SylabUZ
Course name | Diagnoza specjalnych potrzeb edukacyjnych |
Course ID | 05.6-WP-PSSM-DSPE |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Special education |
Education profile | academic |
Level of studies | Long-cycle studies leading to MS degree |
Beginning semester | winter term 2020/2021 |
Semester | 5 |
ECTS credits to win | 6 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Lecture | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Exam |
Tutorial | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Credit with grade |
Celem przedmiotu jest przygotowanie studenta do diagnozowania i rozpoznawania specjalnych potrzeb edukacyjnych dzieci i uczniów, celem optymalnych oddziaływań edukacyjnych i terapeutycznych względem tej grupy.
Wiedza z zakresu psychologii rozwojowej, pedagogiki specjalnej i dydaktyki ogólnej. W tym fazy rozwoju dzieci i młodzieży, zaburzenia i opóźnienia w rozwoju, znajomość z zakresu nieprzystosowania i niedostosowania społecznego dzieci. Zainteresowanie pomocą psychologiczno - pedagogiczną skierowaną do dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Poradnictwo psychologiczno - pedagogiczne. Założenia oddziaływań terapeutycznych.
Wykłady:
1. Pojęcia podstawowe pedagogiki ogólnej i specjalnej w tym terapeutycznej: a) diagnoza pedagogiczna; b) specjalne potrzeby edukacyjne; c) pomoc psychologiczno - pedagogiczna; d) psychoprofilaktyka niepowodzeń edukacyjnych: wczesna interwencja, wspomaganie rozwoju. 2) Charakterystyka procesu diagnostycznego dzieci i młodzieży ze SPE. 3) Prawodawstwo oświatowe w sprawie zaspokajania specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów, rodzaje trudności i deficytów.
Ćwiczenia:
1). Trudności w czytaniu i pisaniu. 2). Zaplanowane oddziaływania terapeutyczne - celem optymalizacji trudności dzieci. 3) Nauczyciel edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej -kompetencje psychopedagogiczne i umiejętności terapeutyczne w udzielaniu form wsparcia, wczesnej interwencji, wspomaganiu rozwoju i wyrównywaniu szans edukacyjnych.
4) Modele współpracy z rodzicami dzieci ze SPE – metody wsparcia i pomocy.
Wykłady:
Wykład problemowy, konwersatoryjny.
Ćwiczenia:
Praca indywidualna, praca zespołowa i praca w grupach, dyskusja problemowa, prezentacja opracowanej problematyki, projekt.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
1. Warunki: obecność na wszystkich ćwiczeniach, przygotowanie merytoryczne i techniczne, aktywność - posługiwanie się wiedzą przedmiotową i umiejętnościami oraz środkami dydaktycznymi. 2. Wykonanie terminowe zadań na oceny cząstkowe, wykonanie projektu. Aktywny udział w zadaniach zespołowych. Kolokwium zaliczeniowe - forma ustna i/lub pisemna, kontakt indywidualny z wykładowcą w wyznaczonych terminach.
Modified by dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (last modification: 22-04-2020 19:54)