SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Muzyka polska według Tadeusza Bairda - przedmiot ogólnouczelniany - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Muzyka polska według Tadeusza Bairda - przedmiot ogólnouczelniany
Kod przedmiotu 03.2-WA-UZP-MOwTB-S18
Wydział Oferta ogólnouczelniana
Kierunek Oferta ogólnouczelniana
Profil -
Rodzaj studiów
Semestr semestr zimowy 2018/2019
Jednostka obsługująca przedmiot Wydział Artystyczny
Informacje o przedmiocie
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Barbara Literska, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 0 0 Zaliczenie 

Cel przedmiotu

Poszerzenie wiedzy ogólnohumanistycznej o zakres twórczości oraz polskiej kultury muzycznej z lat 1949-1981 na przykładzie życia i wszechstronnej działalności Tadeusza Bairda. Poznanie twórczości tego artysty – według partytur, nagrań audio i video.

Wymagania wstępne

Wybór niniejszego przedmiotu ogólnouczelnianego przez studenta.

Zakres tematyczny

Wykaz zagadnień:

  1. Lata 1928-1949: trudny czas dla polskiej muzyki?
  2. 1949-1955: archaizacja = muzyka w dawnym stylu: Colas Breugnon wg Romain Rollanda.
  3. 1949-1955: serenitas z ludowym akcentem: Suita liryczna wg Juliana Tuwima
  4. 1949-1955: panegiryzm: Kantata o żołnierskim kubku wg Stanisława Strumph-Wojtkiewicza
  5. 1949-1955: neoklasycyzm w romantycznym ujęciu: Sinfonietta.
  6. 1956-1967: dodekafonia: Cztery eseje.
  7. 1966: ekspresjonizm: Jutro wg Josepha Conrada.
  8. 1968-1978: sonoryzm: Psychodrama.
  9. 1980-1981: postmodernizm: Głosy z oddali wg Jarosława Iwaszkiewicza.
  10. Miłość i erotyka: Cztery sonety miłosne wg Williama Szekspira.
  11. Światopogląd artystyczny Tadeusza Bairda – kim jest kompozytor?
  12. Korespondencja i gawędy muzyczne – życiorys utrwalony na skrawkach papieru i taśmie magnetycznej.
  13. Muzyka filmowa: Pasażerka w reż. Andrzeja Munka
  14. „Warszawska Jesień” – tylko festiwal muzyczny?
  15. Recepcja twórczości Bairda – problem kluczowy.

Metody kształcenia

Wykład wspomagany prezentacjami audio i video oraz analizą partytur wybranych utworów muzycznych; dyskusja.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

80% obecność na zajęciach i aktywny w nich udział.

Literatura podstawowa

  1. Literska Barbara, Tadeusz Baird: kompozytor, dzieło, recepcja, Zielona Góra 2012.

Literatura uzupełniająca

  1. Historia Muzyki Polskiej, red. Stefan Sutkowski, Tom VI: Zofia Helman, Między Romantyzmem a Nową Muzyką 1900-1939, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2014.
  2. Historia Muzyki Polskiej, red. Stefan Sutkowski, Tom VII cz. 1: Stefan Baculewski, Współczesność 1939-1974, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2013.
  3. Historia Muzyki Polskiej, red. Stefan Sutkowski, Tom VII cz. 2: Stefan Baculewski, Współczesność 1974-2000, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2013.
  4. Pilarski Bohdan, Szkice o muzyce, Warszawa, 2010.
  5. Tomaszewski Mieczysław, Interpretacja integralna dzieła muzycznego, Kraków 2000.

Uwagi


Zmodyfikowane przez mgr Renata Kubiak (ostatnia modyfikacja: 12-04-2018 09:02)