SylabUZ

Generate PDF for this page

Teacher development - course description

General information
Course name Teacher development
Course ID 05.6-WP-PSSM-PED
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Special education
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2020/2021
Course information
Semester 7
ECTS credits to win 4
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Ewa Pasterniak-Kobyłecka, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Exam
Class 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studentów z kontekstem społeczno-kulturowym roli nauczyciela; różnymi aspektami jego funkcjonowania w zawodzie; głównymi koncepcjami kształcenia nauczycieli. Doskonalenie umiejętności wykorzystywania zdobytej wiedzę do analizy procesów kształcenia i samokształcenia nauczycieli.

Prerequisites

Podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki.

Scope

Pedeutologia jako subdyscyplina pedagogiki. Rys historyczny.

Nauczyciel w miejscu pracy. Jego funkcje, zadania i pełnione role. Relacje nauczyciel-uczeń.

Profesjonalizm i misja nauczyciela.

Koncepcje kształcenia nauczycieli.

Problematyka dokształcania, doskonalenia i samokształcenia nauczycieli.

Rozwój i awans zawodowy nauczyciela.

Tożsamość zawodowa nauczycieli.

Kompetencje zawodowe nauczyciela.

Start zawodowy.

Ukryty program w pracy nauczyciela.

Współpraca nauczycieli z rodzicami i instytucjami w środowisku lokalnym.

Problem wypalenia zawodowego i inne syndromy.

Etyka zawodowa, deontologia nauczycielska.

Teaching methods

Wykład problemowy, dyskusja, pogadanka, prezentacja multimedialna, metody problemowe.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykład: egzamin. 

Ćwiczenia: kolokwium, praca pisemna, aktywność na zajęciach. 

Ocena końcowa: średnia ocen z wykładu i ćwiczeń. 

Recommended reading

Day Ch., Rozwój zawodowy nauczycieli. Uczenie się przez całe życie, tłum. J. Michalak, GWP, Gdańsk 2004.

Kobyłecka E., Nauczyciel wobec współczesnych zadań edukacyjnych, „Impuls”, Kraków 2005.

Kwiatkowska H., Pedeutologia, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008.

Lewowicki T., Problemy kształcenia i pracy nauczycieli, Wydawnictwo ITE, Warszawa – Radom 2007.

Szempruch J., Pedeutologia. Studium teoretyczno-pragmatyczne, „Impuls”, Kraków 2013.

Zając D., Etyka zawodowa nauczycieli. Wybrane zagadnienia, Wydawnictwo UKW, Bydgoszcz 2011.

Further reading

Dilts R., Od przewodnika do inspiratora. Coaching przez duże "C", PINLP, Warszawa 2006.

Ekiert-Oldroyd D. (red.), Problemy współczesnej pedeutologii: teorie – praktyka – perspektywy, Wydawnictwo UŚ, Katowice 2003.

Kobyłecka E. (red.), O humanizacji pracy zawodowej nauczyciela, Wydawnictwo Naukowe PTP Oddział w Poznaniu, Poznań 2005.

Kwiatkowska H., Tożsamość nauczycieli. Między anomią a autonomią, GWP, Gdańsk 2005.

Madalińska-Michalak J. M. (red.), O nową jakość edukacji nauczycieli, Wydawnictwo UW, Warszawa 2017.

Muchacka B., Szymański M. (red.) (2008), Nauczyciel w świecie współczesnym, „Impuls”, Kraków 2008.

Notes


Modified by dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (last modification: 30-04-2020 10:47)