Poszerzenie wiedzy studentów z zakresu psychologii ogólnej. Rozumienie zasad działania procesów emocjonalnych i motywacyjnych dynamizujących zachowanie człowieka. Uwrażliwienie na specyfikę funkcjonowania człowieka zarówno w sferze indywidualnej, jak i grupowej. Rozwiniecie wiedzy o różnych koncepcji psychologicznych omawiających funkcjonowanie człowieka. Rozpoznawanie zasad: gromadzenia, przechowywania i przetwarzania doświadczeń.
Wymagania wstępne
brak
Zakres tematyczny
1. Strukturalizacja doświadczenia
Różne poziomy organizacji doświadczenia.
Pojęcia jako sposób strukturalizacji doświadczenia (naturalne i naukowe).
Schematy, skrypty.
Hierarchizacja struktur doświadczenia, układy funkcjonalne.
Cechy formalne doświadczenia, koncepcje umysłu.
2. Procesy adaptacyjne i samoregulacja
Standardy stanu normalnego (ukształtowane genetycznie, uczenie się standardów).
Standardy punktowe i standardy przedziałowe.
Standardy stanów idealnych.
Mechanizmy samoregulacji.
3 i 4. Emocje
Kontrowersje na temat związku między poznaniem i afektem.
Teorie powstawania emocji (James-Lange, Cannon, Schachter, i inni).
Prawa emocji (Frijda).
Ekspresja emocjonalna.
Regulacyjne funkcje emocji (samokontrola emocjonalna, aktywizacja, modyfikacja przebiegu procesów etc.).
Kontrola nad własnymi emocjami.
Złożone struktury emocjonalne.
5. Obciążenie i przeciążenie systemu regulacji
Człowiek w sytuacji, sytuacje trudnej.
Stres: koncepcja Selye’go i koncepcja Lazarusa.
Dynamika reakcji na stres.
Wyczerpanie zasobów i wyuczona bezradność.
Problem tzw. wypalenia.
6 i 7. Motywacja
Aktywność jako stan naturalny.
Aktywizacja zmiany zachowania.
Podtrzymanie aktywności vs zaniechanie aktywności; problem wytrwałości.
Zakończenie zachowania.
Rola zadań odległych, celów i planów.
Wartości, ideologie, przekonania i obsesje.
8. Różnice indywidualne - temperament
Klasyczne ujęcie temperamentu.
Typy układu nerwowego (Pawłow i uczniowie).
Konstytucjonizm.
Koncepcje regulacyjne i transakcyjne.
Problem poszukiwania/unikania stymulacji.
9. Różnice indywidualne - inteligencja i zdolności
Ujęcia klasyczne i współczesne.
Teorie inteligencji z naciskiem na teorie hierarchiczne.
Nowe podejścia .
Problem tzw. inteligencji praktycznej.
Dynamika zmian w poziomie inteligencji.
10. Osobowość
Kontrowersje wokół teoretycznego statusu osobowości.
Teoria uczenia się + teoria społecznego uczenia się .
Podejście poznawcze i regulacyjne teorie osobowości.
Potencjał regulacyjny osobowości.
11. Struktura Ja
Ja jako podmiot i Ja jako przedmiot.
Rozbieżności w Ja i ukierunkowania Ja.
Ja w regulacji zachowania.
Autoweryfikacja i autowaloryzacja.
12. Stabilność i zmiana psychologiczna
Ukierunkowanie na status quo.
Ukierunkowanie na zmiany.
Wyznaczniki i konsekwencje tych ukierunkowań.
13. Kulturowy i społeczny kontekst procesów psychologicznych
Przesunięcie ku negatywności w polskim życiu społecznym.
Obiektywne i subiektywne oceny dobrostanu.
14. Etyczne problemy psychologii
Orientacje etyczne psychologów.
Psycholog jako zawód zaufania społecznego.
Podstawowe zasady etyczne w postępowaniu psychologicznym.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Zaliczenie z oceną – ocena końcowa na podstawie egzaminu w formie testu pisemnego, wielokrotnego wyboru z jedną prawidłową odpowiedzią. Test składa się z 40 pytań z czterema możliwymi odpowiedziami. W celu uzyskania pozytywnej oceny z egzaminu należy udzielić prawidłowych odpowiedzi na minimum 21 pytań (21-24 dostateczny, 25-29 dostateczny plus, 30-33 dobry, 34-37 dobry plus, 38-40 bardzo dobry). Zgodnie z § 26 pkt 3 Regulaminu Studiów UZ ocena nie może być niższa od najniższej, ani wyższa od najwyższej z ocen zajęć wchodzących w skład tego przedmiotu. Przy ustalaniu oceny końcowej pod uwagę bierze się także oceny negatywne uzyskane w toku egzaminowania.
Literatura podstawowa
Łukaszewski, W. (2015), Wielkie (i nieco mniejsze) pytania psychologii. Sopot: Smak SłowaRathus, S.A. Psychologia współczesna. Gdańsk: GWP
Kosslyn, S. M. & Rosenberg, R.S. (2006), Psychologia. Mózg – człowiek – świat. Kraków: Znak
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.