SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Organizacja zajęć profilaktycznych w środowisku lokalnym |
Kod przedmiotu | 14.0-WP-PEDP-OZPS |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 6 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Laboratorium | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów z mechanizmami funkcjonowania środowiska lokalnego oraz realizacji strategii profilaktycznych w środowisku. Przygotowanie studentów do planowania i realizacji zajęć profilaktycznych w środowisku lokalnym.
Podstawowe wiadomości z zakresu niedostosowania społecznego i profilaktyki społecznej.
Środowisko lokalne jako miejsce oddziaływań profilaktycznych. Instytucje, organizacje społeczne i osoby fizyczne biorące udział w profilaktyce środowiska lokalnego. Programy i oddziaływania społeczności lokalnej służące profilaktyce. Realizacja norm środowiskowych jako wyznacznik skuteczności profilaktyki w środowisku. Perspektywy rozwoju i zmian w profilaktyce lokalnej. Przygotowanie i przeprowadzenie przez studentów zajęć profilaktycznych z zakresu profilaktyki społecznej (temat zajęć do wyboru): Stop sponsoringowi!, Sposoby przeciwdziałania agresji w środowisku szkolnym, Cyberbullying zagrożeniem dla dzieci i młodzieży, Zagrożenie młodzieży zaburzeniami odżywiania (anoreksją i bulimią), Niebezpieczne zakupy (zjawisko zakupoholizmu), Uzależnienie od hazardu zagrożeniem dla młodzieży, Jestem przeciw dopalaczom, Nie daj się zwerbować sekcie!, Handel ludźmi zagrożeniem współczesnego człowieka, Jak sobie radzić ze stresem?, Czy muszę uczestniczyć w „wyścigu szczurów”?, Tanoreksja, Zakupoholizm, Ortoreksja, Bogoreksja.
Dyskusja, warsztaty, praca w małych grupach, metoda projektowa, metody aktywizujące.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Laboratoria
Średnia arytmetyczna oceny przygotowania i aktywnego udziału w zajęciach, oceny scenariusza zajęć profilaktycznych oraz sposobu jego przeprowadzenia, oceny przygotowanej przez studenta prezentacji multimedialnej.
Ocena końcowa
Średnia arytmetyczna oceny przygotowania i aktywnego udziału w zajęciach, oceny przygotowanego scenariusza zajęć profilaktycznych oraz sposobu jego przeprowadzenia, oceny przygotowanej przez studenta prezentacji multimedialnej.
Bałandynowicz A., Profilaktyka i środki probacyjne, [w:] Resocjalizacja, T. II, red. B. Urban, J. Stanik, Warszawa 2008.
Bielecki E., Z problematyki resocjalizacji, Bydgoszcz 2005.
Gaś Z. B., Profilaktyka w szkole, Warszawa 2006.
Świątkiewicz G., red., Profilaktyka w środowisku lokalnym, Warszawa 2002.
Każdorazowo uaktualniana i przekazywana studentom.
Albański L., red., Profilaktyka niedostosowania społecznego – teoria i praktyka, Jelenia Góra 2006.
Arendarska A., Wojcieszek K., Przygotowanie do profilaktyki domowej, Warszawa 1996.
Deptuła M., red., Diagnostyka pedagogiczna i profilaktyka w szkole i środowisku lokalnym, Bydgoszcz 2004.
Gaś Z.B., Działania wychowawcze w gimnazjum, Lublin 2001.
Gaś Z.B., Psychoprofilaktyka, Lublin 1998.
Karasowska A., Profilaktyka na co dzień: jak wychowywać i uczy dzieci z zaburzeniami zachowania, Warszawa 2006.
Kołodziejczyk J., Agresja i przemoc w szkole: konstruowanie programu przeciwdziałania agresji i przemocy w szkole, Kraków 2004.
Macander D., Profilaktyka uzależnień w szkole, „Narkomania” 2007, 1.
Ostaszewski K., Skuteczność profilaktyki używania substancji psychoaktywnych, Warszawa 2003.
Sztuka M., Izdebski Z., Specjalistyczne programy korekcyjno-resocjalizacyjne, [w:] Resocjalizacja, T. II, red. B. Urban, M. Stanik, Warszawa 2008.
Szymańska J., Programy profilaktyczne: podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki, Warszawa 2000.
Urban B., Konopczyński A., red., Profilaktyka i probacja w środowisku lokalnym, Kraków 2013.
Wojcieszek A. K., Na początku była rozpacz: antropologiczne podstawy profilaktyki, Kraków 2005.
Wronkowska S., Zmierczak M., red., Kompendium wiedzy o społeczeństwie, państwie i prawie, Warszawa-Poznań 2007.
Zajączkowski K., Profilaktyka zachowań dewiacyjnych dzieci i młodzieży, Toruń 2003.
Zmodyfikowane przez dr Lidia Wawryk (ostatnia modyfikacja: 10-11-2019 00:03)