SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Etapy i metody nauki czytania i pisania |
Kod przedmiotu | 05.2-WP-PPiWM-EiMNCP |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Konwersatorium | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest poznanie i rozumienie psychofizjologicznych podstaw, złożoności i przebiegu procesu czytania; Poznanie różnych metod nauki czytania i pisania, kryteriów ich wyróżniania, analiza pod kątem ich mocnych i słabszych stron w zależności od potrzeb uczącego się, kontekstu i rodzaju języka, w którym przebiega nauka. Poznanie zasad i etapów pracy nad czytaniem i pisaniem zgodnie z przyjętą metodą.
Sprawne posługiwanie się umiejętnością czytania i pisania. Podstawowa wiedza o języku polskim.
1. Psychofizjologiczne podstawy procesu czytania i pisania. Sprawności niezbędne do opanowania czytania i pisania.
2. Złożoność czytania i pisania jako aktywności intelektualnej . Etapy i poziomy nabywanej umiejętności czytania i pisania.
3. Metody nauki czytania- metody analityczne, syntetyczne, analityczno-syntetyczne i ich ilustracje ( M.Falski, F.Przyłubscy, M.Bogdanowicz, J.Cieszyńska, I.Majchrzak, B.Rocławski, G.Doman). Analiza wybranych metod. Praca z elementarzem i innymi materiałami do nauki czytania i pisania.
4. Ocena przydatności wybranych metod do nauki czytania i pisania w języku polskim.
5. Trudności w nabywaniu umiejętności czytania i pisania.
Praca z tekstem, praca z materiałami multimedialnymi, dyskusje grupowe, rozwiązywanie problemów, analiza przypadków
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Warunkiem zaliczenia jest pozytywnie oceniona prezentacja referatu, pozytywnie zaliczone kolokwium, pozytywnie oceniona aktywność na zajęciach.
1. Malmquist E., Nauka czytania w szkole podstawowej, Warszawa 1987.
2. Wróbel T., Pismo i pisanie w nauczaniu początkowym, Warszawa 1985.
3. Klus-Stańska D., Nowicka M., Sensy i bezsensy w edukacji wczesnoszkolnej, Warszawa 2005.
4. Kamińska K., Nauka czytania dzieci w wieku przedszkolnym, Warszawa 1999.
5. Bogdanowicz M., Metoda dobrego startu, Warszawa 1989.
6. Cieszyńska J., Kocham uczyć czytać: poradnik dla rodziców i nauczycieli, Kraków 2006.
7. Majchrzak I., Wprowadzenie dziecka w świat pisma, Warszawa 1995.
8. Doman G., Jak nauczyć małe dziecko czytać?, Bydgoszcz 1992.
1. Więckowski R., Pedagogika wczesnoszkolna, Warszawa 1993.
2. Brzezińska A., red., Czytanie i pisanie – nowy język dziecka, Warszawa 1987.
3. Vos J., Dryden G., Rewolucja w uczeniu, Poznań 2000.
4. Łazowska H., Mikiciuk B., Moritz B., Co zrobić, aby ułatwić dziecku naukę czytania i pisania?, Kraków 2002.
5. Marzano R.J., Paynter D.E., Trudna sztuka pisania i czytania, Gdańsk 2004.
Zmodyfikowane przez dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 25-11-2019 19:18)