Celem przedmiotu jest zpooznanie studentow z podstawowaymi zasadami terapii behawioralnej, która można wykorzystać w pracy z osobami w sytuacji ich choroby przewlekłej lub niepoełnosprawności ruchowej.
Prerequisites
Podstawy psychologii ogólnej i osobowości.
Scope
Założenia terapii behawioralnej.
Prawa uczenia się.
Rola rozwoju indywidualnego w terapii.
Specyfika osób chorych przewlekle i z niepełnosprawnością ruchową a praca skoncentrowana na zmianie zachowania.
Czym jest motywacja i zmiana?
Jak określać cele terapauetyczne?
Kontrakt terapeutyczny.
Metody i narzedzia w pracy skierowanej na zmianę zachowania.
Teaching methods
wykład, ćwiczenia, trening
Learning outcomes and methods of theirs verification
Outcome description
Outcome symbols
Methods of verification
The class form
Assignment conditions
Cwiczenia: obecnośc, praca własna, przygotowanie projektu, kolokwium
Wykłady: egzamin, praca własna
Każdą z form należy zaliczyć na ocenę pozytywną; ocena koncowa z przedmiotu tyo srednia ocen uzyskanych z wykłądu i ćwiczeń
Recommended reading
Azrin N. H., Besalel V., Jak stosować praktykę pozytywną, autokorekcję i hiperkorekcję, Gdańsk 2000.
Bąbel P., Ostaszewski P., Suchowierska M., Terapia behawioralna dzieci z autyzmem, Gdańsk 2012.
Lovaas I. O., Nauczanie dzieci niepełnosprawnych umysłowo, Warszawa 1993.
Modele zachowań oraz współpraca z dziećmi autystycznymi. Poradnik dla rodziców i osób profesjonalnie zajmujących się problemem, red. C. Maurice, Warszawa 2000.
Kołakowski A., Pisula A., Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna, Gdańsk 2016
Further reading
Psychoterapia, red. L. Grzesiuk, Warszawa, Eneteia.
Psychologia kliniczna, red. L. Cierpiałkowska, H. Sęk, Warszawa, PWN.
Notes
Modified by dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (last modification: 17-04-2020 10:52)