SylabUZ

Generate PDF for this page

Special education - course description

General information
Course name Special education
Course ID 05.6-WP-PSPM-DSP
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Special education
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2020/2021
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 4
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Tomasz Fetzki
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Exam
Class 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studentów z podstawami dydaktyki specjalnej. Ukształtowanie umiejętności dostrzegania swoistych cech uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi warunkującymi ich edukację o charakterze specjalnym. Umocnienie pozytywnej postawy studenta wobec edukacji uczniów z niepełnosprawnością na miarę ich możliwości.

Prerequisites

Podstawy dydaktyki ogólnej. Podstawy pedagogiki specjalnej.

Scope

Wykłady:

1) Przedmiot i zadania dydaktyki. 2) Miejsce dydaktyki specjalnej w systemie nauk. 3) Dydaktyka specjalna a dydaktyka ogólna. 4) Podstawowa terminologia z zakresu dydaktyki. 5) Rys historyczny i podstawy kształcenia, nauczania osób z niepełnosprawnością. 6) Specyfika nauczania i uczenia się uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. 7) Rola nauczyciela w nauczaniu specjalnym.

Ćwiczenia:

1) Cele kształcenia specjalnego. 2) Treści i program w nauczaniu uczniów z niepełnosprawnością. 3) Zasady ortodydaktyki. 4) Metody w nauczaniu uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. 5) Formy organizacyjne kształcenia specjalnego. 6) Jednostka lekcyjna w szkolnictwie specjalnym. 7) Środki wykorzystywane w nauczaniu uczniów z niepełnosprawnością.

Teaching methods

Wykłady:

Wykład, wykład konwersatoryjny, pokaz.

Ćwiczenia:

Dyskusja, pokaz, praca z książką, metoda problemowa.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykłady:

Pozytywna ocena z egzaminu po uzyskaniu 60% punktów za prawidłowe odpowiedzi na zadane pytania.

Ćwiczenia:

Pozytywna ocena merytoryczna prezentacji tematycznej (30%). Pozytywna ocena aktywności indywidualnej i grupowej studenta na zajęciach (30%). Pozytywna ocena projektu zajęć z wybraną kategorią uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (40%).

Ocena z przedmiotu:

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie wykładów i ćwiczeń. Ocena końcowa z przedmiotu to średnia arytmetyczna ocen z wykładów i ćwiczeń.

Recommended reading

1. Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi: podręcznik akademicki, red. J. Głodkowska, Warszawa 2010.

2. Głodkowska J., Dydaktyka specjalna. Od systematyki do projektowania dydaktyk specjalistycznych, Warszawa 2017.

3. Kupisiewicz C., Dydaktyka ogólna, Warszawa 2002.

4. Pańczyk J., Zasady nauczania specjalnego (dydaktyki specjalnej), „Roczniki Pedagogiki Specjalnej” 1999, nr 10.

5. Wyczesany J., Dydaktyka specjalna: wybrane zagadnienia, Gdańsk 2014.

Further reading

1. Chrzanowska I., Pedagogika specjalna: od tradycji do współczesności, Kraków 2015.

2. Dykcik W., Pedagogika specjalna, Poznań 1997.

3. Dykcik W., Tendencje rozwoju pedagogiki specjalnej: osiągnięcia naukowe i praktyka (z perspektywy 50-lecia pracy pedagogicznej z osobami z niepełnosprawnością), Poznań 2010.

4. Gajdzica Z., Kilka uwag na temat kształcenia specjalnego w perspektywie edukacji integracyjnej i inkluzyjnej uczniów niepełnosprawnych, „Roczniki Pedagogiki Specjalnej” 2012, nr 14.

5. Słupek K., Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna, dostosowanie wymagań, Gdańsk 2018.

Notes


Modified by dr Tomasz Fetzki (last modification: 20-04-2020 17:24)