SylabUZ

Generate PDF for this page

Diagnoza funkcjonalna osób z przewlekłą chorobą oraz z niepełnosprawnością ruchową - course description

General information
Course name Diagnoza funkcjonalna osób z przewlekłą chorobą oraz z niepełnosprawnością ruchową
Course ID 05.6-WP-PSSM-DFCN
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Special education
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2020/2021
Course information
Semester 7
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Tomasz Fetzki
  • dr Regina Korzeniowska
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Credit with grade
Class 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Przygotowanie studenta do przeprowadzania diagnozy funkcjonowania osoby przewlekle chorej oraz osoby z niepełnosprawnością ruchową.

Prerequisites

Wiedza z zakresu: pedagogiki osób przewlekle chorych, osób z niepełnosprawnością ruchową oraz z diagnostyki w pedagogice.

Scope

Wykłady:

1) Diagnostyka w pedagogice specjalnej (rola i cel diagnozy, zasady w diagnozie, etapy). 2) Charakterystyka procesu diagnostycznego osób przewlekle chorych oraz osób z niepełnosprawnością ruchową. 3) Rodzaje, narzędzia i techniki procesu diagnostyki w pedagogice specjalnej. 4) Diagnoza funkcjonalna. 5) Diagnoza pedagogiczna. 6) Diagnoza środowiskowa. 7) Diagnoza kompetencji społecznych.

Ćwiczenia:

1) Ocena poziomu funkcjonowania ucznia z chorobą przewlekłą. 2) Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia z niepełnosprawnością ruchową (WOPFU) – podstawy prawne. 3) Obszary diagnozy funkcjonowania ucznia z niepełnosprawnością ruchową. 4) Narzędzia do diagnozowania poziomu funkcjonowania ucznia z niepełnosprawnością ruchową. 5) Arkusz oceny poziomu funkcjonowania ucznia z niepełnosprawnością ruchową.

Teaching methods

Wykłady:

Wykład problemowy, konwersatoryjny.

Ćwiczenia:

Praca indywidualna, praca zespołowa i praca w grupach, dyskusja problemowa, prezentacja opracowanej problematyki.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykłady:

Kolokwium z zagadnień programowych wykładów. Ocena pozytywna od 50% poprawnych odpowiedzi na pytania dotyczące tematyki wykładów.

Ćwiczenia: Na ocenę składają się aktywność na zajęciach (25%), zaliczenie kolokwium (50%) i prezentacja (25%).

Ocena z przedmiotu:

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie wykładów i ćwiczeń. Ocenę z przedmiotu stanowi średnia ocen z wykładów i ćwiczeń.

Recommended reading

1. Brzezińska A., Społeczna psychologia rozwoju, Warszawa 2004.

2. Łosiowski Z., Dziecko niepełnosprawne ruchowo. Wybrane zagadnienia neurorozwojowe, Warszawa 1997.

3. Maciarz A., Dziecko długotrwale chore. Poradnik opiekuńczo-wychowawczy, Zielona Góra 1996.

4. Maciarz A., Dziecko przewlekle chore. Opieka i wsparcie, Warszawa 2006.

5. Niepełnosprawność ruchowa w ujęciu biopsychospołecznym, red. M. Bidzan, Ł. Bieleninik, A. Szulman-Wardal, Gdańsk 2015.

6. Uczeń z niepełnosprawnością ruchową w szkole ogólnodostępnej, red. M.Loska, D. Myślińska, Warszawa 2005.

Further reading

1. Chrzanowska I. Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności, Kraków 2015.

2. Olechowska A., Specjalne potrzeby edukacyjne, Warszawa 2016.

3. Pilecka W., Majewicz P., Zawadzki A., Jak wspomagać psychospołeczny rozwój dzieci niepełnosprawnych somatycznie, Kraków 1999.

4. Smith D.D., Pedagogika specjalna, Warszawa 2008.

5. Obowiązujące akty prawa oświatowego.

Notes


Modified by dr Jarosław Wagner (last modification: 16-04-2020 09:52)