SylabUZ

Generate PDF for this page

Psychologiczne aspekty edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną - course description

General information
Course name Psychologiczne aspekty edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną
Course ID 14.4-WP-PSSM-WPP
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Special education
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2020/2021
Course information
Semester 7
ECTS credits to win 4
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ
  • dr Anna Mróz
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Exam
Class 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Poznanie diagnozy, etiologii oraz klinicznego obrazu niepełnosprawności intelektualnej w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym i głębokim. Poznanie możliwości i ograniczeń dotyczących realizacji zadań rozwojowych przez osoby z niepełnosprawnością intelektualną. Ukazanie możliwości edukacyjnych osób z różnymi stopniami niepełnosprawności intelektualnej. Uwrażliwienie studentów na znaczenie wsparcia psychologicznego względem osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz ich rodzin.  

Prerequisites

Znajomość podstaw psychologii rozwoju człowieka oraz psychologii klinicznej i psychopatologii. 

Scope

Wykłady

1) Kryteria, diagnoza oraz orzecznictwo dotyczące niepełnosprawności intelektualnej. 2) Etiologia niepełnosprawności intelektualnej oraz sprzężonej. 3) Kliniczny obraz niepełnosprawności intelektualnej w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym i głębokim. 4) Możliwości edukacji osób z różnymi stopniami niepełnosprawności intelektualnej. 5). Zaburzenia psychotyczne, lękowe i zaburzenia zachowań a społeczne funkcjonowanie osób z niepełnosprawnością intelektualną. 6) Psychologiczne podstawy terapii osób z niepełnosprawnością intelektualną.

Ćwiczenia

1) Możliwości i ograniczenia dotyczące realizacji zadań rozwojowych przez osoby z niepełnosprawnością intelektualną w różnych fazach życia (dzieciństwo, dorastanie, dorosłość, starość). 2) Interwencja psychologiczna wspierająca osoby z niepełnosprawnością intelektualną w realizacji zadań rozwojowych – analiza wybranych metod, technik oraz programów rehabilitacji psychologicznej. 3) Wsparcie psychologiczne rodziców dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. 4) Praca z rodziną z dzieckiem z niepełnosprawnością intelektualną – podejście systemowe.

Teaching methods

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykład: egzamin ustny lub pisemny. 

Ćwiczenia: kolokwium z treści zajęć, praca pisemna na temat uzgodniony z prowadzącym dotycząca studium przypadku osoby z niepełnosprawnością intelektualną. 

Ocena końcowa: średnia arytmetyczna ocen z wykładu i ćwiczeń.  

Recommended reading

  1. Brzezińska A.I., Społeczna psychologia rozwoju, Warszawa 2000. 
  2. Buchnat M., Tylewska-Nowak B.,  Dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w systemie edukacji, Warszawa 2013.
  3. Niepełnosprawność intelektualna - etiopatogeneza, epidemiologia,  diagnoza, terapia, red. K. Bobińska, T. Pietras, P. Gałecki, Wrocław 2012.
  4. Psychologia kliniczna, red. L. Cierpiałkowska, H. Sęk, Warszawa 2016.
  5. Stelter Ż., Dorastanie osób z niepełnosprawnością intelektualną, Warszawa 2009.
  6. Ramik-Mażewska I. Style życia kobiet z niepełnosprawnością intelektualną. Studium socjopedagogiczne, Warszawa 2018.

Further reading

  1. Dziecko chore, niepełnosprawne i z utrudnieniami w rozwoju, red. A. Stawarski, B. Winczura, B. Cytowska, Kraków 2013.
  2. Kijak R., Seksualność człowieka z niepełnosprawnością intelektualną, Warszawa 2014.
  3. Niepełnosprawność intelektualna – wyuczona bezradność, red. J. Kirenko, A. Łaba-Hornecka, Rzeszów 2018.
  4. Olechnowicz H., Terapia dzieci z niepełnosprawnością intelektualną, Warszawa 2012.
  5. Twardowska-Staszek E., Zachowania ryzykowne młodzieży szkolnej z niepełnosprawnością intelektualną: uwarunkowania podmiotowe i środowiskowe, Kraków 2016.

Notes


Modified by dr Jarosław Wagner (last modification: 16-04-2020 09:52)