SylabUZ

Generate PDF for this page

Współpraca w grupie i środowisku - course description

General information
Course name Współpraca w grupie i środowisku
Course ID 05.1-WP-PPiWM-WwGiŚ
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2019/2020
Course information
Semester 6
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ
  • dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ
  • dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ
  • dr Klaudia Kasowska
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studentów z wiedzą z zakresu podstawowych mechanizmów komunikowania się i współpracy w różnych środowiskach funkcjonowania człowieka. Doskonalenie umiejętności komunikowania się w procesach edukacyjnych, pracy z grupą, autoprezentacji. 

Prerequisites

Wiedza z  przedmiotów:  pedagogika ogólna, wstęp do socjologii, wstęp do psychologii. 

Scope

Komunikacja i jej znaczenie w kontaktach interpersonalnych, w grupie, w instytucji. Rodzaje komunikacji. Komunikacja niewerbalna, jako ważny składnik komunikowania się. Rozmowa i jej znaczenie w kontaktach z ludźmi w różnych środowiskach. Zakłócenia w procesie komunikacji. Konflikty i ich rozwiązywanie. Asertywność – uległość – wrogość w zachowania człowieka. Współpraca – współdziałanie – partnerstwo (pojęcie, cechy, znaczenie). Współpraca w różnych środowiskach edukacyjnych (możliwości i ograniczenia). Grupa jako miejsce kontaktów interpersonalnych i jako płaszczyzna współpracy. 

Teaching methods

Dyskusja, zajęcia symulacyjne- warsztaty, metoda przypadków.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Aktywny udział w dyskusjach oraz przygotowanie i przeprowadzenie warsztatu na wybrany temat dotyczący komunikowania się i współpracy w dowolnym środowisku lub grupie. Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest aktywny udział studenta w  zajęciach (30% ogólnej oceny) oraz przygotowanie przeprowadzenie warsztatu na wybrany temat dotyczący komunikowania się i współpracy w dowolnym środowisku lub grupie, np. z rodzicami w przedszkolu lub/i w klasach I-III szkoły podstawowej (70%). 

Recommended reading

1. Bobryk J., Jak tworzyć rozmawiając: skuteczność rozmowy, Warszawa 1995.  

2. Głodowski W., Bez słów: komunikacyjne funkcje zachowań niewerbalnych, Warszawa 1999.

3. Grzesiuk L., Trzebińska E., Jak ludzie porozumiewają się?, Warszawa 1978.

4. Lindefield G., Asertywność, czyli jak być otwartym skutecznym i naturalnym, Łódź 1995.

5. Mendel M., Partnerstwo rodziny, szkoły i gminy, Toruń 2000.

6. Nwosad I., Szymański M. J., red., Nauczyciele i rodzice, cz. 3., W poszukiwaniu nowych znaczeń i interpretacji współpracy, Kraków 2004.

7. Płócińska M., Rylke H., Czas współpracy i czas zmian, Warszawa 2002.

 

Further reading

1. Czarnawska M., Tajniki dialogu, Warszawa 1997.

2. Friedemann Schulz von Thun, Sztuka rozmawiania, T. I-III, Kraków 2001.

3. Horn S., Tongue Fu! Sztuka walki językiem, Warszawa 1999.

4. Kennedy G., Negocjacje doskonałe, Poznań 2000.

5. Tannen D., Ty nic nie rozumiesz! Kobieta i mężczyzna w rozmowie, Poznań 1999. 

Notes


Modified by dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ (last modification: 03-12-2019 18:41)