SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Projektowanie ofert edukacyjnych |
Kod przedmiotu | 05.2-WP-PPiWM-POE |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 7 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 1 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Konwersatorium | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Poszerzanie wiadomości studentów z zakresu dydaktyki ogólnej, doskonalenie umiejętności projektowania ofert dydaktycznych z wykorzystaniem zróżnicowanych metod,form, środków pracy w odniesieniu do dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym oraz wobec dzieci wykazujących specjalne potrzeby edukacyjne.
Podstawy dydaktyki ogólnej.
Konstrukcja konspektów. Formułowanie celów dydaktyczno-wychowawczych. Dobór metod nauczania i uczenia się w zależności od wymogów sytuacji i indywidualnych możliwości, potrzeb uczniów. Charakterystyka i dobór form organizacyjnych w zależności od realizowanych zadań. Dobór środków dydaktycznych, projektowanie materiałów dydaktycznych. Aktywizowanie jako ważna kompetencja nauczycielska. Rozwijanie ciekawości, aktywności poznawczej, motywowanie uczniów w klasach I-III. Ocenianie w klasach I-III. Specjalne potrzeby edukacyjne- rodzaje i sposoby ich zaspokajania przez nauczyciela i szkołę .
Praca z książką, praca z dokumentem źródłowym, dyskusja, metoda projektu, prezentacje, metoda przypadków, metoda działań praktycznych.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Warunkiem zaliczenia konwersatoriów jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zadań przewidzianych do realizacji w ramach programu. Ocena końcowa to ocena będąca średnią arytmetyczną wszystkich ocen uzyskanych za poszczególne zadania.
1. Bereźnicki F., Dydaktyka – wybrane zagadnienia, Szczecin 2007.
2. Bereźnicki F., Dydaktyka kształcenia ogólnego, Kraków 2007.
3. Dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych – implikacje dydaktyczne i wychowawcze, red. D. Umiastowska, J. Gebreselassie, Gorzów Wlkp. 2014.
4. Klus-Stańska D., Dydaktyka wobec chaosu pojęć i znaczeń, Warszawa 2010.
5. Kupisiewicz C., Dydaktyka ogólna, Warszawa 2000.
6. Limont W., Uczeń zdolny: jak go rozpoznać i jak z nim pracować, Gdańsk 2005.
7. Niemierko B., Kształcenie szkolne: podręcznik skutecznej dydaktyki, Warszawa 2007.
1. Eby J., Smutny J., Jak kształcić uzdolnienia dzieci i młodzieży, Warszawa.
2. Hamer H., Klucz do efektywności nauczania, Warszawa 1994.
3. Hurlock E., Rozwój dziecka, Warszawa 1985.
4. Poznać, zrozumieć, doświadczyć: konstruowanie wiedzy nauczyciela wczesnej edukacji, red. J. Bonar, Kraków 2011.
Zmodyfikowane przez dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 26-11-2019 21:16)