SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Poradnictwo dla młodzieży |
Kod przedmiotu | 05.9-WP-PSP- PoM |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Praca socjalna |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 5 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Laboratorium | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Utrwalenie wiedzy z zakresu komunikowania społecznego
Zgłębienie tematyki dotyczącej problemów młodzieży
Wypracowanie strategii radzenia w sytuacjach trudnych
Teoria i praktyka poradnictwa, Komunikacja społeczna, pedagogika społeczna, wybrane zagadnienia problemów i kwestii społecznych, Poradnictwo rodzinne i seksualne.
1) Pojęcia definiujące poradnictwo wychowawcze; 2) Istota poradnictwa szkolnego; 3) Sposoby wsparcia dzieci z ADHD, 4) Struktura i treść opinii psychologiczno-pedagogicznych, 5) Relacje pomagania, 6) Sposoby pracy z klientem "niedobrowolnym" , 7) Program terapeutyczno-edukacyjny dla adolescentów (na przykładzie Mission Possible); 8) Poradnictwo dla młodzieży w podejściu skoncentrowanym na rozwiązaniach (techniki wyjątków, skalowanie, praca na zasobach), 9) Instytucjonalne poradnictwo dla młodzieży
wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, pogadanka, prelekcja, pokaz, praca z dokumentem źródłowym, metoda przypadków,
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Kolokwium (test) (ocena dostateczna – 50-60 % prawidłowych odpowiedzi; ocena dobra – 70-80%; ocena bardzo dobra 90-100%)
Ocena końcowa jest oceną otrzymaną z laboratorium
Kargulowa A, O teorii i praktyce poradnictwa, Warszawa 2004,
Poradoznawstwo – kontynuacja dyskursu pod red. Kargulowej, warszawa 2009,
Murgatroyd, Poradnictwo i pomoc, Poznań 2000
Ratner H, George E, Iveson Ch, Terapia krótkoterminowa skoncentrowana na rozwiązaniu, Łódź 2017
Jpng P, Kim Berg I, Rozmowy o rozwiązaniach, Kraków 2002
D.Tuohy, Dusza szkoły, Warszawa 2002,
Siarkiewicz E, Przysłonięte obszary poradnictwa, Zielona Góra 2010
Zielińska – Pękał D, Refleksje o poradnictwie debiutujących doradców, Zielona Góra 2009
Podstawy pomocy psychologiczno – pedagogicznej, pod red. A.Czerkawskiej, Wrocław 2009
E.Kennedy, S.C.Charles, Jak pomagać dobrą radą? Kraków 2004.
Zmodyfikowane przez dr Daria Zielińska-Pękał (ostatnia modyfikacja: 05-05-2019 00:26)