SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Social Transformations of Post-communist States - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Social Transformations of Post-communist States
Kod przedmiotu 14.2-WP-SOCDA-TSP
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Sociology
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania angielski
Sylabus opracował
  • dr hab. Jerzy Leszkowicz-Baczyński, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

The aim of the course is to familiarize students with the most important social, political and economic problems of the system transformation in post-communist societies (with particular reference to Poland).

Wymagania wstępne

-

Zakres tematyczny

  1. Main features and causes of the collapse of the communist system.
  2. Direct causes and the course of the change of government.
  3. Problems of democratisation of the institutions of the political system.
  4. Polish society facing the change of system. The living conditions and political culture.
  5. Social impact of the transformation of the economic system – market orientation and privatization of the economy.
  6. Psychosocial reactions of Poles to the new system of rules of social order, shock, anomia and trauma of the transformation. Dimensions and indicators of the phenomena.
  7. Attempt to balance transformation in the political, economic and social terms. Winners-losers of the transformation.
  8. Comparative analysis of the course and effects of transformation in Poland and other Central European States.

Metody kształcenia

Analysis of selected texts with the elements of discussion. Analysis of the content of the interviews.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

 

FORM OF ASSESSMENT OF CLASSES

REMARKS

Grade

Yes

Written work

On the basis of an analysis of the content of the in-depth interviews carried out by the students.

Criteria for grade assessment
for classes.

Classes grade is derived from the evaluation of written works.

 

The final grade is the grade of the classes

Literatura podstawowa

Madanipour A., Cars G., Allen J. (eds.) Social Exclusion in European Cities: Processes, Experiences, and Responses,  Routledge, London 2003

Frane A. (ed.) (2007) Social Capital and Governance: Old and New Members of the EU in Comparison,  LIT Verlag, Berlin

Chimiak G.  The Growth of Non-Governmental Development Organizations in Poland and Their Cooperation with Polish Aid, IFiS PAN, Warszawa 2016

Kazimierz M. Slomczynski and Ilona Wysmułek (eds.) Social Inequality and the Life Course: Poland’s Transformative Years, 1988–2013, IFiS PAN, Warszawa 2016.

 

Literatura uzupełniająca

Dynamics of Social Structure: Poland’s Transformative Years, 1988–2013 | Edited by Kazimierz M. Slomczynski and Irina Tomescu-Dubrow with Danuta Życzyńska-Ciołek and Ilona Wysmułek, IFiS PAN, Warszawa 2016

Rafał Smoczyński,  The Impact of the Entrepreneurs’ Catholic Religiosity upon Shadow Economy Activities in Poland after 1989. Approaching the moral community perspective, IFiS PAN, Warszawa 2015

Nowak, Marek (Ed.); Nowosielski, Michal (Ed.), Declining cities/ developing cities: Polish and German perspectives, Instytut Zachodni, Poznań 2008

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Dorota Bazuń (ostatnia modyfikacja: 02-05-2018 10:15)