SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Podstawy nauczania języka polskiego |
Kod przedmiotu | 09.3-WP-PPiWM-PNJP |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Egzamin |
Konwersatorium | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Nabycie przez studenta: wiedzy z zakresu budowy narządów mowy, artykulacji głosek polskich, ich klasyfikacji, zasad poprawnej wymowy, akcentowania wyrazowego i tekstowego oraz funkcji akcentu w komunikowaniu; umiejętności rozpoznawania cech artykulacyjnych i akustycznych głosek, wyodrębniania opozycyjności fonologicznej, określania przyczyn i rozpoznawania artykulacji niepoprawnej i zaburzonej, właściwego akcentowania logicznego i psychologicznego.
Podstawowe wiadomości z fonetyki, fleksji, słowotwórstwa i składni, nabyte w szkole podstawowej, gimnazjum i szkole średniej. Znajomość części mowy. Anatomia i fizjologia narządów mowy.
Zakres tematyczny
"Język jest domem bytu..." Pojęcie i funkcje języka (akt mowy i jego elementy). Pojęcie znaku językowego. Dźwięki jako zjawisko fizyczne. Budowa i funkcja narządów mowy (przypomnienie). Charakterystyka artykulacyjna spółgłosek (konsonantyzm) i samogłosek (wokalizm). Dźwięki obce. Rodzaje i typy upodobnień. Teoria wyrazów. Morfologia a słowotwórstwo. przedmiot badań składni - podstawowe pojęcia. Rodzaje wypowiedzeń i ich klasyfikacja. Związki składniowe w zdaniu pojedynczym i złożonym. Mowa dziecka. Literatura dla dzieci.
Wykłady – opis wyjaśniający, klasyfikujący, uzasadniający, wykład konwencjonalny.
Konwersatoria – praca w grupach, praca indywidualna dyskusja, dyskusja punktowa, klasyczna metoda problemowa, projekt.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Ćwiczenia
Na ocenę z ćwiczeń składają się wyniki osiągnięte na sprawdzianach, aktywny udział w zajęciach (student przygotuje wcześniej podane zagadnienia na podstawie uzgodnionej literatury) oraz wykonanie projektu. Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest obecność na wszystkich zajęciach – zajęcia opuszczone student ma obowiązek zaliczyć na konsultacjach lub pisząc sprawozdanie z lektury.
Wykłady
Wykłady kończą się zaliczeniem z oceną. Metodą weryfikacji efektów kształcenia jest sprawdzian ustny z zagadnień programowych, opracowanych w formie pytań. Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie 60% poprawnych odpowiedzi na wybrane losowo pytania z punktowanymi odpowiedziami ( student losuje 3 pytania z punktowanymi odpowiedziami) i ocena z projektu.
Ocena końcowa
Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z ćwiczeń (50%) i wykładów (50%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny z ćwiczeń i wykładów.
Zmodyfikowane przez dr hab. Pola Kuleczka, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 27-11-2019 16:58)