SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Wprowadzenie do psychologii II - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Wprowadzenie do psychologii II
Kod przedmiotu 14.4-WP-PSChM-WdP2
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • prof. zw. dr hab. Wiesław Łukaszewski
  • mgr Maria Żochowska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 18 1,2 Egzamin

Cel przedmiotu

Poszerzenie wiedzy studentów z zakresu psychologii ogólnej. Rozumienie zasad działania procesów emocjonalnych i motywacyjnych dynamizujących zachowanie człowieka. Uwrażliwienie na specyfikę funkcjonowania człowieka zarówno w sferze indywidualnej, jak i grupowej. Rozwiniecie wiedzy o różnych koncepcji psychologicznych omawiających funkcjonowanie człowieka. Rozpoznawanie zasad: gromadzenia, przechowywania i przetwarzania doświadczeń.

Wymagania wstępne

brak

Zakres tematyczny

1. Strukturalizacja doświadczenia

  • Różne poziomy organizacji doświadczenia.
  • Pojęcia jako sposób strukturalizacji doświadczenia (naturalne i naukowe).
  • Schematy, skrypty.
  • Hierarchizacja struktur doświadczenia, układy funkcjonalne.
  • Cechy formalne doświadczenia, koncepcje umysłu.

2. Procesy adaptacyjne i samoregulacja

  • Standardy stanu normalnego (ukształtowane genetycznie, uczenie się standardów).
  • Standardy punktowe i standardy przedziałowe.
  • Standardy stanów idealnych.
  • Mechanizmy samoregulacji.

3 i 4. Emocje

  • Kontrowersje na temat związku między poznaniem i afektem.
  • Teorie powstawania emocji (James-Lange, Cannon, Schachter, i inni).
  • Prawa emocji (Frijda).
  • Ekspresja emocjonalna.
  • Regulacyjne funkcje emocji (samokontrola emocjonalna, aktywizacja, modyfikacja przebiegu procesów etc.).
  • Kontrola nad własnymi emocjami.
  • Złożone struktury emocjonalne.

5. Obciążenie i przeciążenie systemu regulacji

  • Człowiek w sytuacji, sytuacje trudnej.
  • Stres: koncepcja Selye’go i koncepcja Lazarusa.
  • Dynamika reakcji na stres.
  • Wyczerpanie zasobów i wyuczona bezradność.
  • Problem tzw. wypalenia.

6 i 7. Motywacja

  • Aktywność jako stan naturalny.
  • Aktywizacja zmiany zachowania.
  • Podtrzymanie aktywności vs zaniechanie aktywności; problem wytrwałości.
  • Zakończenie zachowania.
  • Rola zadań odległych, celów i planów.
  • Wartości, ideologie,  przekonania i obsesje.

8. Różnice indywidualne - temperament

  • Klasyczne ujęcie temperamentu.
  • Typy układu nerwowego (Pawłow i uczniowie).
  • Konstytucjonizm.
  • Koncepcje regulacyjne i transakcyjne.
  • Problem poszukiwania/unikania stymulacji.

9. Różnice indywidualne - inteligencja i zdolności

  • Ujęcia klasyczne i współczesne.
  • Teorie inteligencji z naciskiem na teorie hierarchiczne.
  • Nowe podejścia .
  • Problem tzw. inteligencji praktycznej.
  • Dynamika zmian w poziomie inteligencji.

10. Osobowość

  • Kontrowersje wokół teoretycznego statusu osobowości.
  • Teoria uczenia się + teoria społecznego uczenia się .
  • Podejście poznawcze i regulacyjne teorie osobowości.
  • Potencjał regulacyjny osobowości.

11. Struktura Ja

  • Ja jako podmiot i Ja jako przedmiot.
  • Rozbieżności w Ja i ukierunkowania Ja.
  • Ja w regulacji zachowania.
  • Autoweryfikacja i autowaloryzacja.

12. Stabilność i zmiana psychologiczna

  • Ukierunkowanie na status quo.
  • Ukierunkowanie na zmiany.
  • Wyznaczniki i konsekwencje tych ukierunkowań.

13. Kulturowy i społeczny kontekst procesów psychologicznych

  • Przesunięcie ku negatywności w polskim życiu społecznym.
  • Obiektywne i subiektywne oceny dobrostanu.

14. Etyczne problemy psychologii

  • Orientacje etyczne psychologów.
  • Psycholog jako  zawód zaufania społecznego.
  • Podstawowe zasady etyczne w postępowaniu psychologicznym.

15. Podsumowanie wiedzy

Metody kształcenia

Wykład konwersatoryjny, wykład konwencjonalny, dyskusja

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie z oceną – ocena końcowa na podstawie egzaminu w formie testu pisemnego, wielokrotnego wyboru z jedną prawidłową odpowiedzią. Test składa się z 40 pytań z czterema możliwymi odpowiedziami. W celu uzyskania pozytywnej oceny z egzaminu należy udzielić prawidłowych odpowiedzi na minimum 21 pytań (21-24 dostateczny, 25-29 dostateczny plus, 30-33 dobry, 34-37 dobry plus, 38-40 bardzo dobry). Zgodnie z § 26 pkt 3 Regulaminu Studiów UZ ocena nie może być niższa od najniższej, ani wyższa od najwyższej z ocen zajęć wchodzących w skład tego przedmiotu. Przy ustalaniu oceny końcowej pod uwagę bierze się także oceny negatywne uzyskane w toku egzaminowania.

Literatura podstawowa

  1. Łukaszewski, W. (2015), Wielkie (i nieco mniejsze) pytania psychologii. Sopot: Smak SłowaRathus, S.A. Psychologia współczesna. Gdańsk: GWP
  2. Kosslyn, S. M. & Rosenberg, R.S. (2006), Psychologia. Mózg – człowiek – świat. Kraków: Znak
  3. Rathus, S.A. (2004), Psychologia współczesna. Gdańsk: GWP

Literatura uzupełniająca

  1. Strelau J., (2000) (red.) Psychologia: Podręcznik akademicki. Tom 1 (rozdział 1 i 2) i tom 2, Gdańsk: GWP
  2. Strelau J., Dolinski.D (2008) (red.), Psychologia: Podręcznik akademicki. Tom 1-2 Gdańsk: GWP

Uwagi


Zmodyfikowane przez mgr Maria Żochowska (ostatnia modyfikacja: 14-05-2018 17:03)