SylabUZ

Generate PDF for this page

Metodyka pracy w inetrnacie i innych placówkach rehabilitacyjnych - course description

General information
Course name Metodyka pracy w inetrnacie i innych placówkach rehabilitacyjnych
Course ID 05.6-WP-OLIGO-MPwI
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Education for people with intellectual disabilities
Education profile academic
Level of studies Postgraduate studies
Beginning semester winter term 2018/2019
Head faculty Faculty of Social Sciences
Course information
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • mgr Grażyna Miśkiewicz
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class - - 10
(including as e-learning)
0,67
(including as e-learning)
Credit with grade

Aim of the course

Przedstawienie pracy wychowawczej internatu jako istotnego elementu rewalidacji dziecka z niepełnosprawnością intelektualną. Zapoznanie słuchaczy z różnorodnymi metodami, środkami i technikami stosowanymi w trakcie oddziaływań wychowawczych. Przekazanie podstawowej wiedzy o problemach wychowawczych uczniów z niepełnosprawnością intelektualną oraz skutecznych sposobach ich rozwiązywania. Zapoznanie słuchaczy ze specyfiką funkcjonowania placówek rehabilitacyjnych dla osób z niepełnosprawnością

Prerequisites

Zaliczenie przedmiotów: wstęp do pedagogiki, podstawy pedagogiki specjalnej

Scope

Treści ćwiczeń:

  1. Charakterystyka funkcjonowania placówek rehabilitacyjnych dla osób z niepełno sprawnościami, w tym z niepełnosprawnością intelektualną.
  2. Rola internatu, ośrodków szkolno – wychowawczych i innych placówek rehabilitacyjnych dla osób  z niepełnosprawnością  (ośrodków rehabilitacyjno-edukacyjnych i wychowawczych) warsztatów terapii zajęciowej, mieszkalnictwa chronionego a także domu dziecka w sprawowaniu opieki nad dzieckiem z niepełnosprawnością intelektualną, z uwzględnieniem funkcji rewalidacyjnej, społecznej, resocjalizacyjnej oraz opiekuńczo – wychowawczej.
  3. Charakterystyka zachowania dziecka z niepełnosprawnością intelektualną; wpływ zaburzeń sfery poznawczej, emocjonalnej, fizycznej i społecznej na zachowanie.
  4. Podstawowe elementy procesu wychowania. Cele i zadania wychowania i rewalidacji osób z niepełnosprawnością intelektualną. System metod, form i środków oddziaływania wychowawczego i rewalidacyjnego w grupie. Dokonywanie charakterystyki wychowanka, formułowanie wniosków oraz prognozy postępowania wychowawczo – rewalidacyjnego.
  5. Organizowanie warsztatu pracy wychowawców. Plan  pracy  placówki.  Dzienny i tygodniowy rozkład zajęć wychowanków. Postępowanie wychowawcze w zajęciach pozalekcyjnych. Współdziałanie pracowników placówki wychowawczej z rodziną i najbliższym środowiskiem społecznym. 

Teaching methods

Praca w grupach, dyskusja problemowa, zajęcia warsztatowe

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Ocena końcowa: ocena przygotowania i prezentacji w czasie zajęć zagadnień przewidzianych w programie (50%) i planu pracy z osobą z niepełnosprawnością (50%).

Recommended reading

  1. Aronson E., /2003/Człowiek istota społeczna, PWN Wydawnictwa Szkolne, Warszawa 
  2. Ploch L., /2011/Włączanie społeczne w placówce specjalnej, Wyd. Difin
  3. Czajkowska M. /2005/ Kompensacyjna funkcja internatu w procesie socjalizacji dzieci i młodzieży upośledzonych umysłowo. Kraków, Oficyna Wydawnicza Impuls
  4. Halbig J.,Wehnert R., /2007/Inni a jednak tacy sami. Zabawy z niepełnosprawnymi, Kielce, Jedność
  5. Kielin J. /2002/ Jak pracować z rodzicami dziecka upośledzonego. Gdańsk GWP PLUS
  6. Kott T. /2002/ Zajęcia pozalekcyjne i terapia zajęciowa z osobami o obniżonej sprawności umysłowej, Akademia Pedagogiki Specjalnej
  7. Portman  R. /2007/ Gry i zabawy przeciwko agresji. Kielce, JEDNOŚĆ
  8. Ploch L. /1997/ Praca wychowawcza z dziećmi upośledzonymi umysłowo w internacie. Warszawa, WSiP
  9. Wyczesany J. /2002/ Pedagogika upośledzonych umysłowo – wybrane zagadnienia. Kraków, Wydawnictwo Psychologiczne

Further reading

  1. Bogdanowicz M., Kisiel B., Przasnycka M. /2005/ Metoda Weroniki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dziecka. Warszawa, WSiP
  2. Głodkowska J., Giryński A./2001/ Zabawa i nauka w kręgu baśni. Metoda wspomagania wrażliwości edukacyjnej dziecka lekko upośledzonego umysłowo, Akademia Pedagogiki Specjalnej
  3. Halbig  J., Wehnert R. /2000/ Bawimy się wszyscy. Pierwszy kontakt i komunikacja w zabawie. Kielce, JEDNOŚĆ
  4. Hannaford C. /1998/ Zmyślne ruchy które doskonalą umysł. Warszawa, MEDYK
  5. Portman R. /2008/Gry i zabawy kształtujące pewność siebie Kielce, JEDNOŚĆ
  6. Portman R. /2003/ Zabawy Rozwijające inteligencję Kielce, JEDNOŚĆ

Notes


Modified by dr Jarosław Wagner (last modification: 17-05-2018 12:46)