukacyjne dla dzieci autystycznych, Gdańsk 1994.

Further reading

Literatura metodyczna wybrana przez studentów 

Notes


Modified by dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (last modification: 22-09-2017 11:26)