Zamierzeniem prowadzącego jest przekazanie studentom wiedzy dotyczącej problematyki, teorii oraz wyników badań dotyczących psychologii społecznej.
Wymagania wstępne
Brak
Zakres tematyczny
Zakres tematyczny wykładów:
Psychologia społeczna jako nauka. Psychologia społeczna a psychologia potoczna.
Wiedza o świecie społecznym. "Ja" w kontekście społecznym. (poczucie "ja", sprawstwo, stronniczość, autoprezentacja)
Proces atrybucji w teoriach i badaniach.
Postawy i ich zmiana.
Wpływ społeczny: konformizm, ślepe posłuszeństwo wobec autorytetu, hiperuległość, perswazja.
Relacje społeczne: stereotypy, uprzedzenia, agresja wobec innych, altruizm.
Zakres tematyczny ćwiczeń:
Stereotypy, uprzedzenia i dyskryminacja.
Reguły w procesie oceniania społecznego.
Poznawcza psychologia społeczna o motywach ludzkiego działania.
Wpływ społeczny a manipulacja.
Atrakcyjność interpersonalna i autoprezentacja.
Emocje w życiu społecznym.
Kultura narzekania, zyski i straty.
Konflikt, rodzaje konfliktów, zasady rozwiązywania konfliktu.
Komunikacja i jej sprawność.
Asertywność jako umiejętność interpersonalna.
Metody kształcenia
Wykład: konwencjonalny, problemowy, konwersatoryjny, wykorzystanie multimedialnych form przekazu treści.
ćwiczenia: aktywne metody, elementy pracy warsztatowej i grupowej, dyskusja, analiza przypadków.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Zaliczenie wykładów
Forma zaliczenia wykładu
Uwagi
Zaliczenie na ocenę.
Tak
Egzamin pisemny
W formie pytań otwartych (sprawdzian z progami punktowymi).
Minimalny próg wymagań uzyskanie 50% punktów.
Zakres materiału dotyczący egzaminu.
Zgodnie z przedstawionym na pierwszych zajęciach Sylabusem (wykład).
Zasady uzyskania oceny końcowej z wykładu.
Ocena z wykładu jest oceną z egzaminu pisemnego.
Zaliczenie ćwiczeń
Forma zaliczenia ćwiczeń
Uwagi
Zaliczenie na ocenę.
Tak
Praca pisemna
Praca pisemna - esej napisany na jeden spośród kilkunastu tematów zaproponowanych przez prowadzącego zajęcia, lista tematów do wyboru zostanie przedstawiona na pierwszych zajęciach. (praca może być napisana indywidualnie lub w małych zespołach 2-3 osobowych, wymagania zostaną przedstawione podczas pierwszych zajęć).
Praca grupowa
Współpraca w ramach zadań realizowanych podczas zajęć a także w ramach prac przygotowywanych poza zajęciami.
Proporcje zadań i ich wpływ na ocenę końcową z ćwiczeń
Ocena z ćwiczeń stanowić będzie średnią arytmetyczną ocen z pracy pisemnej (50%) i pracy grupowej (50%).
Ocena końcowa z przedmiotu*
Oceny brane pod uwagę w przypadku oceny końcowej
UWAGI:
Wykład + ćwiczenia kończące się uzyskaniem oceny.
Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny końcowej jest uzyskanie pozytywnej oceny z ćwiczeń i wykładu (3.0-5.0).
Zasady uzyskania oceny końcowej .
Ocena końcowa stanowi średnią arytmetyczną ocen z wszystkich form zajęć*.
Literatura podstawowa
Aronson E., Wilson T.D., Akert R.M., Psychologia społeczna: serce i umysł, Wydawnictwo „Zysk i S-ka”, Poznań 2006.
Cialdini R., Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, Wydawnictwo GWP, Gdańsk 1995.
Drogosz D., Jak Polacy wygrywają, jak Polacy przegrywają, Wydawnictwo GWP, Gdańsk 2005.
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.