SylabUZ

Generate PDF for this page

Pedagogy of play - course description

General information
Course name Pedagogy of play
Course ID 05.6-WP-PSpP-PWPEZ
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Special education / Wczesne wspomaganie rozwoju, rewalidacja i terapia pedagogiczna uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2018/2019
Course information
Semester 6
ECTS credits to win 3
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Tomasz Fetzki
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Credit with grade
Class 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie z teoretycznymi i metodycznymi podstawami pedagogiki zabawy. Rozwijanie umiejętności związanych z samodzielnym planowaniem i realizacją scenariuszy z wykorzystaniem metod i technik typowych dla pedagogiki zabawy.

Prerequisites

Podstawy pedagogiki i psychologii ogólnej.

Scope

Wykłady

1) Zabawa – definicje i znaczenie. 2) Strategie zabawowe w pracy z dziećmi i młodzieżą. 3) Zabawa a inne formy aktywności człowieka. 4) Teorie zabawy – J. Piageta, L.S. Wygotskiego, B. Sułkowskiego, D. B. Elkonina, J. Huizingi. 3) Warunki wspierające i przeszkadzające w zabawie, 4) Rola dorosłego w zabawie.

Ćwiczenia

1) Rodzaje zabaw – klasyfikacje i praktyczne realizacje. 2) Ograniczenia w zastosowaniu metod zabawowych w pracy z opiekuńczo-wychowawczej. 3) Sytuacje zabawowe. 4) Projektowanie scenariuszy zabaw dla dzieci. 5) Projektowanie imprez dla dzieci z wykorzystaniem różnorodnych zabaw.

Teaching methods

Wykłady

Wykład tradycyjny, wykład z elementami dyskusji, problemowy z zastosowaniem prezentacji medialnej.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykłady

Test sprawdzający wiedzę z wykładów na zaliczenie. Warunkiem zaliczenia testu jest uzyskanie minimum 60% punktów przewidzianych testem.

Ćwiczenia

Aktywność na zajęciach, ocena samodzielnie przygotowanych i zrealizowanych scenariuszy zajęć wychowawczych dla wskazanej grupy dzieci i młodzieży z uwzględnieniem założeń pedagogiki zabawy. Ocenę z ćwiczeń stanowi średnia arytmetyczna ocen cząstkowych.

Ocena z przedmiotu

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie ćwiczeń i wykładów. Oceną końcową z przedmiotu jest średnia arytmetyczna ocen uzyskanych z wykładów i ćwiczeń.

Recommended reading

  1. Czasopisma Polskiego Stowarzyszenia Pedagogów Zabawy „KLANZA”: „KLANZA w zabawie i edukacji dzieci”, „KLANZA w szkole”, „KLANZA w czasie wolnym”.
  2. Kędzior-Niczyporuk E., Wprowadzenie do pedagogiki zabawy, Lublin 2001.
  3. Szczęsna A., Możliwości i ograniczenia wykorzystania zabawy w działaniach wychowawczych, [w:] Kalendarz metodyczny, red. G. Gajewska, A. Szczęsna, A. Doliński, Zielona Góra 2001.
  4. Waloszek D., Zabawa – edukacja, Zielona, Góra 1996.
  5. Zaorska Z., Pedagogika zabawy – metodyka pracy z grupą; cykl zamieszczony w „Kropli” 1992.

Further reading

  1. Dziecko w świecie zabawy: o kulturze, cechach i wartościach ludycznej edukacji, red. B. Dymara, Kraków 2009.
  2. Jachimska M., Grupa bawi się i pracuje, cz. 1, Wałbrzych 1994.
  3. Rojewska J., Grupa bawi się i pracuje, cz. 2, Wałbrzych 2000.
  4. Stymulująca i terapeutyczna funkcja zabawy, red., B. Muchacka, M. Kieler-Turska, Kraków 1999.
  5. Vopel K.W., Gry i zabawy integracyjne dla dzieci i młodzieży, T I-IV, Kielce 1999.

Notes


Modified by dr Jarosław Wagner (last modification: 09-04-2018 16:45)