SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Metodyka edukacji technicznej |
Kod przedmiotu | 05.2-WP-PPiWM-MET |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 5 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Konwersatorium | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie z wiadomościami i umiejętnościami z zakresu techniki dla dzieci. Zapoznanie z metodyką elementarnej edukacji technicznej. Zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami z obszaru techniki w edukacji elementarnej (np. rodzaje i własności papieru, drewna, styropianu, gliny itp.). Przygotowanie do korzystania z podstawowych pomocy i środków technicznych (linijka, nożyczki, dłuto, kombinerki, młotek, imadło, nitka, igła, gwoździe, papier ścierny itp.). Doskonalenie zdolności manualnych, sprawności, dokładności i precyzyjności. Rozwijanie zdolności twórczego myślenia w projektowaniu i rozwiazywaniu zadań o charakterze technicznym.
Wiedza zawarta w podstawie programowej wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej oraz wiedza z podstaw edukacji technicznej.
1. Rodzaje i właściwości materiałów przyrodniczych. Propozycja zajęć. Ćwiczenia praktyczne
2. Podstawowe właściwości papieru, materiałów drewnianych, wybranych tworzyw sztucznych i włókienniczych. Propozycja zajęć. Ćwiczenia praktyczne.
3. Zapoznawanie dziecka z urządzeniami technicznymi. Budzenie zainteresowań technicznych. Propozycja zajęć. Ćwiczenia praktyczne
4. Przygotowanie propozycji zadań wytwórczych dla dzieci. Prezentacje uczestników.
5. Projektowanie scenariuszy zajęć zintegrowanych w klasach I-III z dominacją edukacji technicznej.
6. Planowanie i wykonanie prac technicznych dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym - warsztaty twórcze.
7. Krytyczna analiza i ocena propozycji zajęć technicznych dla dzieci przedszkolnych i wczesnoszkolnych zparezentowanych przez studentów i w materiałach szkoleniowych dla studentów.
Zajęcia mają charakter warsztatów z wykorzystaniem ćwiczeń praktycznych, prezentacji i opisów, pogadanki, dyskusji.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Student oceniany jest na podstawie: - przygotowania do zajęć (30%), aktywnego w nich uczestnictwa (30%), wykonywania aktualnych prac z techniki i skonstruowanych konspektów zajęć technicznych (30%)
1. Beck J., Dabrowski A., Kazberuk J., Praca technika w klasach I-III, Warszawa 1986.
2. Furmanek W., Jutro edukacji technicznej, Rzeszów 2007.
3. Lib W., Kompetencje językowe komponentem kultury technicznej nauczycieli techniki i informatyki [w:] Kompetencje kluczowe kategorią pedagogiki. Wyd. UR Rzeszów 2007.
4. Kazberuk J., Nauczanie pracy-techniki w kl. I-III, Warszawa 1990.
5. Praca-technika w klasach I-III, Warszawa 1982.
1. Plewka C., Metodyka nauczania teoretycznych przedmiotów zawodowych. Podręcznik dla kandydatów na nauczycieli, cz. I, ITE, Radom 1999.
Zmodyfikowane przez dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 03-12-2019 18:19)