SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Pedagogika penitencjarna |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-PEDP-PPEN |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Egzamin |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Przekazanie studentom podstawowej wiedzy, sposobów, form, technik i środków w celu eliminowania u wychowanków postaw społecznie nieakceptowanych. Wskazanie optymalnego postępowania resocjalizacyjnego względem jednostki lub grupy wychowawczej ze wskazaniem etiologii (diagnozy), prognozy pedagogicznej i resocjalizacyjnej, działań terapeutycznych oraz postpenitencjarnych względem osób społecznie niedostosowanych.
Podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki, socjologii, kryminologii i prawa.
Treści wykładów:
Teorie przestępczości w ujęciu interdyscyplinarnym.
Teoria socjalizacji wg K. Hurrelmanna i J. Tillmana.
Środowisko rodzinne w genezie zachowań dewiacyjnych i przestępczych.
Oddziaływania penitencjarne w jednostkach totalnych.
Mediacja i kuratela kalo instytucje sprawiedliwości i resocjalizacji.
Treści ćwiczeń:
Podział metod resocjalizacyjnych wg Czapówa.
Przykłady programów resocjalizacyjnych.
Pedagogiczna efektywność oddziaływań penitencjarnych.
Systemy wartości a zaburzone zachowania społeczne.
Rozwój religijny a resocjalizacji i profilaktyka społeczna.
Wykład - wykład konwersatoryjny,
Ćwiczenia - dyskusja, metoda projektów.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady
Wykłady kończą się egzaminem. Metodą weryfikacji efektów kształcenia jest test z progami punktowymi.
Ćwiczenia
Ćwiczenia kończą się zaliczeniem na ocenę. Metodami weryfikacji efektów kształcenia są: ocena projektu, opanowanie podstawowych zagadnień z przedmiotu oraz prezentacja wybranego zagadnienia programowego w toku studiów.
Ocena końcowa
Oceną końcową jest średnia ocen z egzaminu i zaliczenia ćwiczeń.
Zmodyfikowane przez dr hab. Barbara Toroń-Fórmanek, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 03-12-2019 11:03)