SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Wprowadzenie do mediów globalnych - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Wprowadzenie do mediów globalnych
Kod przedmiotu 14.2-WP-SOCD-MG
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Socjologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Beata Trzop, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studenta ze specyfiką współczesnych mediów globalnych, ich genezą odwołującą się do kultury masowej, procesów globalizacji oraz z mechanizmami działania i relacjami z mediami lokalnymi/narodowymi.

Wymagania wstępne

Zakres tematyczny

  1. Geneza mediów globalnych: od kultury masowej i mass mediów do globalizacji
  2. Specyfika procesu globalizacji komunikowania
  3. Podstawowe pojęcia dla analizy mediów globalnych: relacja media i władza; rynki medialne, odbiorcy/nadawcy i reklamodawcy; media globalne- przejście od starych do nowych środowisk globalnych.
  4. Wybrane teorie globalnych mediów
  5. Różne wymiary relacji: globalne media a gospodarka; globalne media a kultura
  6. Globalne kultury medialne: cztery modele analizy
  7. Polityka medialna lokalna/narodowa w erze mediów globalnych
  8. Hybrydyzacja gatunków  i tabloidyzacja w mediach globalnych
  9. Od mediów tradycyjnych do mediów nowoczesnych: analiza zachowań medialnych w obrębie relacji telewizja-prasa a sieć
  10. Jak badać odbiorców i użytkowników mediów globalnych? Wyzwania metodologiczne

Metody kształcenia

Treści w zakresie tematycznym  ćwiczeń realizowane są za pomocą pracy z książką, dokumentami źródłowymi, prezentacji.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

FORMA ZALICZENIA ĆWICZEŃ

UWAGI

Zaliczenie na ocenę

Tak

Praca pisemna

Kryterium oceny stanowi zgodność z tematem, poprawna struktura pracy, język, rzetelność, samodzielność wykonania pracy, odpowiedni dobór literatury przedmiotu.

Prezentacja

Kryterium oceny stanowi poprawny sposób prezentacji, umiejętność udzielenia odpowiedzi na pytania dotyczące prezentowanego materiału

Zasady uzyskania oceny
 z ćwiczeń.

Ocena stanowić będzie średnią arytmetyczną z prezentacji i pracy pisemnej.

 

Literatura podstawowa

  1. Bauman Z.,  Globalizacja: i co z tego dla ludzi wynika, Warszawa 2000.
  2. Flew T., Media globalne, Kraków 2010.
  3. Golka M., Cywilizacja, Europa, globalizacja, Poznań 1999.
  4. Kłoskowska A.,, Kultura masowa, Warszawa 2011.
  5. Lisowska-Magdziarz M., Media powszednie, Kraków 2008.
  6. Mrozowski M., Media masowe: władz, rozrywka i biznes, Warszawa 2001.
  7. Stiglitz J., Globalizacja, Warszawa 2006.
  8. Thompson J.B., Media a nowoczesność. Społeczna teoria mediów, Wrocław 2001.

Literatura uzupełniająca

  1. Briggs A., Burke P., Społeczna historia mediów. Od Gutenberga do Internetu , Warszawa 2010.
  2. Castells M., Galaktyka Internetu, Poznań 2003.
  3. Dziadzia B., Naznaczeni popkulturą. Media elektroniczne i przemiany prowincji, Gdańsk, 2014.
  4. Goban -Klas T., Media i komunikowanie masowe: teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu,, Warszawa 2009.
  5. Majorek M., Kod YouTube. Od kultury partycypacji do kultury kreatywności, Kraków 2015.
  6. Trzop B., Culture jamming w sieci, czyli jak zagłuszyć kulturę konsumpcyjną w czasach Internetu, w: e-kultura, e-nauka, e-społeczeństwo ,red. Płonka – Syroka B., Staszczak M., Wrocław  2008.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 13-04-2018 16:32)