SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Współczesne teorie komunikowania - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Współczesne teorie komunikowania
Kod przedmiotu 09.1-WP-SOCD-WTK
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Socjologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Beata Trzop, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studenta z wybranymi współczesnymi teoriami komunikowania i teoriami mediów, ich podstawowymi założeniami, autorami i pojęciami oraz dyskursem związanym z poruszana problematyką.

Wymagania wstępne

Zakres tematyczny

1.Klasyczne teorie komunikacji: od szkoły chicagowskiej do frankfurckiej szkoły badań społecznych.

2.Teorie połowy xx wieku: studia kulturowe, etnografia audytorium, dominium komunikacji.

3.Krótka historia teorii komunikowania.

4.Między filozofią a teorią mediów.

5.Od Gutenberga do McLuhana: zmiana perspektywy, teoria komunikowania masowego

6.Założenia negatywnej teorii mediów.

7.Wybrane współczesne problemy teorii mediów: globalizacja a glokalizacja; hybrydyzacja i konwergencja mediów, szerokie paradygmaty medialne w codziennym doświadczeniu medialnym.

8.Wybrane sfery komunikowania: komunikowanie międzykulturowe, komunikowanie polityczne i publiczne

Metody kształcenia

Treści w zakresie tematycznym ćwiczeń realizowane są za pomocą pracy z książką, dokumentami źródłowymi, prezentacji.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

FORMA ZALICZENIA konwersatorium

UWAGI

Zaliczenie na ocenę.

Tak

Kolokwium

W formie pytań problemowych, otwartych. Minimalny próg wymagań uzyskanie 50%  całkowitej punktacji.

Prezentacja

Kryterium oceny stanowi poprawny sposób prezentacji, umiejętność udzielenia odpowiedzi na pytania dotyczące prezentowanego materiału.

Zasady uzyskania oceny
 z przedmiotu.

Ocena stanowić będzie średnią arytmetyczną z prezentacji i kolokwium.

.

 

Literatura podstawowa

  1. Castells M., Władza komunikacji, Warszawa 2013.
  2. Mattelart A.M., Teorie komunikacji, Warszawa – Kraków 2001.
  3. Mersch D., Teorie mediów, Warszawa 2006.
  4. Lisowska - Magdziarz M., Media powszednie, Kraków 2008.
  5. Szopski M, Komunikowanie międzykulturowe, Warszawa 2005.
  6. Dobek  – Ostrowska B., Komunikowanie polityczne i publiczne,  Warszawa 2012.

 

Literatura uzupełniająca

  1. Bazuń D., Trzop B., Internet a edukacja informacyjna, w: Wymiary globalizacji : aspekty polityczno-kulturowe , Opole, 2002.
  2. Goban- Klas T., Media i komunikowanie masowe: teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu,, Warszawa 2009.
  3. Piontek D., Komunikowanie polityczne i kultura popularna, Poznań 2011.
  4. Mcluhan M., Wybór tekstów, Poznań 2001.
  5. Baudrillard J., Wojny w Zatoce nie było, Warszawa 2006.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 13-04-2018 16:32)