SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Podstawy wychowania fizycznego I - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Podstawy wychowania fizycznego I
Kod przedmiotu 05.0-WP-PPWM-PWF1
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Ryszard Asienkiewicz, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Ontogenetyczne i aksjologiczne podstawy wychowania fizycznego. Zapoznanie studentów z uwarunkowaniami, przejawami i strukturą motoryczności człowieka z uwzględnieniem  okresów ontogenezy oraz implikacji pedagogicznych związanych z rosnąca rolą ruchu jako elementu profilaktyki zdrowia. Zapoznanie z metodami oceny wieku rozwojowego oraz umiejętność praktycznej oceny poziomu motorycznego dziecka Kształtowanie prozdrowotnych postaw wobec ciała w różnych okresach życia.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza dotycząca rozwoju somatycznego i motorycznego człowieka, higieny oraz zachowań prozdrowotnych.

Zakres tematyczny

Ćwiczenia. Cele wychowania fizycznego. Procesy wychowania  i kształcenia fizycznego oraz ich funkcje i struktura. Prakseologiczny cykl racjonalnego przebiegu działania a proces wychowania i kształcenia fizycznego. Kształtowanie dyspozycji kierunkowych oraz społeczne czynniki wychowania w kulturze fizycznej. Znaczenie aktywności fizycznej i jej miejsce w wychowaniu fizycznym. Osobnicze i pozaosobnicze uwarunkowania w procesach wychowania i kształcenia fizycznego. Współczesne tendencje oraz propozycje modernizacji wychowania fizycznego. O pedeutologii oraz doborze na studia, kształceniu i przygotowaniu do pracy w dziedzinie kultury fizycznej. Sprawność fizyczna i motoryczność człowieka-podstawowe pojęcia i ich aspekty. Teoretyczne przesłanki procesu uczenia się  i nauczania czynności ruchowych. Pomiar w badaniach nad sprawnością fizyczną i motoryczną człowieka. Rozwój struktury i funkcji w ontogenezie. Dymorfizm płciowy motoryczności człowieka. Czynniki kształtujące zdrowie człowieka. Postawa ciała. Prezentacje  studentów wybranych testów sprawności fizycznej ogólnej dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym (m.in. test Sekiety B., MTSF, EUROFIT). Praktyczna ocena poziomu sprawności fizycznej.

Metody kształcenia

Ćwiczenia – obserwacja, metoda poglądowa, metoda analityczna, metoda syntetyczna, dyskusja problemowa, pomiar, praca w grupach, samodzielne opracowywanie materiałów metodycznych, metoda projektowa.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ćwiczenia

Warunkiem uzyskania zaliczenia są pozytywne oceny z wejściówek, kolokwiów, zadań praktycznych (indywidualnych, zespołowych), a także aktywność na zajęciach. Ćwiczenia kończą się zaliczeniem na ocenę w formie pisemnej (testowo-opisowej), zgodnie z podanymi kryteriami na podstawie testu z progami punktowymi. Ocena pozytywna to zdobycie minimum 60% punktów. Skala ocen: poniżej 60% ocena niedostateczna, 60-68% (3,0), 69-77% (3,5), 78-85% (4,0), 86-93% (4,5), 94-100% (5,0).

Ocena końcowa z ćwiczeń obejmuje dwie składowe: 1 – średnią arytmetyczną wszystkich ocen cząstkowych (50% oceny) oraz 2 – ocenę zaliczenia pisemnego (50 %).

Skala ocen: ndst (2,0), dostateczny (3,0), dostateczny plus (3,5), dobry (4,0), dobry plus (4,5), bardzo dobry (5,0);

 

Literatura podstawowa

  1. Kaczmarek M., Wolański N.(2018): Rozwój biologiczny człowieka od poczęcia do śmierci. PWN. Warszawa.
  2. Malinowski A., Tatarczuk J., Asienkiewicz R.(2014): Antropologia dla pedagogów z wybranymi zagadnieniami z chronobiologii i ergonomii. Uniwersytet Zielonogórski. Zielona Góra.
  3. Osiński W. (2011): Teoria wychowania fizycznego. AWF, Poznań.
  4. Osiński W. (2003): Antropomotoryka, AWF Poznań.
  5. Woynarowska B.(2008): Edukacja zdrowotna: podręcznik dla studentów. PWN. Warszawa.
  6. Strona internetowa Biblioteki Uniwersytetu Zielonogórskiego: www.bu.uz.zgora.pl

Literatura uzupełniająca

  1. Asienkiewicz R., Tatarczuk J., Wandycz J.(2019), Dziecko lubuskie. Poziom rozwoju fizycznego chłopców i dziewcząt w wieku 7-18 lat w świetle wybranych czynników społecznych i środowiskowych. Normy biologiczne. Uniwersytet Zielonogórski. Zielona Góra.
  2. Dobosz J. (2012):Tabele punktacyjne testów Eurofit, Międzynarodowego i Coopera dla uczniów i uczennic szkół podstawowych. AWF, Warszawa.
  3. Dobosz J. (2012): Kondycja fizyczna dzieci i młodzieży w wieku szkolnym. Siatki centylowe. AWF, Warszawa.
  4. Jegier A., Nazar K., Dziak A.(2013):Medycyna sportowa, PZWL, Warszawa.
  5. Malinowski A.(2009): Auksologia. Rozwój osobniczy człowieka w ujęciu biomedycznym. Uniwersytet Zielonogórski. Zielona Góra.
  6. Osiński W. (red.), (2000), Motoryczność człowieka – jej struktura, zmienność i uwarunkowania, AWF Poznań.
  7. Szopa J., Mleczko E., Żak S. (2000), Podstawy antropomotoryki, PWN Warszawa – Kraków.
  8. Czasopismo „Kultura Fizyczna”.
  9. Czasopismo „Lider”.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 10-12-2019 20:13)