SylabUZ

Generate PDF for this page

Komunikacja alternatywna i wspomagająca - course description

General information
Course name Komunikacja alternatywna i wspomagająca
Course ID 05.6-WP-PSpP-KAiWS
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Special education / Wczesne wspomaganie rozwoju, rewalidacja i terapia pedagogiczna uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2018/2019
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Małgorzata Czerwińska, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Credit with grade
Class 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie z podstawami wiedzy (istota, klasyfikacja, metody) komunikacji alternatywnej i wspomagającej (AAC); znaczenie dla psychospołecznego funkcjonowania osób z problemami w komunikacji werbalnej. Zapoznanie w podstawowym zakresie z metodami AAC (specyfika i przeznaczenie). Uwrażliwienie na znaczenie AAC dla inkluzji społecznej osób z zaburzeniami komunikacji werbalnej.

Prerequisites

Wstępna wiedza na temat zaburzeń mowy i komunikacji społecznej.

Scope

Wykłady

1) Komunikacja a psychospołeczne funkcjonowanie człowieka. 2) AAC – definicja, terminologia, klasyfikacja. 3) Użytkownicy AAC – klasyfikacja, etiologia i symptomatyka zaburzeń w komunikacji werbalnej.

Ćwiczenia

1) Znaki przestrzenno-dotykowe, znaki manualne, znaki graficzne. 2) Pomoce do porozumiewania się (rozwojowe i sytuacyjne, pomoce proste i elektroniczne, pomoce wysokiej technologi (technologie wspomagające – AT). 3) Sposoby wprowadzania i stosowania AAC (stała, czasowa metoda komunikacji, metoda specjalistycznej strategii uczenia się. 4) Wykonywanie prostych pomocy rozwojowych i komunikacyjnych, słownika osobistego.

Teaching methods

Wykłady

Wykład konwencjonalny i konwersatoryjny.

Ćwiczenia

Praca z książką, pokaz z instruktażem, film dydaktyczny, dyskusja.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykłady

Ocena z wykładów – średnia ocen aktywności za udział w dyskusjach i kolokwium.

Ćwiczenia

Ocena z ćwiczeń – średnia ocen z kolokwium i prac kontrolnych.

Ocena z przedmiotu

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie wykładów i ćwiczeń. Ocena końcowa z przedmiotu to średnia arytmetyczna ocen z wykładów i ćwiczeń.

Recommended reading

  1. Grycman M., Kaniecka K., Szczawiński P., PCS – broszura, Warszawa 2002.
  2. Komunikacja, mowa, język w diagnozie i terapii zaburzeń rozwoju u dzieci i młodzieży niepełnosprawnej, red. E.M. Minczakiewicz, Kraków 2001.
  3. Komunikacja, zaburzenia, terapia, red. E.M. Skorek, K.B. Kochan. Zielona Góra 2014.
  4. Martinsen H., Wprowadzenie do wspomagających i alternatywnych sposobów porozumiewania się, Warszawa 2002.
  5. Warrick A., Porozumiewanie się bez słów: komunikacja wspomagająca i alternatywna na świecie, Warszawa 1999.

Further reading

  1. Autica: materiały na temat autyzmu”, nr 2/2006, Metoda Ułatwionej Komunikacji. 
  2. Komunikacja alternatywna osób głuchoniewidomych, red. M. Zaorska, Toruń 2008.
  3. Lechowicz A., Komputerowe wspomaganie procesu komunikacji niewerbalnej dzieci z wieloraką niesprawnością, Warszawa 2005.
  4. Zielińska J., Komputer w rozwoju sprawności komunikacyjnej dzieci niesłyszących, Toruń 2005.

Notes


Modified by dr Jarosław Wagner (last modification: 09-04-2018 16:45)