SylabUZ

Generate PDF for this page

Społeczno-kulturowe i pedagogiczne aspekty niepełnosprawności intelektualnej - course description

General information
Course name Społeczno-kulturowe i pedagogiczne aspekty niepełnosprawności intelektualnej
Course ID 05.6-WP-PSSM-WPSI
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Special education
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2020/2021
Course information
Semester 8
ECTS credits to win 4
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Exam
Class 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Poznanie przez studentów społeczno-kulturowych uwarunkowań sytuacji osób z niepełnosprawnością intelektualną w społeczeństwie. Nabycie przez studentów umiejętności interpretowania czynników warunkujących jakość życia osób z niepełnoprawnością intelektualną oraz podejmowania działań wspierających ich społeczną inkluzję oraz społeczną partycypację. Przygotowanie studentów do działania na rzecz osób z niepełnosprawnością intelektualną w środowisku lokalnym.  

Prerequisites

Znajomość treści z przedmiotu Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną.   

Scope

Wykłady:

1) Niepełnosprawność intelektualna w perspektywie kulturowej, socjologicznej i psychologicznej: koncepcje wyjaśniające funkcjonowanie osób z niepełnosprawnością intelektualną  w społeczeństwie. 2) Stereotypy i uprzedzenia jako czynniki wykluczające osoby z niepełnosprawnością intelektualną z życia społecznego oraz sprzyjające budowaniu przez nie tożsamości negatywnej. 3) Strategie destygmatyzacji i destereotypizacji osób z niepełnosprawnością intelektualną. 4) Jakość życia osób z niepełnosprawnością intelektualną: parametry jakości życia oraz ich uwarunkowania.

Ćwiczenia:

1) Możliwości i ograniczenia realizacji zadań rozwojowych przez osoby z niepełnosprawnością intelektualną w różnych fazach życia. 3)  Budowanie kapitału społecznego  oraz wzmacnianie partycypacji społecznej osób z niepełnosprawnością intelektualnym w środowisku lokalnym. 3) Wspieranie społecznej inkluzji osób z niepełnosprawnością intelektualną w kontekście rozwiązań rehabilitacyjnych, edukacyjnych i terapeutycznych – przygotowanie, realizacja oraz ewaluacja projektu edukacyjnego.

 

 

 

Teaching methods

Wykład, praca z tekstem, praca w grupach, pokaz.  

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykład - egzamin ustny lub pisemny. Kryteria ocen w przypadku egzaminu pisemnego: niedostateczna (do 60 %); dostateczna (61-75%); dobra (76-85%); bardzo dobra (86-100%).

Ćwiczenia: kolokwium z treści zajęć. Kryteria ocen: niedostateczna (do 60 %); dostateczna (61-75%); dobra (76-85%); bardzo dobra (86-100%). Projekt edukacyjny realizowany w środowisku lokalnym: temat  uzgodniony ze studentami.  

Ocena końcowa: średnia arytmetyczna ocen z wykładu i ćwiczeń. 

Recommended reading

  1. Chodkowska M., Szabała B., Osoby z upośledzeniem umysłowym w stereotypowym postrzeganiu społecznym, Lublin 2012.
  2. Pedagogika i kultura, red. W. Bobrowicz, Lublin 2009. 
  3. Rzeźnicka-Krupa J., Społeczne ontologie niepełnosprawności, Kraków 2019.
  4. Woynarowska A., Niepełnosprawność intelektualna w publicznym i prywatnym dyskursie, Kraków 2010.
  5. Zawiślak A., Jakość życia osób dorosłych z niepełnosprawnością intelektualną, Warszawa 2011.
  6. Socjologia wychowania: wybór tekstów, red. H. Mielicka, Kielce 2000. 

Further reading

 

  1. Broda-Wysocki P., Wykluczenie i inkluzja społeczna, Warszawa 2012.
  2. Dorośli z niepełnosprawnością intelektualną w labiryntach codzienności, red. B. Cytowska, Toruń 2011.
  3. Krzemińska D., Lindyberg I. Język i dyskurs codzienny osób z niepełnosprawnością intelektualną, Kraków 2012.
  4. Kijak R., Seks i niepełnosprawność: doświadczenia seksualne osób z niepełnosprawnością intelektualną, Kraków 2009.
  5. Kirenko J., Łaba-Hornecka A., Niepełnosprawność intelektualna - wyuczona bezradność: uwarunkowania, Rzeszów 2018. 
  6. (Nie)nowe problemy rozwoju, edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną, red. Z. Janiszewska-Nieścioruk, A. Mróz, U. Gembara, Zielona Góra 2019. 

Notes


Modified by dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (last modification: 17-04-2020 11:42)