SylabUZ
Course name | Special education |
Course ID | 05.6-WP-PSPM-DSP |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Special education |
Education profile | academic |
Level of studies | Long-cycle studies leading to MS degree |
Beginning semester | winter term 2020/2021 |
Semester | 3 |
ECTS credits to win | 4 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Lecture | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Exam |
Class | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Credit with grade |
Zapoznanie studentów z podstawami dydaktyki specjalnej. Ukształtowanie umiejętności dostrzegania swoistych cech uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi warunkującymi ich edukację o charakterze specjalnym. Umocnienie pozytywnej postawy studenta wobec edukacji uczniów z niepełnosprawnością na miarę ich możliwości.
Podstawy dydaktyki ogólnej. Podstawy pedagogiki specjalnej.
Wykłady:
1) Przedmiot i zadania dydaktyki. 2) Miejsce dydaktyki specjalnej w systemie nauk. 3) Dydaktyka specjalna a dydaktyka ogólna. 4) Podstawowa terminologia z zakresu dydaktyki. 5) Rys historyczny i podstawy kształcenia, nauczania osób z niepełnosprawnością. 6) Specyfika nauczania i uczenia się uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. 7) Rola nauczyciela w nauczaniu specjalnym.
Ćwiczenia:
1) Cele kształcenia specjalnego. 2) Treści i program w nauczaniu uczniów z niepełnosprawnością. 3) Zasady ortodydaktyki. 4) Metody w nauczaniu uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. 5) Formy organizacyjne kształcenia specjalnego. 6) Jednostka lekcyjna w szkolnictwie specjalnym. 7) Środki wykorzystywane w nauczaniu uczniów z niepełnosprawnością.
Wykłady:
Wykład, wykład konwersatoryjny, pokaz.
Ćwiczenia:
Dyskusja, pokaz, praca z książką, metoda problemowa.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Wykłady:
Pozytywna ocena z egzaminu po uzyskaniu 60% punktów za prawidłowe odpowiedzi na zadane pytania.
Ćwiczenia:
Pozytywna ocena merytoryczna prezentacji tematycznej (30%). Pozytywna ocena aktywności indywidualnej i grupowej studenta na zajęciach (30%). Pozytywna ocena projektu zajęć z wybraną kategorią uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (40%).
Ocena z przedmiotu:
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie wykładów i ćwiczeń. Ocena końcowa z przedmiotu to średnia arytmetyczna ocen z wykładów i ćwiczeń.
1. Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi: podręcznik akademicki, red. J. Głodkowska, Warszawa 2010.
2. Głodkowska J., Dydaktyka specjalna. Od systematyki do projektowania dydaktyk specjalistycznych, Warszawa 2017.
3. Kupisiewicz C., Dydaktyka ogólna, Warszawa 2002.
4. Pańczyk J., Zasady nauczania specjalnego (dydaktyki specjalnej), „Roczniki Pedagogiki Specjalnej” 1999, nr 10.
5. Wyczesany J., Dydaktyka specjalna: wybrane zagadnienia, Gdańsk 2014.
1. Chrzanowska I., Pedagogika specjalna: od tradycji do współczesności, Kraków 2015.
2. Dykcik W., Pedagogika specjalna, Poznań 1997.
3. Dykcik W., Tendencje rozwoju pedagogiki specjalnej: osiągnięcia naukowe i praktyka (z perspektywy 50-lecia pracy pedagogicznej z osobami z niepełnosprawnością), Poznań 2010.
4. Gajdzica Z., Kilka uwag na temat kształcenia specjalnego w perspektywie edukacji integracyjnej i inkluzyjnej uczniów niepełnosprawnych, „Roczniki Pedagogiki Specjalnej” 2012, nr 14.
5. Słupek K., Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna, dostosowanie wymagań, Gdańsk 2018.
Modified by dr Tomasz Fetzki (last modification: 20-04-2020 17:24)