SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Projektowanie ofert edukacyjnych - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Projektowanie ofert edukacyjnych
Kod przedmiotu 05.2-WP-PPiWM-POE
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 7
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ
  • dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ
  • dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ
  • dr Klaudia Kasowska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Poszerzanie wiadomości studentów z zakresu dydaktyki ogólnej, doskonalenie umiejętności projektowania ofert dydaktycznych z wykorzystaniem zróżnicowanych metod,form, środków pracy w odniesieniu do dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym oraz wobec dzieci wykazujących specjalne potrzeby edukacyjne.

Wymagania wstępne

Podstawy dydaktyki ogólnej.

Zakres tematyczny

Konstrukcja konspektów. Formułowanie celów dydaktyczno-wychowawczych. Dobór metod nauczania i uczenia się w zależności od wymogów sytuacji i indywidualnych możliwości, potrzeb uczniów. Charakterystyka i dobór form organizacyjnych w zależności od realizowanych zadań. Dobór środków dydaktycznych, projektowanie materiałów dydaktycznych. Aktywizowanie jako ważna kompetencja nauczycielska. Rozwijanie ciekawości, aktywności poznawczej, motywowanie uczniów w klasach I-III. Ocenianie w klasach I-III. Specjalne potrzeby edukacyjne- rodzaje i sposoby ich zaspokajania przez nauczyciela i szkołę .

Metody kształcenia

Praca z książką, praca z dokumentem źródłowym, dyskusja, metoda projektu, prezentacje, metoda przypadków, metoda działań praktycznych.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem zaliczenia konwersatoriów jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zadań przewidzianych do realizacji w ramach programu. Ocena końcowa to ocena będąca średnią arytmetyczną wszystkich ocen uzyskanych za poszczególne zadania.

Literatura podstawowa

1. Bereźnicki F., Dydaktyka – wybrane zagadnienia, Szczecin 2007.

2. Bereźnicki F., Dydaktyka kształcenia ogólnego, Kraków 2007.

3. Dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych – implikacje dydaktyczne i wychowawcze, red. D. Umiastowska, J. Gebreselassie, Gorzów Wlkp. 2014.

4. Klus-Stańska D., Dydaktyka wobec chaosu pojęć i znaczeń, Warszawa 2010.

5. Kupisiewicz C., Dydaktyka ogólna, Warszawa 2000.

6. Limont W., Uczeń zdolny: jak go rozpoznać i jak z nim pracować, Gdańsk 2005.

7. Niemierko B., Kształcenie szkolne: podręcznik skutecznej dydaktyki, Warszawa 2007.

Literatura uzupełniająca

1. Eby J., Smutny J., Jak kształcić uzdolnienia dzieci i młodzieży, Warszawa.

2. Hamer H., Klucz do efektywności nauczania, Warszawa 1994.

3. Hurlock E., Rozwój dziecka, Warszawa 1985.

4. Poznać, zrozumieć, doświadczyć: konstruowanie wiedzy nauczyciela wczesnej edukacji, red. J. Bonar, Kraków 2011.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 26-11-2019 21:16)