Zapoznanie studenta ze specyfiką współczesnych mediów globalnych, ich genezą odwołującą się do kultury masowej, procesów globalizacji oraz z mechanizmami działania i relacjami z mediami lokalnymi/narodowymi.
Wymagania wstępne
Zakres tematyczny
Geneza mediów globalnych: od kultury masowej i mass mediów do globalizacji
Specyfika procesu globalizacji komunikowania
Podstawowe pojęcia dla analizy mediów globalnych: relacja media i władza; rynki medialne, odbiorcy/nadawcy i reklamodawcy; media globalne- przejście od starych do nowych środowisk globalnych.
Wybrane teorie globalnych mediów
Różne wymiary relacji: globalne media a gospodarka; globalne media a kultura
Globalne kultury medialne: cztery modele analizy
Polityka medialna lokalna/narodowa w erze mediów globalnych
Hybrydyzacja gatunków i tabloidyzacja w mediach globalnych
Od mediów tradycyjnych do mediów nowoczesnych: analiza zachowań medialnych w obrębie relacji telewizja-prasa a sieć
Jak badać odbiorców i użytkowników mediów globalnych? Wyzwania metodologiczne
Metody kształcenia
Treści w zakresie tematycznym ćwiczeń realizowane są za pomocą pracy z książką, dokumentami źródłowymi, prezentacji.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
FORMA ZALICZENIA ĆWICZEŃ
UWAGI
Zaliczenie na ocenę
Tak
Praca pisemna
Kryterium oceny stanowi zgodność z tematem, poprawna struktura pracy, język, rzetelność, samodzielność wykonania pracy, odpowiedni dobór literatury przedmiotu.
Prezentacja
Kryterium oceny stanowi poprawny sposób prezentacji, umiejętność udzielenia odpowiedzi na pytania dotyczące prezentowanego materiału
Zasady uzyskania oceny
z ćwiczeń.
Ocena stanowić będzie średnią arytmetyczną z prezentacji i pracy pisemnej.
Literatura podstawowa
Bauman Z., Globalizacja: i co z tego dla ludzi wynika, Warszawa 2000.
Flew T., Media globalne, Kraków 2010.
Golka M., Cywilizacja, Europa, globalizacja, Poznań 1999.
Kłoskowska A.,, Kultura masowa, Warszawa 2011.
Lisowska-Magdziarz M., Media powszednie, Kraków 2008.
Mrozowski M., Media masowe: władz, rozrywka i biznes, Warszawa 2001.
Stiglitz J., Globalizacja, Warszawa 2006.
Thompson J.B., Media a nowoczesność. Społeczna teoria mediów, Wrocław 2001.
Literatura uzupełniająca
Briggs A., Burke P., Społeczna historia mediów. Od Gutenberga do Internetu , Warszawa 2010.
Castells M., Galaktyka Internetu, Poznań 2003.
Dziadzia B., Naznaczeni popkulturą. Media elektroniczne i przemiany prowincji, Gdańsk, 2014.
Goban -Klas T., Media i komunikowanie masowe: teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu,, Warszawa 2009.
Majorek M., Kod YouTube. Od kultury partycypacji do kultury kreatywności, Kraków 2015.
Trzop B., Culture jamming w sieci, czyli jak zagłuszyć kulturę konsumpcyjną w czasach Internetu, w: e-kultura, e-nauka, e-społeczeństwo ,red. Płonka – Syroka B., Staszczak M., Wrocław 2008.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 13-04-2018 16:32)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.