SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Problemy edukacji międzykulturowej |
Kod przedmiotu | 05.7-WP-PPiWM-PEM |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 10 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów z podstawowymi ideami, koncepcjami i problemami edukacji międzykulturowej. Przygotowanie do planowania i realizowania działań z dziećmi z zakresu edukacji międzykulturowej
brak
Edukacja międzykulturowa - rozwój idei, podstawowe pojęcia, problemy orientacje, koncepcje/modele; Dylematy społeczeństw wielokulturowych i związane z nimi zadania edukacyjne; Procesy kreowania tożsamości kulturowej, wspieranie dziecka z mniejszości kulturowych w procesach kształtowania tożsamości kulturowej/kreowanie tożsamości międzykulturowej; Komunikacja międzykulturowa - obszary, uwarunkowania, bariery (uprzedzenia, stereotypy, nietolerancja, ksenofobia); Wyzwania, koncepcje i sposoby pracy w środowisku zróżnicowanym kulturowo/ w zakresie edukacji międzykulturowej; Dobre praktyki edukacji międzykulturowej.
wykład interaktywny; dyskusja; prezentacja; metoda warsztatowa; analiza przypadku; projektowanie działań edukacyjnych; praca w grupach.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Na ocenę z ćwiczeń składały się będą oceny za: aktywność na zajęciach (udział w dyskusji, warsztatach, ćwiczeniach), przygotowanie koncepcji zajęć z zakresu edukacji międzykulturowej dla dzieci; prezentację wyników analizy "dobrej praktyki" edukacji międzykulturowej. Ocena końcowa to średnia arytmetyczna ocen cząstkowych.
Dzieci w procesie kształtowanie postaw kulturowych. Przewodnik po ścieżkach edukacji regionalnej, wielo-i międzykulturowej , red.T Lewowicki, J. Suchodolska , Kraków 2011
Edukacja w warunkach wielokulturowości – Konteksty społeczno-metodyczne, red.J. Nikitorowicz, A. Młynarczuk-Sokołowska, U. Namiotko , Gdańsk 2016.
Hall E.T., Poza kulturą, Warszawa 2001.
Hofstede G., Hofstede G.J, Minkov M., Kultury i organizacje, Warszawa 2011.
Kapciak A., Koprowicz L., Tyszka A., Komunikacja międzykulturowa – zderzenia i spotkania, Warszawa 1996.
Melosik Z., Teoria i praktyka edukacji międzykulturowej, Kraków 2007.
Mikułowski-Pomorski J., Komunikacja międzykulturowa, Kraków 1999.
Mosty zamiast murów.O komunikacji między ludźmi, red. J. Steward, Warszawa 2002.
Nikitorowicz J., Edukacja międzykulturowa: kreowanie tożsamości dziecka, Gdańsk 2007.
Nikitorowicz J., Edukacja regionalna i międzykulturowa, Warszawa 2009.
Weigl B., Stereotypy i uprzedzenia etniczne u dzieci i młodzieży, Warszawa 1999.
-
-
Zmodyfikowane przez dr hab. Sylwia Słowińska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 28-11-2019 19:17)