SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Sociology of Culture - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Sociology of Culture
Kod przedmiotu 14.2-WP-SOCDA-SKL
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Sociology
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania angielski
Sylabus opracował
  • dr Magdalena Pokrzyńska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 - - Egzamin
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

To familiarize students with theoretical and empirical issues of culture, basic concepts of research on the issue and to familiarize students with problems of modern culture.

 

Wymagania wstępne

-

Zakres tematyczny

THEMATIC SCOPE OF THE LECTURES:

  1. Research area of sociology of culture.
  2. Classic and alternative concepts of culture.
  3. Basic problems of sociology of art.
  4. Counterculture-subculture: differences, similarities, types.
  5. Popular culture-social framework of mass culture (concept, historical conditions), criticism and justification of mass culture, mass culture in the main trends of the 20th century.
  6. Participation in culture: participation in culture in Polish sociology, socio-cultural and individual-subjective conditions for participation in culture.
  7. Lifestyles - concepts and types.
  8. Mechanisms of acquiring culture.

 

THEMATIC SCOPE OF THE CLASSES:

  1. Colloquial concept of culture, tasks of sociology of culture.
  2. Analysis of definitions of culture, and fundamental concepts related to culture: cultural values, cultural goods, cultural pattern.
  3. Cultural change and the dynamics of culture: basic concepts, causes and effects of the cultural changes.
  4. Recognition of culture in the concepts of J.J. Rousseau, S. Freud, B. Malinowski.
  5. The youth subcultures - overview
  6. Homogenization of culture, icons of pop culture and mass culture, youth subcultures-presentation of examples.
  7. Participation in culture, leisure, lifestyles – analysis of existing data.

Metody kształcenia

The lecture topics are delivered using a conventional lecture.

The thematic content of the exercises is carried out using the help of the book and source documents, analysis of existing data, presentations.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Literatura podstawowa

Crowder G. (2013), Theories of Multiculturalism: An Introduction, John Wiley & Sons.

Jacobs M. D. (2016), Blackwell Companion to the Sociology of Culture, John Wiley & Sons.

Jupp P. C. (2009), Sociology of Spirituality, ASHGATE PUBLISHING.

Mc Guigan J. (2002), Culture and the Public Sphere, Routledge, London and New York.

Romaniszyn K. (ed.) (2008), Culture and Migration. The Cultural Implications of International Migrations in the Light of Fieldwork Evidence, Nomos, Kraków.

Literatura uzupełniająca

Szaban D. Trzop B. (2014), For whom is the equality policy and new gender contract? Young inhabitants of Lubuskie region about the roles of woman and men in the modern world, [in:] “Youth In Central and Eastern Europe. Sociological Studies” vol. 2, p. 92-100.

Zielińska M., Szaban D. (2016), On the way to post-materialism? Polish and Ukrainian students in terms of cultural change, [in:] “Youth In Central and Eastern Europe. Sociological Studies” vol. 2 (6), p. 135-151.

The materials from the teacher.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Dorota Bazuń (ostatnia modyfikacja: 02-05-2018 12:50)