SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Kultura organizacyjna przedszkola i szkoły z elementami prawa oświatowego |
Kod przedmiotu | 05.9-WP-PPiWM-KOPiS |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 10 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Konwersatorium | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi znaczenia kultury organizacyjnej szkoły/przedszkola w procesach zorientowanych ja jakość i efektywność edukacji - poznanie czynników wewnątrz organizacji oraz w otoczeniu. Zapoznanie z przepisami prawa oświatowego. Poznanie procesu kształtowania kultury szkoły (przedszkola) na bazie wewnętrznego prawa przedszkola, szkoły/ jako procesu rozwoju szkoły (przedszkola).
Podstawowa wiedza za zakresu nauk o wychowaniu, socjologii i psychologii.
Kultura szkoły i jej znaczenie w badaniach efektywności szkoły; Rozumienie kultury szkoły – analiza pojęć, kultura a klimat szkoły; Elementy kultury szkoły; Orientacje badawcze kultury szkoły; Cechy kultury szkół; Kształtowanie kultury szkoły; Przywództwo i zarządzanie w kulturze szkoły; Modele przywództwa a kultura szkoły; Współzależność przywództwa, uczenia się i współpracy w kształtowaniu kultury szkoły; Wybrane aspekty prawa oświatowego tworzące warunki do poprawy jakości i efektywności placówek edukacyjnych
Metody: asymilacji wiedzy, samodzielnego dochodzenia do wiedzy, waloryzacji, praktyczne działanie.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Warunkiem uzyskania zaliczenia z ćwiczeń jest obecność, aktywny udział w zajęciach i przygotowanie projektu.
Babicka-Wirkus A., Kultury oporu w szkole. Działania – motywacje – przestrzeń, Wolters Kluwer: Warszawa 2019
J. Bruner, Kultura edukacji,Universitas, Kraków 2006.
Czerepaniak-Walczak M., Proces emancypacji kultury szkoły, Wolters Kluwer, Warszawa, 2018.
Dernowska U., Tłuściak-Deliowska A., Kultura szkoły : studium teoretyczno-empiryczne. Impuls, Kraków 2014.
Hofstede G., Kultury i organizacje, PWN, Warszawa 2001.
Nowosad I., Kultura szkoły w rozwoju szkoły, Impuls, Kraków 2019.
Przyborowska B., Kultura organizacyjna oświaty w zmiennym otoczeniu, Wydawnictwo Uczelniane Wyższej Szkoły Informatyki i Ekonomii TWP, Olsztyn 2007
Touhy, D. (2002): Dusza szkoły. O tym co sprzyja zmianie i rozwojowi. Warszawa: PWN.
Śliwerski B., Meblowanie szkolnej demokracji. Wolters Kluwer: Warszawa 2017.
Śliwerski B., Edukacja (w) polityce. Polityka (w) edukacji. Inspiracje do badań polityki oświatowej, Impuls, Kraków 2015.
Czerska M., Zmiana kulturowa w organizacji. Wyzwanie dla współczesnego menedżera, Difin, Warszawa 2003.
Michalak J. M., (red.), (2009), Przywództwo w kształtowaniu warunków edukacji. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Nalaskowski A., Przestrzenie i miejsca szkoły, Impuls: Kraków 2002.
Nowosad I., Perspektywy rozwoju szkoły, Szkice z teorii szkoły, Warszawa IBE 2003.
Polak K. (2007), Kultura szkoły. Od relacji społecznych do języka uczniowskiego, Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Śliwerski B., Jak zmieniać szkołę? Studia z polityki oświatowej i pedagogiki porównawczej, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2008.
Żłobicki W., Ukryty program w edukacji: między niewiedzą a manipulacją, Oficyna Wydawnicza "Impuls" Kraków, 2002
Zmodyfikowane przez dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 13-02-2020 14:31)