SylabUZ

Generate PDF for this page

Podstawy terapii behawioralnej osób z chorobą przewlekłą oraz niepełnosprawnością ruchową - course description

General information
Course name Podstawy terapii behawioralnej osób z chorobą przewlekłą oraz niepełnosprawnością ruchową
Course ID 14.4-WP-PSSM-PTBC
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Special education
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2020/2021
Course information
Semester 7
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Marzanna Farnicka
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Credit with grade
Class 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Celem przedmiotu jest zpooznanie studentow z podstawowaymi zasadami terapii behawioralnej, która można wykorzystać w pracy z osobami w sytuacji ich choroby przewlekłej lub niepoełnosprawności ruchowej. 

Prerequisites

Podstawy psychologii ogólnej i osobowości.

Scope

  1. Założenia terapii behawioralnej. 
  2.  Prawa uczenia się. 
  3. Rola rozwoju indywidualnego w terapii.
  4. Specyfika osób chorych przewlekle i z niepełnosprawnością ruchową a praca skoncentrowana na zmianie zachowania.
  5. Czym jest motywacja i zmiana?
  6.  Jak określać cele terapauetyczne?
  7.  Kontrakt terapeutyczny.
  8. Metody i narzedzia w pracy skierowanej na zmianę zachowania. 

Teaching methods

wykład, ćwiczenia, trening

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Cwiczenia: obecnośc, praca własna, przygotowanie projektu, kolokwium

Wykłady: egzamin, praca własna

Każdą z form należy zaliczyć na ocenę pozytywną;  ocena koncowa z przedmiotu tyo srednia ocen uzyskanych z wykłądu i ćwiczeń

Recommended reading

  1. Azrin N. H., Besalel V., Jak stosować praktykę pozytywną, autokorekcję i hiperkorekcję, Gdańsk 2000.
  2. Bąbel P., Ostaszewski P., Suchowierska M., Terapia behawioralna dzieci z autyzmem, Gdańsk 2012.
  3. Lovaas I. O., Nauczanie dzieci niepełnosprawnych umysłowo, Warszawa 1993.
  4. Modele zachowań oraz współpraca z dziećmi autystycznymi. Poradnik dla rodziców i osób profesjonalnie zajmujących się problemem, red. C. Maurice, Warszawa 2000.
  5. Kołakowski A., Pisula A., Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna, Gdańsk 2016

 

Further reading

  1. Psychoterapia, red. L. Grzesiuk,  Warszawa, Eneteia. 
  2. Psychologia kliniczna,  red. L. Cierpiałkowska, H. Sęk, Warszawa,  PWN.

Notes


Modified by dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (last modification: 17-04-2020 10:52)