SylabUZ

Generate PDF for this page

Metodyka pracy wychowawczo-dydaktycznej w systemie integracyjnym i włączającym - course description

General information
Course name Metodyka pracy wychowawczo-dydaktycznej w systemie integracyjnym i włączającym
Course ID 05.6-WP-PSpP-MPWDI
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study special education / Wczesne wspomaganie rozwoju, rewalidacja i terapia pedagogiczna uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2018/2019
Course information
Semester 4
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Tutorial 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Poznanie przez studentów zasad organizacji pracy wychowawczo-dydaktycznej w systemie integracyjnym i włączającym (inkluzyjnym). Opanowanie przez studentów umiejętności projektowania pracy wychowawczo-dydaktycznej w systemie integracyjnym i włączającym. Uwrażliwienie studentów na konieczność współpracy pedagoga specjalnego z nauczycielami oraz rodzicami dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Prerequisites

Znajomość swoistych właściwości uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Posiadanie podstawowej wiedzy na metodyki terapii pedagogicznej i rewalidacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Znajomość podstaw edukacji elementarnej.

Scope

Konwersatoria

1) Podstawa programowa wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego. 2) Aranżacja przestrzeni oraz środki edukacyjne dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. 3) Planowanie zajęć dydaktycznych dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi: a) rewalidacja indywidulana uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, b) zajęcia w systemie integracyjnym i włączającym we współpracy z nauczycielem wiodącym. 4) Ocenianie osiągnieć uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. 5) Badanie społecznej integracji w grupie. 6) Możliwości społecznej integracji grupy wychowanków. 7) Współpraca pedagoga specjalnego z rodzicami oraz środowiskiem lokalnym. 8) Ewaluacja pracy wychowawczo-dydaktycznej w systemie integracyjnym i włączającym. 9) Udział studentów w  organizacji wybranych zajęć z uczniami w systemie integracyjnym lub włączającym.

Teaching methods

Konwersatoria

Uczenie się we współpracy, dyskusja, pokaz, ćwiczenie praktyczne.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Konwersatoria

Średnia ocen z: 1) Projektu edukacyjnego. Kryteria oceny projektu od 2-do 5 za: a) rzetelność analizy problematyki, b) poprawność metodyczna, c) proponowanie dobrych rozwiązań zidentyfikowanych problemów, d) uwzględnienie indywidualnego i grupowego aspektu  działań edukacyjnych; 2) Kolokwium z treści ćwiczeń. Kryteria ocen: niedostateczna (0-50%); dostateczna (51-60%), dostateczna plus (61-70%); dobra (71-80%); dobra plus (81-90%); bardzo dobra (91-100%).

Ocena z przedmiotu

Oceną końcowa z przedmiotu jest ocena z konwersatoriów.

Recommended reading

  1. Bąbka J., Edukacja integracyjna dzieci niepełnosprawnych i pełnosprawnych: założenia i rzeczywistość, Poznań 2001.
  2. Hajdukiewicz M., Wysocka J., Nauczyciel w szkole uczącej się. Informacje o nowym systemie wspomagania, Warszawa 2015.
  3. Lis-Kujawski A., Moje „ja” i szkoła integracyjna, Kraków 2010.
  4. Paszkiewicz A., Łobacz M., Uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych w klasie szkolnej, Warszawa 2013.
  5. Wychowanie i nauczanie integracyjne, red. J. Bogucka, Warszawa 1994.
  6. Serafin T., Kształcenie specjalne w systemie oświaty: vademecum dla organu prowadzącego, dyrektora szkoły, nauczycieli i rodziców, Warszawa 2012.

Further reading

  1. Flis R., Praca w klasie integracyjnej: materiały pomocnicze dla nauczycieli klas I-II szkoły podstawowej, Kraków 2005.
  2. Klim-Klimaszewska A., Pedagogika przedszkolna: nowa podstawa programowa, Warszawa 2010.
  3. Popławska J., Sierpińska B., Zacznijmy razem: dzieci specjalnej troski w szkole podstawowej, Warszawa 2001.
  4. Reid J.A., Forrestal P., Cook J., Uczenie się w małych grupach w klasie, Warszawa 1996.
  5. Więckowski R., Pedagogika wczesnoszkolna, Warszawa 1993.

Notes


Modified by dr Jarosław Wagner (last modification: 09-04-2018 16:45)