SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Psychologia społeczna - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Psychologia społeczna
Kod przedmiotu 14.4-WP-SOCP-PSSP
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Socjologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 6
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Dorota Bazuń
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 - - Egzamin
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zamierzeniem prowadzącego jest przekazanie studentom wiedzy dotyczącej problematyki, teorii oraz wyników badań dotyczących psychologii społecznej.

Wymagania wstępne

Brak

Zakres tematyczny

Zakres tematyczny wykładów:

  1. Psychologia społeczna jako nauka. Psychologia społeczna a psychologia potoczna.
  2. Wiedza o świecie społecznym. "Ja" w kontekście społecznym. (poczucie "ja", sprawstwo, stronniczość, autoprezentacja)
  3. Proces atrybucji w teoriach i badaniach.
  4. Postawy i ich zmiana.
  5. Wpływ społeczny: konformizm, ślepe posłuszeństwo wobec autorytetu, hiperuległość, perswazja.
  6. Relacje społeczne: stereotypy, uprzedzenia, agresja wobec innych, altruizm.

 

Zakres tematyczny ćwiczeń:

  1. Stereotypy, uprzedzenia i dyskryminacja.
  2. Reguły w procesie oceniania społecznego.
  3. Poznawcza psychologia społeczna o motywach ludzkiego działania.
  4. Wpływ społeczny a manipulacja.
  5. Atrakcyjność interpersonalna i autoprezentacja.
  6. Emocje w życiu społecznym.
  7. Kultura narzekania, zyski i straty.
  8. Konflikt, rodzaje konfliktów, zasady rozwiązywania konfliktu.
  9. Komunikacja i jej sprawność.
  10. Asertywność jako umiejętność interpersonalna.

Metody kształcenia

Wykład: konwencjonalny, problemowy, konwersatoryjny, wykorzystanie multimedialnych form przekazu treści.

ćwiczenia: aktywne metody, elementy pracy warsztatowej i grupowej, dyskusja, analiza przypadków.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie wykładów

Forma zaliczenia wykładu

Uwagi

Zaliczenie na ocenę.

Tak

Egzamin pisemny

W formie pytań otwartych (sprawdzian z progami punktowymi).

Minimalny próg wymagań uzyskanie 50% punktów.

Zakres materiału dotyczący egzaminu.

Zgodnie z przedstawionym na pierwszych zajęciach Sylabusem (wykład).

Zasady uzyskania oceny końcowej z wykładu.

Ocena z wykładu jest oceną z egzaminu pisemnego.

 

Zaliczenie ćwiczeń

Forma zaliczenia ćwiczeń

Uwagi

Zaliczenie na ocenę.

Tak

Praca pisemna

Praca pisemna - esej napisany na jeden spośród kilkunastu tematów zaproponowanych przez prowadzącego zajęcia, lista tematów do wyboru zostanie przedstawiona na pierwszych zajęciach. (praca może być napisana indywidualnie lub w małych zespołach 2-3 osobowych, wymagania zostaną przedstawione podczas pierwszych zajęć).

Praca grupowa

Współpraca w ramach zadań realizowanych podczas zajęć a także w ramach prac przygotowywanych poza zajęciami.

Proporcje zadań i ich wpływ na ocenę końcową z ćwiczeń

Ocena z ćwiczeń stanowić będzie średnią arytmetyczną ocen z pracy pisemnej (50%) i  pracy grupowej (50%).

 

Ocena końcowa z przedmiotu*

Oceny brane pod uwagę w przypadku oceny końcowej

UWAGI:

Wykład + ćwiczenia kończące się uzyskaniem oceny.

Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny końcowej jest uzyskanie pozytywnej oceny z ćwiczeń i wykładu (3.0-5.0).

Zasady uzyskania oceny końcowej .

Ocena końcowa stanowi średnią arytmetyczną ocen z wszystkich form zajęć*.

Literatura podstawowa

  1. Aronson E., Wilson T.D., Akert R.M., Psychologia społeczna: serce i umysł, Wydawnictwo „Zysk i S-ka”, Poznań 2006.
  2. Cialdini R., Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, Wydawnictwo GWP, Gdańsk 1995.
  3. Drogosz D., Jak Polacy wygrywają, jak Polacy przegrywają, Wydawnictwo GWP, Gdańsk 2005.
  4. Farnicka M., Liberska H., Niewiedział D., Psychologia agresji. Wybrane problemy, Warszawa 2016
  5. Lewicka M. (red.), Jednostka i społeczeństwo. Podejście psychologiczne, Wydawnictwo GWP, Gdańsk 2001.

Literatura uzupełniająca

 

  1. Aronson E., Człowiek – istota społeczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002.
  2. Domachowski W., Przewodnik po psychologii społecznej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1999.
  3. Farnicka M., Między wyborem a przymusem : Rodzina a sposób radzenia sobie w różnych sytuacjach życiowych,  Warszawa, 2013
  4. Forsterling F., Atrybucja: podstawowe teorie, badania i zastosowania, Wydawnictwo GWP, Gdańsk 2005.
  5. Hammer H., Psychologia społeczna: teoria i praktyka, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2005.
  6. Hock R.R. (red.), 40 prac badawczych, które zmieniły oblicze psychologii. Fascynująca podróż w krainę nauki, Wydawnictwo GWP, Gdańsk 2003.
  7. Janiszewska-Nieścioruk Z., Herberger J., Grzegorzewska I., Mróz A., Grunt-Mejer K., Niewiedział D.,
  8. Farnicka M., Gembara U., Człowiek wobec wyzwań i zagrożeń współczesności. Rozwój - rodzina – edukacja, Zielona Góra 2015.
  9. Krahe B., Agresja, Wydawnictwo GWP, Gdańsk 2005.
  10. Kofta M., Szustrowa T., Złudzenia, które pozwalają żyć, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001.
  11. Lachowicz-Tabaczek K., Potoczne koncepcje świata i natury ludzkiej, Wydawnictwo GWP, Gdańsk 2004.
  12. Leary M., Wywieranie wrażenia na innych. O sztuce autoprezentacji, Wydawnictwo GWP, Gdańsk 1999.
  13. Nelson T.D., Psychologia uprzedzeń, Wydawnictwo GWP, Gdańsk 2003.
  14. Stephan W.G., Stephan C.W., Wywieranie wpływu przez grupy. Psychologia relacji, Wydawnictwo GWP, Gdańsk 1999.
  15. Zimbardo Ph.G, Efekt Lucyfera: dlaczego dobrzy ludzie czynią zło?, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008
  16. Zimbardo PH.G., Leippe M.R.,Psychologia zmiany postawy i wpływu , Wydawnictwo „Zysk i S-ka”, Poznań 2004

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Dorota Bazuń (ostatnia modyfikacja: 30-04-2018 02:08)