SylabUZ

Generate PDF for this page

Functional Diagnosis of the Intellectually Disabled - course description

General information
Course name Functional Diagnosis of the Intellectually Disabled
Course ID 05.6-WP-PSPM-DFNI
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Special education
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2020/2021
Course information
Semester 7
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Tomasz Fetzki
  • dr Regina Korzeniowska
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Credit with grade
Class 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Przygotowanie studenta do przeprowadzania diagnozy funkcjonowania ucznia z niepełnosprawnością intelektualną.

Prerequisites

Wiedza z zakresu pedagogiki osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz diagnostyki w pedagogice.

Scope

Wykłady:

1) Diagnostyka w pedagogice specjalnej (rola i cel diagnozy, zasady w diagnozie, etapy). 2) Charakterystyka procesu diagnostycznego osoby z niepełnosprawnością intelektualną. 3) Rodzaje, narzędzia i techniki procesu diagnostyki w pedagogice specjalnej. 4) Diagnoza funkcjonalna. 5) Diagnoza pedagogiczna.

Ćwiczenia:

1) Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia (WOPFU) –podstawy prawne. 2) WOPFU z niepełnosprawnością intelektualną. 3) Obszary diagnozy funkcjonowania ucznia z niepełnosprawnością intelektualną. 4) Narzędzia do diagnozowania poziomu funkcjonowania ucznia z niepełnosprawnością intelektualną. 5) Arkusz oceny poziomu funkcjonowania ucznia z niepełnosprawnością intelektualną.

Teaching methods

Wykłady:

Wykład problemowy, konwersatoryjny.

Ćwiczenia:

Praca indywidualna, praca zespołowa i praca w grupach, dyskusja problemowa, prezentacja opracowanej problematyki.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykłady:

Kolokwium z zagadnień programowych wykładów. Ocena pozytywna od 50% poprawnych odpowiedzi na pytania dotyczące tematyki wykładów.

Ćwiczenia: Na ocenę składają się aktywność na zajęciach (25%), zaliczenie kolokwium (50%) i prezentacja (25%).

Ocena z przedmiotu:

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie wykładów i ćwiczeń. Ocenę z przedmiotu stanowi średnia ocen z wykładów i ćwiczeń.

Recommended reading

1. Brzezińska A., Społeczna psychologia rozwoju, Warszawa 2004.

2. Zasępa E., Osoba z niepełnosprawnością intelektualną, Procesy poznawcze, Kraków 2017.

3. Kostrzewski J., Niepełnosprawność umysłowa: poglądy, metody diagnozy i wsparcia, w: Psychologiczne wspomagania rozwoju psychicznego dziecka, red. A. Czapiga, Wrocław 2006.

4. Niepełnosprawność intelektualna – etiopatogeneza, epidemiologia, diagnoza, terapia, red. K. Bobińska, T. Pietras,  P. Gałecki, Wrocław 2012.

5. Speck O., Osoby z niepełnosprawnością intelektualną, Gdańsk 2015.

Further reading

1. Osobowość, samorealizacja, odpowiedzialność, bezpieczeństwo, autonomia - teoria, empatia i praktyka w rehabilitacji osób z niepełnosprawnością umysłową od dzieciństwa do późnej dorosłości, red. J. Głodkowska, A. Giryński, Warszawa 2004.

2. Olechowska A., Specjalne potrzeby edukacyjne, Warszawa 2016.

3. Smith D.D., Pedagogika specjalna, Warszawa 2008.

4. Obowiązujące akty prawa oświatowego.

Notes


Modified by dr Tomasz Fetzki (last modification: 20-04-2020 17:19)