SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metodyka edukacji językowej w przedszkolu - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metodyka edukacji językowej w przedszkolu
Kod przedmiotu 05.2-WP-PPiWM-MEJwP
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ
  • dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ
  • dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ
  • dr Klaudia Kasowska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 15 1 Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium 15 1 15 1 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z teoretycznymi i praktycznymi założeniami edukacji językowej dzieci w wieku przedszkolnym. Zapoznanie z klasycznymi i alternatywnymi metodami pracy w przedszkolu w kontekście nauki czytania i pisania.

Wymagania wstępne

Podstawy dydaktyki ogólnej, teorii wychowania oraz wiedza z zakresu psychologii rozwoju dziecka w wieku wczesnoszkolnym.

Zakres tematyczny

Wykłady

Rozwój mowy dziecka. Przedszkolna edukacja polonistyczna według podstawy programowej. Cele, treści, metody i środki pracy na edukacji językowej. Założenia metodyczne przedszkolnej edukacji  polonistycznej. Dojrzałość dziecka do edukacji polonistycznej. Gotowość dziecka do nauki czytania i pisania. Sens i znaczenie bajkoterapii. Istota i wykorzystanie inscenizacji.

Konwersatoria

Wprowadzanie dziecka w świat pisma w świetle aktualnej podstawy programowej wychowania przedszkolnego. Analiza dokumentów ministerialnych w zakresie przedszkolnej nauki czytania i pisania. Kontrowersje wokół przedszkolnej nauki czytania i pisania. Programy i pakiety edukacyjne – analiza materiałów edukacyjnych. Literatura dla dzieci  w wieku przedszkolnym – prezentacje wybranych pozycji książkowych. Konkurs na prezentację utworu literackiego dla dzieci.  Czytanie dzieciom – wizyta w przedszkolu, prezentacje utworów literackich dla dzieci w przedszkolu. Czytanie i pisanie w przedszkolu – tradycyjne metody wprowadzania dzieci w świat liter. Alternatywne metody nauki czytania i pisania : G. Domana, I. Majchrzak, B. Cuttinga, B. Rocławskiego, M. Bogdanowicz. Metody wprowadzania dzieci w świat pisma stosowane w praktyce edukacyjnej – obserwacje w przedszkolu. Projektowanie zajęć dla dzieci w wieku przedszkolnym z uwzględnieniem różnorodnych metod. Środki edukacyjne wspierające umiejętność czytania i pisania. Projektowanie zadań i zabaw wspierających dzieci w nauce czytania i pisania.

Metody kształcenia

Wykłady – wykład konwencjonalny, problemowy, prezentacje multimedialne.

Konwersatoria – podające (praca z tekstem, praca z dokumentem źródłowym), problemowe (dyskusja, meta plan, drzewo decyzyjne), praktycznego działania – projektowanie zadań, metoda przypadków, praca w grupach, burza mózgów, projekty i prezentacje multimedialne.

 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady

Wykład zaliczenie na podstawie: aktywnej obecności i dyskusji studentów, pracy pisemnej

Konwersatoria

Zaliczenie z ocena na podstawie aktywnej obecności i dyskusji studentów, przygotowania i zaprezentowania wybranego zagadnienia oraz przeprowadzenia ćwiczeń praktycznych, inscenizacji do utworu literackiego dla dzieci.

Ocena końcowa

Ocena końcowa to średnia arytmetyczna ocen z wykładów i konwersatoriów.

Literatura podstawowa

  1. Brzezińska A., Gotowość dzieci w wieku przedszkolnym do czytania i pisania, Poznań.
  2. Doman G., Jak nauczyć małe dziecko czytać?, Bydgoszcz 1992.
  3. Kamińska K., Nauka czytania dzieci w wieku przedszkolnym, Warszawa 1999.
  4. Majchrzak I., Wprowadzanie dziecka w świat pisma, Warszawa 1999.
  5. Wilgocka-Okoń B., Gotowość szkolna dzieci sześcioletnich, Warszawa 2003.
  6. Karbowniczek J., Kwaśniewska M., Surma B., Podstawy pedagogiki przedszkolnej z metodyką, 2011.

Pozycje każdorazowo ustalane i podawane przez prowadzącego wykłady i ćwiczenia. 

Literatura uzupełniająca

  1. Łazowska H., Mikiciuk B., Moritz B., Co zrobić, aby ułatwić dziecku naukę czytania i pisania?, Kraków 2002.
  2. Marzano R.J., Paynter D.E., Trudna sztuka pisania i czytania, Gdańsk 2004.
  3. Silberg J., Nauka czytania przez zabawę, Warszawa 2005.
  4. Zakrzewska B., Każdy przedszkolak dobrym uczniem w szkole, Warszawa 2003.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Klaudia Kasowska (ostatnia modyfikacja: 25-11-2019 18:35)