SylabUZ

Generate PDF for this page

Metodyka pracy rewalidacyjno-wychowawczej z osobą ze sprzężoną i głęboką niepełnosprawnością intelektualną - course description

General information
Course name Metodyka pracy rewalidacyjno-wychowawczej z osobą ze sprzężoną i głęboką niepełnosprawnością intelektualną
Course ID 05.6-WP-PSSM-WRGN
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Special education
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2020/2021
Course information
Semester 10
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Regina Korzeniowska
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Tutorial 30 2 30 2 Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie z metodyką pracy rewalidacyjno-wychowawczej z osobami ze sprzężoną oraz z głęboka niepełnosprawnością intelektualną.

Prerequisites

Podstawowa wiedza z zakresu sprzężonej oraz głębokiej niepełnosprawności intelektualnej.

Scope

  1. Analiza dokumentów regulujących zasady pracy rewalidacyjno – wychowawczej z osobami ze sprzężoną i z głęboką niepełnosprawnością intelektualną.
  2. Istota procesu rehabilitacji osób ze sprzężoną i z głęboką niepełnosprawnością intelektualną.
  3. Cechy i zadania terapeuty w pracy z osobą ze sprzężoną i głęboką niepełnosprawnością intelektualną.
  4. Charakterystyka faz rozwojowych poszczególnych sfer rozwoju w oparciu o teorię J. Piageta - istotnych w procesie diagnozy funkcjonalnej i planowania pracy rehabilitacyjnej.
  5. Znaczenie dotyku w terapii dziecka ze złożoną i głęboką niepełnosprawnością intelektualną.
  6. Istota czynności pielęgnacyjnych w rehabilitacji osoby ze złożoną i głęboką niepełnosprawnością intelektualną: strukturalizacja czynności; stałość czasu, miejsca, osoby; treningi czynności codziennych: pozycje złożeniowe, trening karmienia, trening ubierania i rozbierania, trening czynności higienicznych.
  7. Metody wykorzystywane w rehabilitacji osób ze sprzężona i z głęboką niepełnosprawnością intelektualną.
  8. Metodyka postępowania wychowawczego w sytuacjach trudnych.
  9. Współpraca terapeutów z opiekunami osoby ze złożoną i głęboką niepełnosprawnością intelektualną.

Teaching methods

Konwersatoria

Dyskusja, pokaz, metoda problemowa, metoda działań praktycznych.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Konwersatoria

Średnia ocen z: 1) Kolokwium – pozytywna ocena, po uzyskaniu 60% poprawnych odpowiedzi. 2) Prezentacja – pozytywna ocena merytoryczna. 3) Projekt zajęć rewalidacyjno-wychowawczych z osobami ze sprzężoną i z głęboką niepełnosprawnością intelektualną. 4) aktywny udział w zajęciach i w dyskusji.

Ocena z przedmiotu

Oceną końcową z przedmiotu jest ocena z konwersatoriów.

Recommended reading

Wrona S. Osoba głęboko upośledzona umysłowo w systemie edukacji, Kraków 2016

Frohlich A., Edukacja bazalna. Nauczanie i terapia dzieci z głęboką niepełnosprawnością, Gdańsk 2015

Frohlich A.,  Stymulacja od podstaw, Warszawa 1998

Kielin J., Rozwój daje radość, Gdańsk 2013

Kwiatkowska M., Dzieci głęboko niezrozumiane, Warszawa 1997

Knill Ch., Knill M., Programy aktywności: świadomość ciała, kontakt i komunikacja, Warszawa 1997

Knill Ch., Dotyk i komunikacja, Warszawa 1998

Further reading

Winczura B., Dzieci z zaburzeniami łączonymi. Trudne ścieżki rozwoju, Kraków 2016

Winczura B., Cytowska B., Dziecko z zaburzeniami w rozwoju, Kraków 2016

Notes


Modified by dr Jarosław Wagner (last modification: 16-04-2020 09:52)