SylabUZ

Generate PDF for this page

Social prevention - course description

General information
Course name Social prevention
Course ID 05.6-WP-PSSM-PS
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Special education
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2020/2021
Course information
Semester 9
ECTS credits to win 4
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Grażyna Miłkowska, prof. UZ
  • dr Lidia Wawryk
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Exam
Class 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Student zdobędzie wiedzę na temat profilaktyki społecznej w Polsce i za granicą. Pozna cele, zadania, poziomy profilaktyki, strategie profilaktyczne, obszary skutecznej profilaktyki w szkole i środowisku pozna standaryzowane programy profilaktyczne oraz zdobędzie wiedzę dotyczącą tworzenia programów profilaktycznych. Pozna specyfikę oddziaływań profilaktycznych adresowanych do wybranych form niedostosowania społecznego  (m.in. adresowanych do osób z niepełnosprawnością intelektualną, z niepełnosprawnością ruchową, chorych przewlekle oraz osób z zaburzeniami ze spectrum autyzmu).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Prerequisites

Wiedza z zakresu psychologii rozwojowej, pedagogiki resocjalizacyjnej i niedostosowania społecznego dzieci i młodzieży oraz jego przyczyn.

Scope

Wykład: 

  • Strategie działań profilaktycznych adresowanych do dzieci i młodzieży z różnymi ograniczeniami w tym: niepełnosprawności intelektualnej i ruchowej, chorych przewlekle i osób ze spectrum autyzmu. Podstawowe zasady, formy i podstawy prawne tworzenia programów profilaktyki. Programy i działania profilaktyczne. Programy wczesnej interwencji. Podstawowe składniki programów profilaktyki i wczesnej interwencji.
  • Profilaktyka w działalności szkoły. Szkolne i środowiskowe programy profilaktyczne. Podstawy prawne działalności profilaktycznej placówek opiekuńczo-wychowawczych.
  • Zasady konstruowania programów profilaktycznych. Standardy programów profilaktycznych.
  • Przegląd wybranych profesjonalnych programów profilaktycznych
  • Rola profilaktyki w neutralizowaniu zachowań aspołecznych.

Ćwiczenia:

  • Ogólne informacje o profilaktyce społecznej (kontrowersje terminologiczne, wyjaśnienie pojęć;
  • Czynniki zagrażające i chroniące. Cele profilaktyki, jej poziomy, rodzaje. Modele profilaktyki);
  • Podstawy prawne działalności profilaktycznej placówek opiekuńczo-wychowawczych. Profilaktyka w działalności szkoły.
  • Programy i działania profilaktyczne.
  • Strategie działań profilaktycznych adresowanych do dzieci i młodzieży z niepełosprawnością.
  • Szkolne i środowiskowe programy profilaktyczne (przegląd wybranych profesjonalnych programów profilaktycznych);
  • Rola diagnozy w projektowaniu programów i realizacji działań profilaktycznych, Wykorzystanie diagnozy do projektowania programów i realizacji działań profilaktycznych, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci i młodzieży z niepełnosprawnościami.
  • Zasady konstruowania programów profilaktycznych. Standardy programów profilaktycznych.
  • Poznanie ogólnych działań profilaktycznych w zakresie trzech poziomów profilaktyki w wybranych formach niedostosowania społecznego: uzależnienia od alkoholu oraz współuzależnienia; uzależnienia od narkotyków; profilaktyki agresji i przemocy domowej, profilaktyki sekt i destrukcyjnych subkultur, profilaktyki samobójstw. Specyfika pracy z osobami z niepełnosprawnościami przejawiającymi wybrane formy niedostosowania społecznego.

 


.

Teaching methods

zajęcia warsztatowe, praca z książką.dyskusja, pokaz, metody problemowe, gry dydaktyczne

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykład: test z wiedzy

Ćwiczenia:  test z wiedzy; opracowanie problemowe zagadnień oraz ocena zaangażowania studenta w trakcie projektowania działań profilaktycznych na zajęciach.

 

Ocena z przedmiotu

Oceną końcową jest oceną z ćwiczeń i wykładu. 

Recommended reading

  1. Borzucka-Sitkiewicz K., Kowalczewska-Grabowska K. Profilaktyka społeczna. Aspekty teoretyczno-metodyczne, Katowice 2013. 
  2. Bałandynowicz A., Profilaktyka i środki probacyjne [w:] B. Urban, J. Stanik (red.), Resocjalizacja, t. 2. Warszawa 2008.
  3.  Chrzanowska I., Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności, Kraków, 2015.
  4. Gaś Z. B., Profilaktyka w szkole. Warszawa 2006.
  5. Gaś Z. B., Szkoła i nauczyciel w percepcji uczniów. Warszawa 1999.
  6. Ostaszewski K., Koncepcja wczesnej profilaktyki uzależnień. „Remedium” nr 1-2, 1993
  7. Szymańska J., Programy profilaktyczne. Podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki, Warszawa 2002
  8. Wojcieszek  K., Wygrać Zycie. Szkolny program profilaktyki, Kraków 2002

Further reading

  1. Arendarska A., Wojcieszek K., Przygotowanie do profilaktyki domowej. Warszawa 1996.
  2. Jędrzejko M.Z. i in., Narkotyki i dopalacze. Zjawisko, zagrożenia, rozpoznawanie zachowań, profilaktyka, Warszawa 2016.
  3. Kowalski M i in., Profilaktyka społeczna - edukacja - zdrowie. Twórcze wiązanie teorii i praktyki, Zielona Góra 2018.
  4. Macander D., Profilaktyka uzależnień w szkole. „Narkomania” 2007, nr 1
  5. Ostaszewski K., Skuteczność profilaktyki używania substancji psychoaktywnych. Warszawa 2003.
  6. Społeczność lokalna i społeczeństwo obywatelskie. [w:] Słownik Społeczny. Kraków 2004.
  7. Sztuka M., Izdebski Z., Specjalistyczne programy korekcyjno-resocjalizacyjne. [w:] B. Urban, M. Stanik (red.), Resocjalizacja, t. 2. Warszawa 2008.
  8. Szymańska J., Programy profilaktyczne. Podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki. Warszawa 2000
  9. Wojcieszek K., Szymańska J., Standardy jakości pierwszorzędowych programów profilaktycznych realizowanych w szkołach i placówkach oświatowych, www.cmppp.edu.pl/profilaktyka
  10. Zajączkowski K., Profilaktyka zachowań dewiacyjnych dzieci i młodzieży. Toruń 1998.

Notes


Modified by dr Lidia Wawryk (last modification: 17-04-2020 16:42)